• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Buss för ombyggn till husbil 8-10 meter

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Min "fortsatta renovering" av en gammal Pilote går "snart" mot sitt slut och det är dags att söka nya utmaningar i form av en lite större buss då ca 8 - 10 meter med automatlåda eller typ Wilson låda och turbo. Finns ju en del på begmarknaden men det är mycket skiftande priser och skick.
Någon på detta eminenta forum som har ideer tips mm och som kanske till o med kan tipsa om ett lämpligt objekt. Bör inte vara allt gammalt- åttiotal och framåt och absolut ingen veteranbuss. Kan också vara en typ Winnibago med skall då ha dieselmotor vilket kanske inte är så vanligt.
Det är gott om tid att söka bra beg och kollar på div utbud. Som det ser ut nu så är det billigare att söka buss i Norge eller Tyskland. I Sverige så verkar alla bussar vara minst 12 meter eller ledbussar
Tacksam för alla tips råd och dåd.
Hälsnngar Bror
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Buss för ombyggn till husbil 8-10 meter

Bror, jag blev lite orolig ett tag att du skulle få för lite att göra på fritiden.:wideeyed:


Men nu verkar det som det ordnar upp sig och blir en följetång;)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Buss för ombyggn till husbil 8-10 meter

Hej Håkan,
var bara lugn denna följetång upphör inte än på länge.
Anledningen till detta är att jag fått ett fantastiskt bra bud på gamla peggan så då blir det att se sig efter ett nytt objekt. Detta bud är inte tidsbundet så jag tror att jag har ganska gott om tid att helt färdigställa peggan och samtidigt se mig om efter ett alternativ.
Ha det så gott
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Buss för ombyggn till husbil 8-10 meter

Den kombinationen som du vill ha stämmer med min och jag letade i över 1 år.

Midi bussar med Automat finns nästan inte det får bli Mercedes. Motorerna ligger på Ca 150hk.
Är det en vanlig Buss så har den gått flera miljoner Km, Vad du skall leta efter så är det en skolbuss helst på landsbygden dom är i regel välservade och har gått mindre och är ofta avställda på sommarlovet. Jag vill inte rekomendera dig att byta till automat, det har varit ett av det jobbigaste jag har gjort.
Det kanske var lite extremt i mitt fall då denna modell inte existerade med automat.
Hur det är i Sverige vet jag inte, men här ligger Priserna på dessa bussar mycket lågt därför att enligt lag så får en skolbuss inte vara äldre än 16år minus 1 dag. Sedan får dom endast regestreras som privat fordon.
För min buss begärde dom 9000€ jag gav dom hälften och på det fick jag nya batterier och framdäck.
Här har du kanske något intressant Mercedes-Benz Kutsenits city
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Buss för ombyggn till husbil 8-10 meter

Klart att du ska ha en buss :)

Skulle jag byggt en buss från grunden idag så hade jag nog sneglat på en biblioteksbuss. De brukar ha enormt låga miltal och samtidigt är de välutrustade med t.ex dieselvärmare, radiatorer, extrabatterier (bodel) och laddare, toalett, tak med ljusinsläpp etc etc...

Har en kompis som just köpte en 11,2m lång Scania biblioteksbuss från 1992. Den är i kanonskick och har bara gått 21.000 mil (knappt inkörd, den rullar lätt 100.000 mil till, om man nu hinner köra det).
Har faktiskt inte sett någon kortare biblioteksbuss, men allt under 12m är ingen fara o puttra omkring med. Jag brukar säga att vår dubbeldäckare är "smidig som en katt" även om den ser ut att vara i största laget. Jag tycker nog att höjden är mer "besvärlig" än längden.

En av fördelarna med buss är lastvikterna. Du behöver alltså inte alls fundera över materialval etc, bara att bygga :)
En nackdel är ju att en fullstor buss gärna vill ha omkring 2 liter diesel/mil - en mindre buss drar givetvis mindre diesel.

