• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Jovist, men en riktig mätare har inte +- 1,5dB, eller?, här pratar vi leksaker til <1000,- vs en app.

Det skulle inte förvåna om appen som är utvecklad av Arbetsmiljöverket mäter buller bättre än den billiga mätaren från Kjell & CO. Men osvuret är bäst så länge de inte har jämförts med en professionell mätare.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Ibland kunde det vara skönt med en tråd där inte Iphone dyker upp som det saliggörade mediet för allt.

Jag trodde att det var appen vs den billiga mätaren som vi jämförde?
Att Arbetsmiljöverket valt iPhone/iPad som verktyg har väl sina förklaringar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Ja, dom har ju valt det som finns i många fickor, appen finns f.ö. till Android också! :)
 
Inlägg
116
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
774
Medlemskap
2024
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag råkade nämna att det finns en app till iPhone som också kan ge en viss vägledning om ljudnivån i t.ex. en husbil.
Viste inte att det skulle väcka sån reaktion.
Det vore intressant att jämföra värdena mellan Kjell&Co’s mätare med iPhone appen! Oj, nu nämnde jag iPhone igen.
/Lennart
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Lennart, :) du behöver inte be om ursäkt till mig, det var mer vad jag av erfarenhet trott det kom att innebära, som du nu ser.

Störande - men jag hade i min välvilliga optimism inte sett det innan jag släppte loss tråden.
Annars hade jag gett upp innan jag började.
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Hej,

Jeg synes din attityde er ganske märkelig og helt uforståelig.
Det er ikke disse danskere vi har brug for her i klubben, selvom jeg godt ved
hvordan tonen er i mit gamle land:)
Mvh
Mikael Damgaard
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Lennart, :) du behöver inte be om ursäkt till mig, det var mer vad jag av erfarenhet trott det kom att innebära, som du nu ser.

Störande - men jag hade i min välvilliga optimism inte sett det innan jag släppte loss tråden.
Annars hade jag gett upp innan jag började.

Hej Bredo, du skriver: vad jag av erfarenhet trott det kom att innebära, som du nu ser.
Enig, om jag ser på dina svar nummer 3 och 6 i tråden, då er reaktionen att förvänta.
Et nästintill religiöst fanatisk motstånd mot apper (till IPhone eller android) är inte bättre än motsatsen. Det var vad jag reagerade på från början av denna tråd.
Det är samma med däckbyte, oljebyte etc, dom som inte tyckar som jag skal så klart ge sin mening i detta forum, utan att jag går i taket. Det finns många lösningar, och många meningar, anars var detta forum värdelöst. Så tyckar jag. Och ser fram till nya tråder från dig framöver :yes:
Ha en bra dag allihop :spinny: Hälsninggar Jes
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

--> Jes.
Jeg har en smartphone og har haft den siden 2005/2006, og er overbevist om mange gode egenskaber, og en go' ting at have i lommen.

Tak, det er som du har forstået, tror jeg, er vandvittige angreb med fordrejede oplysninger om smartphones egenskaber - magen til iPHONE COMMERCIAL FUNNY - YouTube - som jeg er imod.

Det er da temmelig fordrejende eller fup for folk som ikke har denne indsigt - med al respekt - enhver sine evner.

Det er altså bare blevet for meget for mig, her i HBK forum.
:(

PS. Carnivals indlæg om appar synes jeg er rimeligt seriøse - OK.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Jo Bredo
det har fremgået meget tydeligt at du er imod al smartphone snak (når vi ikke lige taler telefoni, som jeg har forstået det). Men du ser det som angreb, jeg som synspunkter, det er nok forskellen på os. Men der skal jo være plads til forskellige meninger. Og jeg syntes det er synd du vil give op fordi der bliver snakket smartphones en gang imellem. det her er jo et forum, det er ikke en færdig lærebog i husbilteknik. Håber at møde dig en dag vi kører igennem det gamle land.
Hilsen Jes
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Nej - nej Jes --- jeg har end da givet tips' til bedre brug af iPhones og vist nok fået tak for det.
Fotografering med smartphone - det bruger jeg 95%, radio m.m. super.

Det er og forbliver den vandvittige agitering med en smartphone, som jeg har læst flere HBK siger pas over for.

Jeg har forsøgt at gøre HBK opmærksom på det - men det giver nærmest modsatte resultat.
Det kan jeg ikke acceptere.

Et par øl kan vi sagtens' dele ved lejlighed.

Men kunne du nu ikke snart fortælle mig - hvad er syveren - kan ikke finde linket.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

--> Jes.
Jeg har en smartphone og har haft den siden 2005/2006, og er overbevist om mange gode egenskaber, og en go' ting at have i lommen.

Om du har en mobiltelefon från 2005/2006 kan jag förstå din aversion mot mobiler. Den smarta telefonen kom först efter 2007 med iPhone och några år senare med Android. Jag är säker på att du skulle ändra uppfattning med en modern smart telefon, inte minst tack vare alla intelligenta appar till navigering och annat.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Mycket munhuggning, men intressantare hade det kanske varit att diskutera rubrikens innehåll.
Det är nog många som är intresserade av bullerbekämpning av husbil, det finns säkert några i klubben som skulle kunna ge värdefulla tips.
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Hej Bredo

Syveren?, jeg er ikke helt med, kan du gi mig lidt mere info?
Mvh
Jes
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Innerskärmar hjälper, lägger man dessutom på dämpmatta ovanpå blir effekten ännu bättre (OBS ! ej bitumen/asfaltsmatta)

Facelift Fiat 2012 ska vara bättre dämpad vad gäller vägbuller (hittar inte var det stod), någon som hört skillnad ?

Peter :)
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

I våran tycker jag mest det är motorbuller och vindljud från takluckorna som hörs, inte så mycket däckljud. Men den är ju förstås äldre, det kanske inte är samma sak?

Tankade Arbetsmiljöverkets app, och jag tycker den verkar funka bra för att vara gratis. Naturligtvis inte lika bra som en riktig mätare, men nån nämnde att dom hade mätt +-1 dB(A) i området 40-100 på iPhone 4S jämfört med en proffsmätare, så så illa kan det inte vara..
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Jag hade en RolerTeam Fiat ¨-03 innan nu har jag en Carado Fiat -12 .Det är skillnad som natt o dag ,i130 km/h kan man prata med varandra över 90km/h i den andra fick man ha hörselkåpor.Mest oljud från takluckor .Men jag ska nog montera innerskärmar kanske bak oxå.Det finns universal skärmar till släp o lastbilar dom skulle man kunna sätta bak.Men vad gör man åt takluckorna.?Jag har sett spojler framför takluckorna på andra bilar men hjälper det?
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Det är spoiler på våra, och det hjälper föga. Eller vad vet jag, det kanske skulle leva om ännu jävligare utan dom.. Moderna takluckor (men det har ni väl redan) hjälper nog lite, annars är det nog bara täta takluckor som gäller, men då sabbar man ju ventilationen. Ingen 10-poängare att ligga och kvävas till döds av koldioxiden i utandningsluften kanske... Eller slockna när man står och lagar mat, för att spisen käkar upp allt syre.
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Vi har en plåt med isolering över steget in i bilen, som bara används när vi kör, då det finns ventilationsgaller där. Tar bort mycket av båda motor och väg buller.
Kan tänka mig att dämpa mer runt motorn (Helintegrerad Dethleffs I5940) men det finns inte mycket plats. Går det att bara limma på dämpmaterial? (brandrisk) eller måste man montera på nåt annat sät?
Hälsningar Jes
 
Toppen