• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

buktar i plåten på ut och insida fukt?

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej har köpt en burstner viseo 720 2014. Runt det ställe där man fyller på vatten kan man se i plåten en förhöjning (syns tydligt) av plåten ca 20× 20 cm ser ut som en fyrkant och känner man med fingret buktar det. Samma på insidan. Känns med fingret. Tryckt i denna fyrkant på insidan inget är mjukt. kört med fuktamätare ger i samma utslag i alla fyra hörnen. I mitten på fyrkanten runt påfyllnadsröret samma värden. Kan en fuktskada bli som en fyrkant då den sprider sig eller är det en förstärkning där? om det var en fuktskada skulle det väl inte vara en fyrkant och det skulle vara olika värden i de fyra hörnen. Utanför denna fyrkant normala värden. Tacksam för tips.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: buktar i plåten på ut och insida fukt?

Normalt är det inte. Kan vara vatten i väggen som någon gång har frusit & vid expansionen deformerat väggen. Det kan också vara på det viset att limmet i väggen släppt & man försökt sig på en reparation genom att spruta in någon typ av expanderande medel. Kolla om du kan se något på insidan, något litet hål eller snitt i ytskiktet. Beroende på när bilen är levererad första gången så kanske garanti eller reklamationsrätt kan åberopas.

Bennie
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: buktar i plåten på ut och insida fukt?

WIN_20141114_141204.JPG

Jag tror inte det är någon fukt, men för säkerhets skull, skruva loss påfyllningsröret och kolla.
Själv trodde jag att det var fukt under vattentanken, när jag gjorde ren denna i höstas. Jag skruvade ner en hel del inredning. När jag skulle dra ut tanken satt denna fast, den var limmad i botten, det svarta jag såg genom tanken var lim. Det är bättre att veta än att gå och oroa sig.
Lycka till.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: buktar i plåten på ut och insida fukt?

Det är garanti första fukten är inte gjord än. Har kollat insidan inga märken finns väggen ser orörd ut.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: buktar i plåten på ut och insida fukt?

Det at merkene er kvadratisk tyder på en forsterkning som er limt uavhengig av isolasjonen. Litt tykkt limlag her og trykket når de limer sandwichen kan lage ujamnheter. Normal trykkes sandwichen sammen under herdingen ved hjelp av vakum luften suges ut av rommet mellom ytter og innervegger. Er det nå forskjell på tykkelsen på fyllet så blir det buklor. Strategien for å unngå synlige buklor varierer, noen bruker ikke innlegg men hard isolasjon. Andre legger yttersiden på bordet og lar buklene komme på innsiden hvor de blir borte i vegg bekledning en. Tredje variant er skummfylling i form, dette krever forholdvis lange serier av identiske biler.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: buktar i plåten på ut och insida fukt?

Jag skulle hur som helst kräva en undersökning för att få reda på vad det är. Om bilen skall säljas om några år så lär ju detta bli ifrågasatt av spekulanten. Men framför allt, sådant här skall man inte hitta på en ny bil som man betalt stora pengar för. En åtgärd eller ekonomisk kompensation är på sin plats.

Bennie
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: buktar i plåten på ut och insida fukt?

Kan vara limmet som är hårdare än plåten. Limmet är lagt som en fyrkant, plåten rör sig på grund av värme/kyla. Men limmet hänger inte med.
Bara en tanke. Det är (nog) en trästomme plus aluminiumplåt samt lim. Mycket kan hända.
Ha det
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: buktar i plåten på ut och insida fukt?

Se hva Knut skriver!.
Jeg har hatt mange husbiler, og at man ser forsterkninger slik du omtaler her er helt normalt. Ingen ting å bekymre seg over. Det du ser en en god forsterket konstruksjon.

På biler med glassfiber hud er det enda mer normalt å se slike forsterkninger.

:)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.620
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: buktar i plåten på ut och insida fukt?

Tidigare använde man nästan uteslutande kulhamrad plåt utvändigt - och på husvagnar gör man ofta så än idag.

Den kulhamrade plåten har fördelen att den inte är så "avslöjande" när det gäller reglar och andra förstärkningar. Den kulhamrade plåten är dessutom stabilare än en slät plåt med samma tjocklek. (Jämför med korrugerad plåt...)

En annan fördel med kulhamrad plåt är, att en liten påkörningsskada inte syns så tydligt.

På husbilar vill man dock ha ett "exklusivare" utseende, med helt släta ytterväggar. Alternativen som står till bud är slät aluminiumplåt, glasfiberarmerad plast "i metervara" och en kaross gjuten i glasfiberarmerad plast.

Är den släta ytterplåten tunn, är det mycket svårt att undvika att reglar och andra förstärkningar syns. Samma är förhållandet med glasfiberarmerad plast "i metervara.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: buktar i plåten på ut och insida fukt?

Handen på hjärtat. Finns det någon på forumet som skulle köpt en ny bil (för flera hundra tusen kronor) med en "bula" på sidan om den upptäcktes innan affären var klar? Det skulle i alla fall inte jag. Jag kan i min vildaste fantasi inte tro att tillverkaren har så dålig styrning på sin produktion så att han säger att "detta är fullt normalt, så här blir det med våra bilar ibland & det får kunderna räkna med". Är det någon som tror att just denna bil med "sin bula" skulle användas som utställningsobjekt på t.ex Elmia?
Det skall bli mycket intressant att höra fortsättningen på detta.

Bennie
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: buktar i plåten på ut och insida fukt?

Bilen är ju nästan ny så det blir att reklamera och inte ge sig oavsett vad som sägs från generalagenten. Ny bil eller byte av hela sidan är det som gäller här. Inget limmande och klistrande med nya plåtar som ökar vikten. En ny bil skall vara felfri eller bytas ut. Om man säger att det är normalt är det en dålig konstruktion så då bör köpet hävas och pengarna användas till något bättre bygge.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: buktar i plåten på ut och insida fukt?

Haft i sär det idag. Rengjort satt åter allt med butyl. Allt ok. Så farligt är det inte. Tack för alla tips. Men jag håller med mycket syns på nya bilar idag. Alldeles för tunn plåt. Hörde burstner använde 0.08 mm plåt tunt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.620
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: buktar i plåten på ut och insida fukt?

Antar att du menar 0,8 mm, vilket är standardtjocklek för slät plåt. Kulhamrad plåt är vanligtvis 0,6 mm.
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: buktar i plåten på ut och insida fukt?

Så borde du nog inte ha gjort!
Nu ( eller längre fram ) blir det svårt att åberopa garantin!

Lasse W
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: buktar i plåten på ut och insida fukt?

Haft i sär det idag. Rengjort satt åter allt med butyl. Allt ok. Så farligt är det inte. Tack för alla tips. Men jag håller med mycket syns på nya bilar idag. Alldeles för tunn plåt. Hörde burstner använde 0.08 mm plåt tunt.

Tyvärr så kan du nu inte reklamera längre. Man skall reklamera först och aldrig fixa stjälv för då försvinner tyvärr garantin. Synd men sant tyvärr
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: buktar i plåten på ut och insida fukt?

Var ju inget fel. Om jag får en stor läcka någon annan stans kan jag nog ändå åberopa garanti. Dock ej runt tanklocket till vatten. Vet det.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: buktar i plåten på ut och insida fukt?

Om man köper en Bürstner Viseo 720 så får man tydligen räkna med defekter.:D

Bennie
 
Toppen