• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga cnc router

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bygga cnc router

Något liknande interface jag byggt för ca 25 år sedan på min Commodore Vic 20:e
Riktigt roligt - det kan kontrollera tvättmaskin, video, etc. - göra mätningar under hela dagen i vinterträdgården mm
Erfarenhet: t.ex.. impulser till dator ska vara bra för att mystiska spänningen inte göra felaktigheter.
Så skydda information til dator också.

"keep on the good work" :wink:
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Bygga cnc router

Jag håller på med en Bordsfräs x=150 Y=100 Z=50 för små grejor. Jag har kört China styrkort men tröttnat på att de inte håller så nu kommer ett Gecko G540 4 axligt kort plus ett kort som heter Steep Smother. Steep Smother gör att man tar signalen från USB istället för LPT1 och ger tätare steg till drivaren samt buffrar komandona. Detta innebär att man får bättre upplösning och inte är bunden till en fast PC utan man kan använda en bärbar dator. Därutöver kommer man inte att bränna stykorten om man kopplar in LPT porten utan att ha konfigurerat LPT porten. Vet detta av egen erfarenhet.

Denna kombination är troligen att betrakta som "skottsäker" både vad gäller prestanda upptill 3,5 Amp drivström och i kombination med Steep Smoother för komponent säkerhet.

Om någon är intresserad har jag två beg styrkort. Båda är nu 2 kanaliga men jag har kört dom mot samma maskin som x,y,z genom att använda ena kortet på LPT2 för Z.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga cnc router

Nu har vi kommit så långt att vi har en motor som går runt, men vi behöver en rörelse som går fram och tillbaka. Man använder då en skruv och en mutter.
Skruvar man på en skruv så går muttern fram och tilbaka. Jag har sett många hemmabyggen som använder just en lång gängstav och en vanlig mutter, men vi skall använda lite mera proffetionellt material. En ledskruv med en "mutter" som har kulor som i ett kullager dessa har väldigt lite glapp eller helt fria ifrån glapp. Dom här ledskruvarna måste svarvas i ändarna, men det finns dom som säljerdom i standarlängder kompletta så att man inte behöver svarva.

Nu Kan motorerna flytta maskinen fram och tillbaka, men axlarna måste glida lätt och inte vibrera. Därför använder man sig av någon typ av räls. Jag har sett maskiner som är byggda med räls ifrån kökslådor, men det hela handlar om vilken prestanda man vill ha.
Vi väljer en presitionsräls med kulor som inte vibrerar alls.

Jag har bra kontakt med en firma i England som heter Marchant Dice Ltd. ägaren heter Kevin Marchant. Welcome to World of CNC | Marchant Dice Ltd
Det kan vara idé att köpa ifrån China med ett gruppköp.
Hur många funderar på att bygga ?
 

Bilagor

  • ballscrew.jpg
    ballscrew.jpg
    16,3 KB · Visningar: 490
  • 1863_FTSNsmall.jpg
    1863_FTSNsmall.jpg
    17,3 KB · Visningar: 493
  • 1921_sbr_wuusmall.JPG
    1921_sbr_wuusmall.JPG
    15 KB · Visningar: 493

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: Bygga cnc router

Hej Juan !

Jag är klart intresserad av att bygga en fristående fräs med måtten
x=150 Y=100 Z=200 mm.
Ungefär som den du har bild på.
Har dock dålig uppfattning om vad prisbilden skulle landa på.

//Jack
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga cnc router

Proxon har en liten micromill maskin MF70 som jag tror blir billigare att köpa färdig, Min kostade för några år sedan totalt Ca 700€. med 3 motorer plus en motor till roterande axel ifrån en gammal printer Motorstyrning och en microsvarchuck. Här har du en link till en hemsida med en massa godis.
MJ Cnc Automation

Så liten eller menar du 150x 100Cm och Z 200mm ?
 

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: Bygga cnc router

Hej Juan !

Förlåt mig!
Jag menade naturligtvis Y=1500mm x X=1000mm och Z=200mm
om det är möjligt att bygga på det viset.

// Jack
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga cnc router

Ok här ser vi ett gott exepel på att det är viktigt att alltid prata mm i alla tekniska ritningar och detaljer. mm är det mått som gäller om inget annat står.

