• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Butylband till fönster

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Jag ska täta om ett fönster på husbilen och jag förstår när jag har läst en massa inlägg här så verkar Bostik's butylband vara bland dom bättre. Jag har bestämt mig för att använda detta. Det finns ju olika dimensioner och jag vet inte vilken jag behöver. Fönstret är ett vanligt öppningsbart från '95. Någon som har erfarenhet av detta?

F

F.d. 23327

Guest
Sv: Butylband till fönster

bredden böver nog inte vara över 15mm då jag aldrig sett ett fönster som överlappar mer än så,tjockleken är inte så noga för man kan ju lägga 2varv om det känns tunnt

F

F.d. 55128

Guest

Vill du vara säker på att det blir tätt så är butyl på tub det enda rätta, exempelvis Bostik 1590 Butylmassa.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Jag valde butyl på patron för att den var mycket "lösare" mer formbar. Men butylband fungerar säkert bra. Fördelen med butylband är att du inte behöver en tryck eller elspruta för att få ut massan. Har haft tillgång till en tryckluftsdriven spruta och hade aldrig fixat det utan den. Är ingen expert men antar om rännorna (fördjupningarna är 3mm så bör butylbandet vara minst 3mm eller mer. Jag vill gärna se att butylen pressas ut när man monterar fönstret. För då vet man att det finns butyl överallt.
Lycka till på ett tråkigt och tidsödande arbete

Toppen