• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Bult till insprutningshållaren gick av (multijet 130)

Starfighter

HBK Intresserad
Kommun
Bålsta
Hej,

Jag skulle idag byta insprutare på min Multijet 130 (2007).

Jag förbehandlade alla bultar med rostlösningsolja dagen innan, så de fick ligga och dra in ordentligt. När jag lossade den första bulten tog jag det försiktigt (fram och tillbaka), och tyckte att den släppte som den skulle. Men tyvärr visade det sig att bulten hade gått av precis ovanför gängan – det är ju en extremt lång bult innan gängan börjar.

Konstruktionen känns väldigt tveksam eftersom rostlösningen aldrig når ner till gängorna, samtidigt som vatten lätt samlas kring insprutarna.

Jag kan därför inte vara ensam om att råka ut för detta problem?

Nu undrar jag:

Har ni tips på hur jag kan gå vidare?

Jag antar att de andra tre bultarna sitter lika hårt och riskerar att gå av.

Går det att göra nya grundare gängor i toppen, eller är det byte av topplock som gäller?

Alla råd uppskattas!

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Hej,

Jag skulle idag byta insprutare på min Multijet 130 (2007).

Jag förbehandlade alla bultar med rostlösningsolja dagen innan, så de fick ligga och dra in ordentligt. När jag lossade den första bulten tog jag det försiktigt (fram och tillbaka), och tyckte att den släppte som den skulle. Men tyvärr visade det sig att bulten hade gått av precis ovanför gängan – det är ju en extremt lång bult innan gängan börjar.

Konstruktionen känns väldigt tveksam eftersom rostlösningen aldrig når ner till gängorna, samtidigt som vatten lätt samlas kring insprutarna.

Jag kan därför inte vara ensam om att råka ut för detta problem?

Nu undrar jag:

Har ni tips på hur jag kan gå vidare?

Jag antar att de andra tre bultarna sitter lika hårt och riskerar att gå av.

Går det att göra nya grundare gängor i toppen, eller är det byte av topplock som gäller?

Alla råd uppskattas!
Jag har läst alla trådarna i detta intressanta fall. Det torde finnas någon bilmek här som svarat men det kan ju vara värt att ringa till en "riktig" verkstad också och fråga om råd. Fiat Ducato och MB Sprinter folket häröver anlitar JoCar (Joakim Carlsson) i Åkersberga för allt som har med husbilar (både fram och bak) att göra. Kan vara värt att slå en signal dit och få råd....08-54067880

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
Tänkte om man kunde göra detta i de 59mm som inte är några gängor i.
Direkt i toppen.

De vore de enklaste lösningen
helt ärligt så kan jag inte se varför inte, om du gängar för m6 helicoil ända ner i bunden o skruvar i en lång helicoil
o är noga med längden på bulten, så den inte tar i bunden av hålet. o att den grepar på ca lika många gångar som org bulten.
kan jag inte se något problem med detta
typ 15 mm hit eller ditt får nock inte spridaren att fara genom huven o ut i omlöppsbana runt jorden
hitta nån som är duktig på att montera helicoil så fixar han det

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
helt ärligt så kan jag inte se varför inte, om du gängar för m6 helicoil ända ner i bunden o skruvar i en lång helicoil
o är noga med längden på bulten, så den inte tar i bunden av hålet. o att den grepar på ca lika många gångar som org bulten.
kan jag inte se något problem med detta
typ 15 mm hit eller ditt får nock inte spridaren att fara genom huven o ut i omlöppsbana runt jorden
hitta nån som är duktig på att montera helicoil så fixar han det
Hehe. Omloppsbana. Den var bra. Håller med i det du skrev

Toppen