• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Bubblor i husbilsvägg

Lotten Bengtsson

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
37080
Medlemskap
2023
Hej!

Vi har fått bubblor (Gas) i vår husbilsvägg Concorde. Något tips eller som kan slussa vidare till företag som åtgärdar detta
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
De är inte i dekoren den har vi precis fått på. De är typ gasen/limmet som läckt ut. Tänkte man kunde spruta in typ lim?
Har dere nettopp montert dekorfolien? Da er det helt klart en feil ved monteringen, så da ville jeg tatt det direkte med firmaet som utførte arbeidet. Dette er informasjon som kanskje kunne vært opplyst om fra begynnelsen...
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det har skrivits en hel del om detta problem på husvagnssidor under åren. Men det brukar då bli större runda bubblor. Det finns teknik för att spruta in lim från insidan och få det att härda men inget man gör själv särskilt inte på en så ny och fin bil! Däremot en 30 årig husvagn skulle jag nog försöka
 

Lotten Bengtsson

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
37080
Medlemskap
2023
Har dere nettopp montert dekorfolien? Da er det helt klart en feil ved monteringen, så da ville jeg tatt det direkte med firmaet som utførte arbeidet. Dette er informasjon som kanskje kunne vært opplyst om fra begynnelsen...
De är inte dekoren som bubblat ut, de är själva väggen. Tydligen är de någon sorts typ av gas bakom väggar på husbilar?
 

Lotten Bengtsson

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
37080
Medlemskap
2023
Det har skrivits en hel del om detta problem på husvagnssidor under åren. Men det brukar då bli större runda bubblor. Det finns teknik för att spruta in lim från insidan och få det att härda men inget man gör själv särskilt inte på en så ny och fin bil! Däremot en 30 årig husvagn skulle jag nog försöka
Vet du någon som utför det?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om man vill eller kanske törs så brukar det i alla fall gå att släppa ut övertrycket i oftast en stor bubbla, men i ert fall en långsträckt "bubbla".
Man får borra sig genom innerväggen och isoleringen och ut till ytterskiktet men inte längre....
Det låter lite vanskligt men man borrar inte med ett borr. Man kan som ex. ta en bit pianotråd kanske 1.5 m.m. bara, sedan plattar man till den med en hammare mot något hårt så man får en tillplattad ände på pianotråden. Man kan säga att den skall se ut lite som en kaffesked i profil om man ser den från sidan. Sedan en smidig borrmaskin eller en skruvdragare med chuck på. Om inte pianotrådens skedtopp tar sig genom innerväggens skiva så får man hjälpa till med något annat, men den tar sig lätt genom isoleringsskummet och är så trubbig att den inte tar sig genom ytterskiktet på bilen när man är försiktig. Det brukar pysa till när man fööörsiktigt kommer ut till ytterskiktet och bubblan sjunker.
Men ytterhöljet kan ha töjt lite på sig så helt slätt brukar det inte bli.
om man vill göra det rejält, och om man hittar någon som kan så skall man nog inte göra något själv för ev. proffs vill nog ha hålen på rätta ställen och trycker sedan troligen in tunnflytande epoxi samt vakuumsuger ut all luft innan epoxy'n härdar... Tror jag.

Om man fuskar själv även med lim, så är det tunnflytande epoxi som sprutas in som gäller, massage från utsidan för att försöka få epoxyn överallt inne i bubblan och med avsaknad av vacuumsug, i stället en skiva mot ytterväggen och en stämp mot en "husvägg" som gör att överflödet av epoxy sipprar ut genom några välplacerade hål på innerväggen för att undvika luftfickor.
Absolut inget att rekommendera som ett första försök på en fin husvagn eller husbil men kan i testsyfte ev. praktiseras på något lämpligt testobjekt, för när epoxin har härdat så är det som det är punkt, slut :msn_wall:.

Men ändå kanske ett litet hål inifrån för att undvika att mera släpper av övertrycket därinne i bubblan.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mitt tips är att kontakta Forsbergs fritidscenter avdelning Hyssna.
Dom kan Concorde och har garanterat svar på dina frågor.

Orsaken till att detta inträffar är ofta att överhänget bakom bakaxeln tagit i marken/rampen/uppfarten mycket mycket hårt.
När det sker, böjer sig påbyggnaden och ett veck enligt bild uppstår, aluplåten släpper från XPS isoleringen.
Om det är tillverkningsfel märks detta när bilen är relativt ny.

Har du kört i överhänget enligt ovan, är det sannolikt något som går på vagnskadedelen i försäkringen.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Mitt tips är att kontakta Forsbergs fritidscenter avdelning Hyssna.
Dom kan Concorde och har garanterat svar på dina frågor.

Orsaken till att detta inträffar är ofta att överhänget bakom bakaxeln tagit i marken/rampen/uppfarten mycket mycket hårt.
När det sker, böjer sig påbyggnaden och ett veck enligt bild uppstår, aluplåten släpper från XPS isoleringen.
Om det är tillverkningsfel märks detta när bilen är relativt ny.

Har du kört i överhänget enligt ovan, är det sannolikt något som går på vagnskadedelen i försäkringen.
Hej!
För att vara säker på vilken åtgärd som behöver vidtagas, måste skadan undersökas av fackman, det är absolut inget man skall experimentera med själv.
Jag har själv upplevt liknande skador, men då på en bil med sprinter chassi, där skadorna orsakats av onormalt stor belastning på chassit varvid krafterna gått vidare till själva skåpet (bo delen), som förorsakat dragningar i väggarna. Felanvändning av hydrauliska stödben var då en bidragande orsak.
Mitt råd. kontakta ert försäkringsbolag och gör en skadebesiktning.
BBa
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Ni har ju nära till Huvagns Expo i Bromölla . Åk dit ock få ett utlåtande från dom. Bra kunnig personal.
Var där för några år sedan för en fuktgaranti.
Där arbetade de med en Dethlefs Magic som hade liknanade som er. Ägaren till den hade backat på gavelnänden på ett bilgarage där markisen slog i varvid det blev en buckla.
Sen om jag fattar rätt så folerades bilen alldeles nyss ? Kan det hänt något där ? Det är stora dragkrafter i en så stor folering när solen ligger på ock kan lossa på plåten från xps isoleringengen .

PS Hör gärna av er vad som hänt när ni fått diagnosen här på forumet.
Mvh Leffe
 

Lotten Bengtsson

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
37080
Medlemskap
2023
Ni har ju nära till Huvagns Expo i Bromölla . Åk dit ock få ett utlåtande från dom. Bra kunnig personal.
Var där för några år sedan för en fuktgaranti.
Där arbetade de med en Dethlefs Magic som hade liknanade som er. Ägaren till den hade backat på gavelnänden på ett bilgarage där markisen slog i varvid det blev en buckla.
Sen om jag fattar rätt så folerades bilen alldeles nyss ? Kan det hänt något där ? Det är stora dragkrafter i en så stor folering när solen ligger på ock kan lossa på plåten från xps isoleringengen .

PS Hör gärna av er vad som hänt när ni fått diagnosen här på forumet.
Mvh Leffe
Hej!
När de folierade om bilen upptäcktes bubblan. Då inte lika stor som nu. Men tidigare var bilen vit och då tror jag inte att de har synts. Men nu gör de när de blivit svart. Vi lämnade in bilen i Kristianstad, men sen tog de inte sig på att åtgärda det. Så nu skall vi hämta hem den igen

Mvh
Lotten
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!
När de folierade om bilen upptäcktes bubblan. Då inte lika stor som nu. Men tidigare var bilen vit och då tror jag inte att de har synts. Men nu gör de när de blivit svart. Vi lämnade in bilen i Kristianstad, men sen tog de inte sig på att åtgärda det. Så nu skall vi hämta hem den igen

Mvh
Lotten

Jag har sett bilder på en husbil som också var folierad svart i stora fält, den hade liknande bubblor, där spekulerades det i att den svarta folien
drog åt sig så mycket värme att väggen skadades.
 
Toppen