Priset Beror naturligtvis hur stark och hur mycket precition du är ute efter.

Tittade lite på Ebay där Marchant Dice har sitt sortiment ute så det är bara att summera Väljer inte det billigaste, men inte heller det dyraste.

1000mm TR16x4D Trapezoidal Leadscrew Spindle 16.70€/per meter 3,5m=58€

x1pce Square 16x4 Trapezoidal Steel Nut VKM16x4D 8.73€/styck=23€

x1 Coupling SRJ-25 6x6mm CNC Ballscrew Trapezoidal 10.47€/styck=32€

x4pcs CNC Flanged Bearing Ballscrew Trapezoidal 6000 2Z 27.34€

x4pcs Nema23 Stepper motor Mount XYZ CNC 54.68€

CNC Controller + 3 stepper motors Router Mill Plasma 823.03€

N132r det gäller rälsen så finns det billiga utan kulor och dyra precisionsskenor här kommer det en prisvärd variant så du får en idé.

1 Set x2 20mm Rails 1500mm x4 SK20 x4 SC20UU CNC XYZ 135.64€
Denna är till X axeln

HIWIN x2 15mm HGW15CC carriages and x2 rails *1000mm 248.51€

och till sist y axeln hittar jag ingen lämplig längd, men här har du en kortare så lägg på lite till

HIWIN x2 12mm MGN12C 120mm Rails & Carriages 30.71€

Summerar vi detta med antalet plus frakt så blir det strax över 1500€
Kan tämka mig att du kommer undan med 2000-2500€
Det beror ochså mycket av vad för fräsmotor du använder själv har jag köpt en tyst vattenkyld motor ifrån kina til ett mycket bra pris direkt ifrån yin chang quick CnC

a water-cooled spindle motor 2.2kw with a VFD as a set 360€

Nu är inte maskinens ram inräknad och det tillkommer lite elektronik Switchar, nödstopp, kabelkedjor, skruvar och fästmaterial mm.
Elektroniken har jag tagit ett färdigt exempel så att du slipper att koppla "fel" och förstöra någonting.

Om du tittar så ser du att det finns många olika kvalitéer själv har jag valt det högsta kvalitén för att få maximal precision. Varje kulmutter kostar 96€ men i gengälld så har jag ett omätligt glapp. Det hela beror för vadman skall använda maskinen till.

I morgon skall jag beskriva hur man tillverkar ramen för att uppnå högsta precision
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga cnc router

Idag var det dax för ramen
Här bör vi tänka på vad vi skall använda routern till. Endast mjuka material som trä plexiglas plast, eller hårdare material som metaller glas. Behöver vi vattenkylning?
I mitt fall så vil jag ha en mycket hög nogrannhet med maskinen robust och stark. Jag vill kunna fräsa metaller främst aluminium, jag vill ha en maskin som klarar allt.Jag vill ha en så hög nigrannhett så att jag kan fräsa mycket små detaljer som ett mynt. Nu pratar jag om precisioner på 1/100 mm.

Skall man bara använda den till att skära ut bokstäver och lite träarbete så behövs inte denna dyra nogrannheten och man behöver inte köpa det dyraste materialet. se bildennedan av en träfräs.

Till min maskin så har jag valt en fyrkantprofil i 100 X 100 mm med en tjocklek av 5mm. Varför jag har valt 5mm tjocklek kommer jag till nu.

Ramensom visas av bild 2 svetsas så rakt man bara kan. Spännes fast på ett mycket plant bord och svetsas, kontrolleras att den inte blir skev.
Kryssmät för att den skall vara exakt 90º. Detta är basen till maskinen och mycket viktigt att denblir helt plan.

Efter att ha svetsat så skall svetsfogarna slipas bort så att dom inte syns varken på åvansidan eller undersidan. Nu kanman tycka att den är helt plan och det räcker i dom flästa fall, men som jag nämnde så vill jag ha den på 1/100 dels millimeter.

Jag körde min till Sevilla till ett företag soh har en enorm planslip en sådan maskin som planar toppar till stora båtmotorer. Jagvet att Kokums har eller hade en. Det är därför som jag valde ett så tjockt material som 5mm.