Om du skulle hitta något intressant objekt så bara hör av dig om du vill ha tips. Jag ska ha dig i åtanke när om jag ser något intressant.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Buss för ombyggn till husbil 8-10 meter

Min Winnebago fra 2004 bygget på en Chevrolet Workhorse 8 tonns chassi med en 6,5 liter turbodiesel og GM automatlåda drikker sine 2 l/mil :confused::confused:
Bra at diesel koster under 10 kr literen her i Australia, selv om lokalbefolkningen klager over høy pris.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Buss för ombyggn till husbil 8-10 meter

Min förra Scania F112 med en rak 6 cyl 300hk DS11 (11 liter volym och turbo), totalvikt på 17 ton ville ha runt 2 lit/mil.
Min nuvarande Neoplan Skyliner med en V10 356hk (18,2 liter volym utan turbo), totalvikt på 20,8 ton vill ha runt 3 lit/mil.
Jag tror höjden på fordonet gör ganska mycket på förbrukningen.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Buss för ombyggn till husbil 8-10 meter

Jag hade ett gott öga till en Bank buss. Den var utrustad med ett litet kök och toalett. Problemet här är att det är mycket svårt att lägga till sittplatser.
Att ta bort var inga problem därför blev mitt val en skolbuss. Prata med bilprovningen innan. Bokbussar och liknande är regestrerade som lastbilar och har endast 2 eller 3 sitplatser. Fördelen är att dom har inte mycket mer Km än en cykel.
 
F

F.d. 25206

Guest
Sv: Buss för ombyggn till husbil 8-10 meter

Hej Bror. Kul att du vill delge oss intresserade en fortsättning. Måste ge dig MVG för ditt sätt att underhålla oss andra som skulle vilja men ej vågar eller av andra anledningar avstår liknande projekt. Uppmanar dig dock att ta det lugnt, stressa inte och tänk på hälsan och kärleken. Ta dig också någon ledighet och njut av objektet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.774
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Buss för ombyggn till husbil 8-10 meter

Om det inte absolut måste vara en buss, kan ju en äldre Liner t.ex. Clouliner vara ett intressant alternativ. de är billiga och välbyggda, och inredningen kan ändras efter önskemål. Samtidigt finns det ju mycket på köpet, vissa är extremt välutrustade och har gått lite, och är byggda på stabila chassier.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Buss för ombyggn till husbil 8-10 meter

Jaha, det verkar svårt att hitta en bra buss under 10 meter, men jobbar vidare och hoppas hitta något lämpligt. Det är ju ingen direkt brådska ännu. Kollade lite på mobile.de och där fanns det runt 3000 bussar av olika typer och storlekar. Borde kanske finnas något där som kan passa vem vet men det är många annonser att plöja igenom.
Var också idag på Kistamässan och tittade bland annat på en 12 meter lång, 18 ton tung och 12 miljoners buss med tillhörande? modern hundkoja - utan tak - men det borde varit någon av Ferraris värstingar med det priset. Tung var den som sagt och mycket lyx och finesser
I alla fall roligt att ha sett en sådan bil i verklighet.
Fortsatt trevlig helg:music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Buss för ombyggn till husbil 8-10 meter

Min Winnebago fra 2004 bygget på en Chevrolet Workhorse 8 tonns chassi med en 6,5 liter turbodiesel og GM automatlåda drikker sine 2 l/mil :confused::confused:
Bra at diesel koster under 10 kr literen her i Australia, selv om lokalbefolkningen klager over høy pris.

Hej Knut.
Tack för många intressanta komentarer.
Eventuelt utanför emnet, men kan vara av intresse för många, är detta
med Chevrolet 6.5 td diesel, den har fått väldans dålig kritik i usa.
Tänkte selv inhandla en Winnibago med denna maskin men avböjde
på grund av den massiva kritikin.Min fråga är enkel ,hur har den gått
hos dig denna v8 diesel?
Hälsningar
Paulkaj
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Buss för ombyggn till husbil 8-10 meter

Som jeg skrev tidligere den er tørst og sammenlignet med Iveco sin 3 liter så kan jeg ikke forstå hvor chevyen gjemmer sine hester. Begge husbilene veier omtrent like mye, men min Flair på Iveco føles raskere - kan komme av Agile lådan kontra chevy klassiske automatlåda.

Har tidliger hatt chevy med 6,5 liter uten turbo og de bråker like mye :D, den gamle kjørte jeg noe over 100 000 km med uten motorproblem.

