• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bubblar i nytt AGM batteri vid laddning..

• Startad av Startad av Kalabra
  • Startdatum Startdatum
K

Kalabra

Guest
Efter att jag läst på en del så köpte jag ett nytt bodelsbatteri på Harald Nyborg, ett AGM batteri på 90Ah.
Fritidsbatteri 12V/90Ah Agm - Harald Nyborg

Batteriet höll 12,58V (dvs ca 60% laddat) när jag kom hem och eftersom jag tänkte testa det innan jag monterade det i bilen så jag satte det på laddning med min Bosch C3 laddare som ger ca 3,5A så jag räknade med att laddaren skulle få jobba ca 10-12h.
Har tittat till det ett par gånger och nu noterade jag att det bubblar vid något som ser ut som en ventil (den svarta runda detaljen i mitten av bilden) på sidan av batteriet..
Laddaren hade varit i gång i ca 4h och multimetern visade 13,68V när jag avbröt.

Är detta normalt??

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    1,5 MB · Visningar: 115
Jag har haft flera Branford AGM 90A men har aldrig varit ute för detta. Det verkar som att det kokar av någon anledning. Syran är bunden i en väv så det bör inte kunna ske. Det verkar vara defekt så du bör nog reklamera.

Det känns väldigt tveksamt att det bubblar vid en ventil på ett AGM batteri. Håller med tidigare inlägg om att kontakta leverantören.

Det skal ikke gasse i et 12v AGM batteri ved ladespenning under 14V - kan forekomme en kort tid ved 14,4V men selv det er et faresignal.

Tillbaka
Toppen