Nu är ramen kalibrerad och slipad till en mycket hög precision så får man vara försiktig med att svetsa på benen så att ramen ite slår sig.
Ramen skall målas med lika tjock färg för att inte förstöra slipningen.

Maskinen nedan har inte kostat många kronor och är tilverkad av vanliga ristfria gängstavar. Istället för vanliga muttrar så har tillverkaren använt sig av tvä nylonbitar som har smälts över gängorna så att maximal precision uppstår. Ledstängerna betår av rundstav med en bronshylsa.
Maskinen duger till att fräsa kretskort och dom flesta hobby jobben, Vill du tillverka juveler så duer inte maskinen. Ett gott exempel på att det inte behöver vara så dyrt och en bra maskin att börja med och lära sig.
Ett populärt material att bygga med är auminiumprofiler som man skruvar ihop. DamenCNC.com - Guiado lineal
 

Bilagor

  • cnc-machine-19306.jpeg
    cnc-machine-19306.jpeg
    28,6 KB · Visningar: 9
  • mesa.jpg
    mesa.jpg
    101,4 KB · Visningar: 6

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: Bygga cnc router

Hej Juan !

Det ser ju mycket lovande ut detta.
Har dock en del funderingar kring detta.

Vet ej om det finns någon i Norrbotten, som har utrustning för att planslipa själva bords underredet. Det är kanske bättre att bygga den som en planfräs med färdiga delar eller blir det mycket dyrare då ?

Funderar oxå över drivrutin till denna fräs. kommer det att följa med en sådan eller man programera en dylik själv ? Har ju en Gravo Graph IS-600
med tillhörande gravyr prog. Tror du att det går att integrera drivrutinen till detta prog. Har även tillgång till Corel Draw 12.

Har även behov av att tillverka egna stans verktyg i mindre skala. Som störst c:a 100x50 mm. Ovaler, Hjärtform, och liknande. Frästa i bra verktygsstål. Vad tror du om detta ?

// Jack
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga cnc router

Att planslipa bordet som jag har gjort behöver du inte göra om du inte vill ha en exakt rakt bord. När maskinen är färdig planar man Arbetsytan med den egna fräsen och får på så sätt bordet helt exakt i förhållande till Z axeln. Det kan uppstå mycket små problen med längre delar. En av anledninget till att jag har slipat min ram är att mmitt bord kommer att vara av luminium. Jag har valt aluminium därför att jag vill borra hål i ett rutmönster och gänga för att kunna spänna fast de saker som jag vill fräsa. Maskinen kommer att bli ganska dyr som ett hemmabygge räknar med att den kommer att kosta runt 10.000€ i material. Min spindelmotor har jag köpt i kina, men kulagren är modifierade och utbytta till mycket bättre. Rälsen är INA an högsta kvalité.
Jag tror inte att du behöver så stor precision på din maskin. Anledninget till att jag vill ha den så toleransfri är för att jag vill reparera maskindelar ed den.
Den skall duga till att plana maskindelar med.



Din gravyrmaskin fungerar på samma sätt och det är möjligt att ditt gravyrprogram skulle fungera titta i setup om du kan ändra maskin eller programera in en ny maskin, den bör ha Gcode NC files eller DIN ISO som export möjlighet.


Det bra att fräsa stål, du får lägga en slant på riktiga fräsar så kan du fräsa vad som helst Brother TC-22B: 1045 Steel cutting demo - YouTube Tyvär så kan jag inget om detta, men vet att det är mycket viktigt med allahastigheterna.Matningshastigheten och spindelhastigheten
Skall du jobba mycket med hårdmetall så är det kanske bättre att tänka på en kraftigare konstruktion. Jag började att bygga en sådan maskin, men har inte kommit så långt.

Här kommer det ett foto 1 så ser du vad jag menar.
DSCF1844.JPG
Delarna kommer ifrån gamla skrotade maskiner.


Drivrutin? menar du ett maskinprogram. fick hjälp av Wikipedia.( har aldrig haft ett Svenskt Windows)
Jag rekomenderar att du laddar ner ett demo av WinPcNc CNC-Steuerungstechnik och leker med ett tag. Detta är ett mycket enkelt programm att använda och kan läsa Corel Draws files som du exporterar i PLT format. Den senaste varianten har numera USB adapter så det går med en modern dator.