Har ikke kjørt så langt med Winnebagoen så holdbarheten har jeg ingen erfaring med - bilen hadde endast 22000 km på telleren da jeg kjøpte den for litt over et år siden har nå lagt til 10 000 km selv :D

Siste produksjonsår for Workhorse chassi var i 2005, etter det er det bakmontert motor som gjelder på Chevrolet sine chassi for husbiler.
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Buss för ombyggn till husbil 8-10 meter

Min "fortsatta renovering" av en gammal Pilote går "snart" mot sitt slut och det är dags att söka nya utmaningar i form av en lite större buss då ca 8 - 10 meter med automatlåda eller typ Wilson låda och turbo. Finns ju en del på begmarknaden men det är mycket skiftande priser och skick.
Någon på detta eminenta forum som har ideer tips mm och som kanske till o med kan tipsa om ett lämpligt objekt. Bör inte vara allt gammalt- åttiotal och framåt och absolut ingen veteranbuss. Kan också vara en typ Winnibago med skall då ha dieselmotor vilket kanske inte är så vanligt.
Det är gott om tid att söka bra beg och kollar på div utbud. Som det ser ut nu så är det billigare att söka buss i Norge eller Tyskland. I Sverige så verkar alla bussar vara minst 12 meter eller ledbussar
Tacksam för alla tips råd och dåd.
Hälsnngar Bror

Hej Bror.
Tack fär ditt enorma projkekt som var en fröjd att följa.
Dina nya tankar äro inspirerande.
Jag har följande kommentarer baserade på mina ärfarenhäter, andra
måste ha andra åsikter.
1.Jag är helt automatvexellådfrälst,manuella borde förbjudas och skickas
till något museum (för ca 50 år sedan) .
2.Passa på att dieselen inte är föråldrad, har turbo och intercooler.
3.Skilnad på hollyday bil versus bobil (bil att vistas i en längre period) är
vesentlig.Huvudsak är att orientera sig vilken av dom man skall bygga.

Hälsningar
Paulkaj
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Buss för ombyggn till husbil 8-10 meter

Jag har med glädje följt ditt projekt och ditt fina arbete.
Mycket detaljkvalitet och smarta :)starka lösningar. Gör du ett nytt projekt blir detta enklare...eftersom en av dina svårigheter har ju varit att hitta leverantörer av material.

Istället för buss har du inte funderat på "leer cabin" , dvs tomt skal och ett bra lastbilschassi att skruva fast kabinen i ????
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Buss för ombyggn till husbil 8-10 meter

Kollar lite på div objekt bl.a ett lastbilschassie med någon form av glasfiberskåp. Finns ju gott on distrubitionsbilar med denna typ av påbyggnad. Borde finnas något som skulle passa. Sänka ner hela påbyggnaden och få ordentliga förvaringar på sidorna.
Tackar och trevlig helg
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 16143

Guest
Sv: Buss för ombyggn till husbil 8-10 meter

Jag har en Ford Cargo med långt glasfiberskåp ca 6.5m om det kan vara intressant!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Buss för ombyggn till husbil 8-10 meter

Hej och tack för erbjudandet.
6,5 meter är för kort tror jag,. Har kollat på ett par bussar strax under 10 meter och tror det kan bli något sådant.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Buss för ombyggn till husbil 8-10 meter

Hej och tack för erbjudandet.
6,5 meter är för kort tror jag,. Har kollat på ett par bussar strax under 10 meter och tror det kan bli något sådant.
Hälsningar Bror

Kompisen i Nora har kvar våran F:d MB-913 vi hade 2006 ? eller var det -07 ?
Han köpte den precis innan vi flyttade hit upp, den skulle fixas till men så blev det inte..
det tyckte jag var den optimala storleken på en husbuss 2,50 X 8,40
Motorn är kass tyvär , den går men slukar olja.. Han vill sälja den men jag orkar inte med, eller vill inte sätta igång ett sånt projekt just nu,

Kan det vara nått Bror... eller kanske för gammal ? 1980 - 1982 ??? Billig är den ju i allafall :rolleyes:

Edit: Hittade en bild av en slump i datorn (men har fler någonstans) :D

b001.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen