• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Bult till insprutningshållaren gick av (multijet 130)

Starfighter

HBK Intresserad
Kommun
Bålsta
Hej,

Jag skulle idag byta insprutare på min Multijet 130 (2007).

Jag förbehandlade alla bultar med rostlösningsolja dagen innan, så de fick ligga och dra in ordentligt. När jag lossade den första bulten tog jag det försiktigt (fram och tillbaka), och tyckte att den släppte som den skulle. Men tyvärr visade det sig att bulten hade gått av precis ovanför gängan – det är ju en extremt lång bult innan gängan börjar.

Konstruktionen känns väldigt tveksam eftersom rostlösningen aldrig når ner till gängorna, samtidigt som vatten lätt samlas kring insprutarna.

Jag kan därför inte vara ensam om att råka ut för detta problem?

Nu undrar jag:

Har ni tips på hur jag kan gå vidare?

Jag antar att de andra tre bultarna sitter lika hårt och riskerar att gå av.

Går det att göra nya grundare gängor i toppen, eller är det byte av topplock som gäller?

Alla råd uppskattas!

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej,

Jag skulle idag byta insprutare på min Multijet 130 (2007).

Jag förbehandlade alla bultar med rostlösningsolja dagen innan, så de fick ligga och dra in ordentligt. När jag lossade den första bulten tog jag det försiktigt (fram och tillbaka), och tyckte att den släppte som den skulle. Men tyvärr visade det sig att bulten hade gått av precis ovanför gängan – det är ju en extremt lång bult innan gängan börjar.

Konstruktionen känns väldigt tveksam eftersom rostlösningen aldrig når ner till gängorna, samtidigt som vatten lätt samlas kring insprutarna.

Jag kan därför inte vara ensam om att råka ut för detta problem?

Nu undrar jag:

Har ni tips på hur jag kan gå vidare?

Jag antar att de andra tre bultarna sitter lika hårt och riskerar att gå av.

Går det att göra nya grundare gängor i toppen, eller är det byte av topplock som gäller?

Alla råd uppskattas!
En verkstad borde kunna borra ut och göra ny gäng

H-D Lasse

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
37926
Medlemskap
2025
Jag brukar lägga en mutter av en större strl över den avdragna bulten och ta mig/mag och svetsa rakt ner i muttern. Det brukar gå åt en del muttrar innan man får det att "ta" ordentligt. Detta under förutsättning att man kommer åt..
Mvh Lasse.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
Gängan sitter så pass långt in i toppen, så tror den är jäkligt svår att få ut.
Hade med mig en rätt erfaren mekaniker när jag skulle göra jobbet och han var väldigt tveksam till de
då är han inte mycket till mekaniker om han inte vet hur man borrar ut en bult o monterar en helicoil
hitta nån seriös mekare som vet vad han sysslar med

Micke & Annika

HBK styrelse ledamot
Admin medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2025
Vad är det för storlek på bulten M6, M8, M10?
Hur djupt ner i toppen sitter den avdragna bulten?
Kanske skulle prova med induktionsvärmare om du kommer åt på återstående bultar.

Senast ändrad:

Starfighter

HBK Intresserad
Kommun
Bålsta
då är han inte mycket till mekaniker om han inte vet hur man borrar ut en bult o monterar en helicoil
hitta nån seriös mekare som vet vad han sysslar med
Haha hårda ord. Men han är en duktig mekaniker, det är de inget snack om.
Men gängorna sitter ca 6cm ner in i toppen. Så man ser inte gängorna utifrån.
Ska mäta bulten när jag kommer hem, men det är lång, så lång att den till och med kanske går in i motorblocket?
Jag vet inte, därför jag frågar på detta forum.

Då bulten är så lång, går det att sätta in en insats gänga i de befintliga hålet på toppen.
Vill verkligen inte behöva ta ur toppen, så söker efter nödlösning.

Starfighter

HBK Intresserad
Kommun
Bålsta
Vad är det för storlek på bulten M6, M8, M10?
Hur djupt ner i toppen sitter den avdragna bulten?
Kanske skulle prova med induktionsvärmare om du kommer åt.
Längd över allt (mm): 111
Gänglängd (mm): 51
Bultmått: M6 x 1,0
Skruv-/ mutterutförande: Expansionsskruv
Skruvskalle/mutterprofil: Yttersexkant

Så gängan sitter alltså 59mm ner i topplocket.

H-D Lasse

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
37926
Medlemskap
2025
Ok. Det här är riktigt långsökt, men kanske värt ett försök med tanke på alternativ..
Ta en 6mm stång, kanske 100mm lång, slipa en kort spets i ena änden. Rulla ett papper runt, bara ett varv, släpp ner i hålet.
Ta en pinnsvets, jorda nära hålet, sätt andra ändan på stången efter att ha ställt upp svetsen till kanske 130 amp.
Har man tur svetsas stången fast i skruven.
Det krävs nog 4000 försök, men kan gå..
Lycka till!
Mvh Lasse

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
Haha hårda ord. Men han är en duktig mekaniker, det är de inget snack om.
Men gängorna sitter ca 6cm ner in i toppen. Så man ser inte gängorna utifrån.
Ska mäta bulten när jag kommer hem, men det är lång, så lång att den till och med kanske går in i motorblocket?
Jag vet inte, därför jag frågar på detta forum.

Då bulten är så lång, går det att sätta in en insats gänga i de befintliga hålet på toppen.
Vill verkligen inte behöva ta ur toppen, så söker efter nödlösning.
hårda ord vete f--. tydligen inte duktig nock.
det kvitter om den sitter nere i ett hål. det går fortfarande borra ut o ersätta med helicoil
om man vet vad man syslar med
jag har gjort såna operationer många gånger på alla möjliga konstiga o icke konstiga ställen
sitter det så långt ner i toppen kan man borra med ett borr med lång styr spets
säg om hålet är 6mm då tar man ett bor på 6 mm med styr spets då borrar man precis i mitten av bulten som ska bort.
hållet för en 6 mm helicoil ska ända borras större än 6 mm så det gör inget man förstör org gängorna
man kan oxå ta ett rör med utv dia på 6 mm slå gängar utv o skruva ner en bit i hålet o använda som styrning. då tar man ett borr som passar inv dia o borrar, då blir det fint o rakt. bara jaga ner ett borr på må få är dömt att misslyckas.
men men ni gör o tror som ni vill

Starfighter

HBK Intresserad
Kommun
Bålsta
hårda ord vete f--. tydligen inte duktig nock.
det kvitter om den sitter nere i ett hål. det går fortfarande borra ut o ersätta med helicoil
om man vet vad man syslar med
jag har gjort såna operationer många gånger på alla möjliga konstiga o icke konstiga ställen
sitter det så långt ner i toppen kan man borra med ett borr med lång styr spets
säg om hålet är 6mm då tar man ett bor på 6 mm med styr spets då borrar man precis i mitten av bulten som ska bort.
hållet för en 6 mm helicoil ska ända borras större än 6 mm så det gör inget man förstör org gängorna
man kan oxå ta ett rör med utv dia på 6 mm slå gängar utv o skruva ner en bit i hålet o använda som styrning. då tar man ett borr som passar inv dia o borrar, då blir det fint o rakt. bara jaga ner ett borr på må få är dömt att misslyckas.
men men ni gör o tror som ni vill
Tänkte om man kunde göra detta i de 59mm som inte är några gängor i.
Direkt i toppen.

De vore de enklaste lösningen

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Borde finnas en anledning till att skruven är så lång,
Ja det gör det.
Anledningen i detta fall till att ha en skruv med lång avstånd mellan skruvskalle och gänga är att skapa en lång sträcka för skruven att just sträckas.
Det är stäckningen av en skruv som skapar och vidmakthåller klämkraften i skuvförbandet.
Speciellt när en dieselinspurtningsventil skall hållas fast utstår spridarens skruv stora krafter.
Tänk på att spridaren vill hopp ur sitt hål vid var arbetstakt.

"Detta borde varenda riktig mekaniker känna till.":twitcy:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ja det gör det.
Anledningen i detta fall till att ha en skruv med lång avstånd mellan skruvskalle och gänga är att skapa en lång sträcka för skruven att just sträckas.
Det är stäckningen av en skruv som skapar och vidmakthåller klämkraften i skuvförbandet.
Speciellt när en dieselinspurtningsventil skall hållas fast utstår spridarens skruv stora krafter.
Tänk på att spridaren vill hopp ur sitt hål vid var arbetstakt.

"Detta borde varenda riktig mekaniker känna till.":twitcy:
Basic! :msn_embarrassed:

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Grispittarna är inte alltid av godo. I många fall expanderar de bulten någon 100del och så sitter bulten ännu värre.
Tricket med en gängstav och en svetsinverter brukar funka. Med lite tur räcker värmen för att få bulten att släppa.
Fyll hålet med 5-56 någon vecka innan så det kryper ner lite i gängorna också.

Toppen