Foto 2
DSCF1839.JPG
Visar mina ledskruvar som är justerbara för att få bort glappet till 0.


Foto 3
DSCF1838.JPG
visar en glidskena som X axeln glider på.
 

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: Bygga cnc router

Hej Juan !

Hittade en driver, som heter G-Code Din 66025/ISO 6983. vad tror du om den?

Den controller du refererar till. Är det den som man laddar ner gravyr filen till?
Har den kontroller för att ex. ställa Z-djup ?

Jag är absolut ingen data kille, så detta är svårt för mig.
Har tagit hem detta lilla gravyrprog. som du rekommenderade. Skall testa det under de kommande dagarna.
Bifogar en bild på den gravyrmaskin jag har.


Gravyr.jpg


//Jack
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga cnc router

Om det finns någon Expert så rätta mig om jag har fel.

G-coden är dom koderna som styr maskinen. Kan se ut så här:
N1 G40 G49 G80 G98
N2 G20 G90
N3 S4851 M03
N4 G00 Z1.0
N5 X3.8771 Y0.033
N6 G01 Z-1 F1.617
N7 X3.8724 Y0.2262 F0.809
N8 X3.8582 Y0.4189
N9 X3.8345 Y0.6107........ och så vidare till circeln är sluten.

Om vi tänker oss att vi har ett millimeter rutpapper och vi utgår ifrån att längst mot dig till vänster har vi 0 om vi nu vill göra en cirkel så måste du beordra motorerna att göra en circel. först beodras Z axeln som ligger 1mm åvanför materialet som skall fräsas att gå ned till -1mm som nu har gjort ett hål på 1mm. Maskinen fortsätter att ge order till X motorn att flytta till 3.874mm samtidigt beordras Y motorn att flytta till 0.2262mm och så håller motorerna på tills cirkeln är klar. Då beordas Z axeln att gå upp till 1mm åvanför materialet igen och maskinen beordrar motorerna att gå tillbaka till 0 och stånga av spindelmotorn.
G koderna har en rik information som inte bara styr positionerna utan även vet vilken hastighet maskinen skall jobba med och om man vill att kylvatten skall slås på mm.mm.

Här är en lista på M & G Codes för den som är interesserad. Vi skall inte gå närmare in på dessa koder, Det är bra att känna till dom och kunna manipulera med dom, men idag har vi program som genererar dom.

Det programmet som du laddade hem läser dessa coder och ger dig en grafik av det som du vill gravera. Eftersom du använder 2D och Corel Draw så får maskinen inget besked av hastigheten och verktygets bredd.

Därför så får du ställa in hastighetan i programmet. Verktygets bredd får du ta hänsyn när du gör designen i Corel och tänka på att maskinen bara fräser på mitten av linjerna som du gör. Hoppas att du förstår... inte

Om du vill fräsa ut en cirkel med en diameter av 100mm och använder en fräs av 4mm så måste du göra en linje 2mm utanför den linje som du skall fräsa.
För att G coderna skall fungera med en annan maskin så måste G Coderna genereras med hänsyt till maskinens utväxling d.v.s hur många pulser till motorerna motsvarar 1mm. Detta beror på vilken typ av motor vi använder och om vi har en utväxling samt ledskruvens gänga.Om vi senare fördjupar oss i deta programmet så förstår ni snart hur det fungerar och inte alls är komplicerat.
Används ett CAM program så genereras G Coderna med hänsyn till verktyg och hastighet.
Om vi senare fördjupar oss i detta programmet Win Pc Nc så förstår ni snart hur det fungerar och inte alls är komplicerat. Saker är bara komplicerat i brist av kännedom. Skall göra en detaljerad setup som ni kan följa.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga cnc router

Det hela är inte alls kompliserat det handlar om att datorn ger pulser som maskinen använder för att flytta axlarna. Vi måste då veta hur många pulser använder vi för at flytta en viss sträcka.
Vi börjar då med axel resultionen: hur många pulser behövs för att motorn skall gå ett helt varv.
Normalt är 400 pulser per varv detta beror på hur motorn är kopplad hel, halvstep eller mindre.
Vi utgår ifrån helstepp på 400. Sedan mäter vi distance per revolution.
Då tar vi ett skjutmått och mäter avståndet när vi för hand har snurrat moton ett varv. Vi kan kalla et för gängavståndet på gängaxeln. Ex. på min maskin så är det 10mm per varv.
Detta är allt som progrmmet vill veta för att få maskinen att har rätt skala.

