Starfighter
HBK Intresserad
- Kommun
- Bålsta
Hej,
Jag skulle idag byta insprutare på min Multijet 130 (2007).
Jag förbehandlade alla bultar med rostlösningsolja dagen innan, så de fick ligga och dra in ordentligt. När jag lossade den första bulten tog jag det försiktigt (fram och tillbaka), och tyckte att den släppte som den skulle. Men tyvärr visade det sig att bulten hade gått av precis ovanför gängan – det är ju en extremt lång bult innan gängan börjar.
Konstruktionen känns väldigt tveksam eftersom rostlösningen aldrig når ner till gängorna, samtidigt som vatten lätt samlas kring insprutarna.
Jag kan därför inte vara ensam om att råka ut för detta problem?
Nu undrar jag:
Har ni tips på hur jag kan gå vidare?
Jag antar att de andra tre bultarna sitter lika hårt och riskerar att gå av.
Går det att göra nya grundare gängor i toppen, eller är det byte av topplock som gäller?
Alla råd uppskattas!
Jag skulle idag byta insprutare på min Multijet 130 (2007).
Jag förbehandlade alla bultar med rostlösningsolja dagen innan, så de fick ligga och dra in ordentligt. När jag lossade den första bulten tog jag det försiktigt (fram och tillbaka), och tyckte att den släppte som den skulle. Men tyvärr visade det sig att bulten hade gått av precis ovanför gängan – det är ju en extremt lång bult innan gängan börjar.
Konstruktionen känns väldigt tveksam eftersom rostlösningen aldrig når ner till gängorna, samtidigt som vatten lätt samlas kring insprutarna.
Jag kan därför inte vara ensam om att råka ut för detta problem?
Nu undrar jag:
Har ni tips på hur jag kan gå vidare?
Jag antar att de andra tre bultarna sitter lika hårt och riskerar att gå av.
Går det att göra nya grundare gängor i toppen, eller är det byte av topplock som gäller?
Alla råd uppskattas!