• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Burstner Plåtis 2017

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
En kompis ska titta på en plåtis 2017. En Bürstner. Jag vet inte vilken beteckning men den är 5,99 lång och 2,08 bred.
Hon kör inte så mycket men vill kunna använda den året runt. Jag funderar på hurdan den är på vintern? Klarar vattentank o gråvattentank minusgrader?
Det är automatlåda i den. Något särskilt att tänka på med det?
Något annat tänka på?
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Troligen en Burstner City Car 600.

Vi kör året runt, men med vattensystemet dränerat och vatten på dunk på vintern.
Plåtisar lite sämre isolering med liten volym att värma upp, inga problem att hålla 20 grader, vi kör med raggsockar och yttre täcke på hytten på vintern.
Vi trivs med plåtisen.
 
Senast ändrad:

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Troligen en Burstner City Car 600.

Vi kör året runt, men med vattensystemet dränerat och vatten på dunk på vintern.
Plåtisar lite sämre isolering med liten volym att värma upp, inga problem att hålla 20 grader, vi kör med raggsockar och yttre täcke på hytten på vintern.
Vi trivs med plåtisen.
Tack för svar.
Menar du att ni har vatten på dunk även till dusk, dusch o toa?
Är det komplicerat att tömma systemen?
Eller funkar det att ha systemet igång men ha lite värme på alltid? Bilen kommer att stå utomhus så varmgarage är inget alternativ.
Tänker också på frostvakter som slår till automatiskt. Men det funkar kanske inte på tankarna...
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
På vintern kör vi bara typ varannan helg och har bilen parkerad utan värme den övriga tiden.
Vattendunk/flaska för matlagning, hygien och spola på toa.
Ingen duschning. Inget varmvatten via kranen då vattensystemet är tomt och varmvattenberedaren tom. Diskvatten värmer vi i kastrull.

Det tar en stund att tömma systemet:
Tömma färskvattentanken
Tömma värmepannan
Dränera slangarna (kran under golvet = lägsta punkten)
Blåsa ur kranarna/blandarna så dom inte frostsprängs
Dito med vattenpumpen så den inte frostsprängs.
Vi gör detta i November och kör sedan med dunk tills våren och frosten försvinner.

Vår gråvattentank har 230V uppvärmning men vi brukar öppna kranen och ställa en balja under vid fricamping. Slänger isblocket på morgonen ;)

Det är dyrt (många kWh) att hålla 15 grader i bilen på parkeringen under veckorna.

Här kan du läsa mer:

CityCar_SE_2016.pdf
 
Toppen