Hastigheterna beror på motorerna hur kraftiga dom är kör man för fort så "stallar" motorerna och man tappar massor med pulser och maskinen förlorar sin position .
Jag kommer till detta längre fram. först skall vi bygga maskinen och koppla den till datorn. Eller skall vi bekanta oss med programmen innan? så blir det roligare när maskinen âr färdig.
 

Bilagor

  • WIN_PCNC_Screenshot_Maschine_engl.jpg
    WIN_PCNC_Screenshot_Maschine_engl.jpg
    84,7 KB · Visningar: 7

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: Bygga cnc router

Hej Juan !

Jo, jag förstår det du säger. Har jag förstått dig rätt att man styr hela processen från detta gravyr, fräs program ? det innebär att man får ställa in
Z=0 för varje ny fräs uppgift. Hoppas att du förstår vad jag menar.

Det jag tänkt att använda denna fräs till är i första hand att göra större skyltar till företag. Främst i trä (Plywood), mässing plåt, aluminium plåt. Vill oxå kunna göra enstaka stans verktyg i verktygsstål. Därför behövs det nog ganska bra exakthet på maskinen.

// Jack
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga cnc router

Man pratar om 2 olika kordinater
1) Maskinens totala arbetsyta som är fast ock lika stort som bordets effektiva yta.
2) Arbetsstyckets yta denna kan du nollställa när du vill och hur du vill axel för axel eller alla axlar
Skall du fräsa runda saker kan det vara lämpligt att nollställa i centrum E.t.c

3) du kan nollställa med en punkt på grafiken. Du har 100% koll på vad du fräser.

Skall du fräs stora skyltar, bokstäver, trä eller små verktyg så behöver du inte planslipa. Skall du fräsa stora detaljer med mycket hög precision då bör du planslipa. Det viktiga är att du bygger maskinen mycket stabilt. Om du vill kan jag prata med Peppe på verkstaden om han hjälpa till att bygga en åt dig om du är osäker. Då kan du få den plug & play.
 

Bilagor

  • RTEmagicC_pcncusb2.png.jpg
    RTEmagicC_pcncusb2.png.jpg
    19,6 KB · Visningar: 346

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: Bygga cnc router

Hej igen Juan !

Ok! nu är jag på bann igen.
Bordet, som man fäster det som skall graveras fräsas. Hur skall det vara utformat ? Har själv fundering på att använda typ, färdiga T-spårs profiler för att kunna fästa ett skruvstycke, för att fräsa i verktygsstål.

Har även funderat på vacum bord, för att få tunna mässing plåtar att ligga plant över hela ytan. Vad rekommenderar du ?

Gravyr prg, som jag tagit hem, behövs det något plugin prog, för att det skall fungera fullt ut ? Kan ej tyska.


// Jack
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga cnc router

Till plåt så är det att rekomendera ett vakumbord.

Man lägger en tjock masonit dierkt på vakumbordet och plåten åvanför. Vakumet suger rakt igenom masoniten. Ditt Gravyrprogram kan gå om det har någon typ av exportfilter i PLT, OPX, Multicam, Din/ISO, Eller något annat format av linjer som du kan exportera i Postscript EPS. Prova du har ett demo som du kan leka med. När man fräser plåt så finns det fräsar som går "baklänges" Dom drar inte upp spån som ett vanligt borr utan trycker ner det. På så sätt så lyfts inte plåten som man fräser. Det är inte möjligt att borra med dom utan man får programera maskinen så att dom går ned i materialet med en lång ramp istället.
 

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: Bygga cnc router

Hej Juan !

Har nu kollat upp att det går att använda både Corel Draw & Gravyr prog. Det går att exportera från båda. Det går dessutom att redigera i naturlig storlek på båda programmen.

Nu funderar jag på i vilket material de två gavlarna skall göras och i vilken tjocklek. Har försökt att studera den maskin du byggt, och det ser ju ut att vara ganska kraftiga plåtar.

Som du säkert vet, så använder jag gravyrsticklar med en diameter på 4,36 mm. Går dessa att använda med den där Kinesiska motorn som du tänker använda ? C:a 160 mm långa

Funderar oxå på maskinbordet, om det går att konstruera som både T-spårs och vakumbord.

Här har det snöat c:a 25 cm snö under natten, så det blev en del motion under förmiddagen. :twitcy:

// Jack
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga cnc router

Det var bra att det går att använda Corel.

Mina gavlar är ritade i 35mm Aluminium, det hela beror naturlitvis på hur hög Z axel du vill ha. Min maskin som jag hade byggt färdg, och nu har strippat för att bygga om den. Den var byggd innan av 15mm stålplåt. Anledningen till att jag bygger om den är många.
Vill ha servomotorer för att få hög hastighet.
Behöver en väldigt hög Z axel.
Större och tystare spindelmotor.
Bättre bord.
Väldigt tung brygga.
problemet är alltid ett ekonomiskt problem.
Vill du haen stark säker och nogrann maskin då skall den byggas överdimentionerad och då väger den mer. Man måste ha större motorer för att ta hänsyt till "Inertia" massans tröghet. när maskinen byter riktning fort.
Därför så har Win PC Nc en inbromsning och acceleration som man kan justera. Dom har översatt det lite vilseledande till "Shortest ramp".
Du kör i 50Km/t och kommer fram till ett rödljus så behöver bilen en bromssträcka och sedan en accelerationssträcka.

Samma sak gäller när du kör in i en skarp kurva då kan det vara bra att lätta på gasen lite. Samma sak gäller för maskinen. Väljer du stegmotorer så får du inte köra maskinen fortare än att motorerna hinner med pulserna.

Om du bygger bordet för vacum så är det normalt att man bygger olika sektioner som man kan stänga av. Själva bordet har att rutmönster som man lägger en gummilist i för att den skall suga fast plåten. Jag skall ta några foton på den lilla maskinen i morgon så att ni ser hur jag menar.

Vacum är bra till plåt plexiglas mm, men jag f¤redrar att skruva fast det i bordet med klammer, dels av den höga ström som vakumpumpen drar och dels det höga ljudet. Att fräsa ut delar i plåt så är vacum oslagbart.

Skotta snö? Dummheter ni sysslar med, bättre att gå till stranden och doppa fötterna i havet
 
D

DeVille

Guest
Sv: Bygga cnc router

Ser ut att bli ett stabilt bygge Juan, roligt att se och att följa din tråd.

Jag har själv byggt en liten CNC maskin.

Så jag tänkte på att det inte är alla som vill/kan lägga +100000 kr som ett sådant här bygge kostar.

Har kanske ett alternativ för de som vill börja med CNC, då lär man sig på riktigt med skarpa program, och om man gillar det så går man över till en maskin i din storlek Juan.
Som använder samma program och kringkomponenter i stort.

Såhär ser min CNC ut.

CNCfräs1.jpg
Arbetsområdet är ca 600x400x60

I mitt fall använder jag följande mjukvara

Jag ritar allt med AutoCad 2010
Därefter så gör jag CAM beredningen med ArtCam eller CamBam.
Beredning= Man bestämmer vilka verktyg som skall användas för att bearbeta materialet utifrån Cad ritningen. Sedan genererar programmet en "styrfil" med NC-kod som styrprogrammet förstår.

Styrprogrammet jag använder heter Mach3 och är ledande för hobbyister och mindre företag. Mach3 styr CNC maskinen med hjälp av koden som CAM programmet genererat.


Det handlar inte om att knacka kod själv, även om det är bra att känna till de mest grundläggande NC-kommandona.



Jag kör i plast, trä, mässing, aluminium osv.

Nedan ser ni ett exempel på precisionen. Texen "Var Redo" är 0,7mm hög och fullt läsbar i sigillen som man använder stämpeln till.
sigillstamp.jpg
sigillstamp2.jpg

Om det finns intresse så kan vi väl skapa en "systertråd" för en mindre variant för de som vill bygga billigt i början för att känna sig för.


Kostnaden då? Ja den är en bråkdel av vad en maskin i Juans storlek kostar. Priset hänger mycket på om man kan göra samköp av stegmotorer och styrelektroniken.

Allt styrs av en gammal pc, runt 1Ghz processor räcker gott.

/DeVille
 
Toppen