Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
!!!! Var är kommentarerna från våra Kabe-vänner?
jyrki
--------------------------------------------------------------------------------------------------Om man inte får hjälp pga för gammal bil eller nått. Kanske man kan släppa ut gasen på nått vis ,om det nu är gas . Jag vet inte jag har inte en Kabe.Men om det nu är gas från ohärdat lim kanske man kan göra ett litet hål Inneifrån .
Slipp i limfugen mellom plate og isolasjon er et problem som krever store reparasjoner, og som de fleste store produsenter i dag har utviklet forskjellige tiltak for å hindre. Mest brukt er utluftingsfuger i isolasjonen med noen få cm mellomrom, dette sammen med vakumpressing under herding ser ut til å være meget effektivt nå tilfører eksakt rett mengde lim pr. arealenhet. For mye lim og fugene blir fyllt, for lite og platen fester ikke til isolasjonen. Vakumpumpen fjerner all luft mellom lagene i sandwichen og atmosfære sørger for et stort jamt trykk på hele flaten. N+B , Carthago og Concorde er blandt de som benytter denne løsningen.
Den andre løsningen er enda mer kostbar å installere på fabrikken men gir billigere enheter. Hymer bygger isolasjonen på plass inne i veggen i en kraftig form.
Tyvärr Knut. Inte ens den metoden hjälper och är garanti för att det inte ska bli gasblåsor. Det finns i Dalarna en duktig och känd skidåkare som kör runt i en Concorde HB. Den har också ett antal (förvisso åtgärdade) gasblåsor. Har själv sett dom med egna ögon och storleken var ungefär som på vår HB. Det är tyvärr de fysikaliska lagarna som styr. De flesta icke Svenska och utlänska i det övre segmentet är isolerade med vanlig cellplast modell styren, som har öppna celler. Dessa bilar klarar sig från gasblåsor eftersom cellplasten är öppen och kan ta hand om gasen, liksom fukten kan lagras i cellplasten. De bilar som använder modellen extruderad cellplast typ Ecooprim kan däremot få dessa problem eftersom isoleringen är absolut tät och kan därför inte ta hand om de gaser som bildas. De åtgärder som Jankro beskriver är i stort det som tillverkarna gör om de inte byter hela väggen. Så alla ni som tror att ni har bra bilar för att det inte blir gasblåsor på just ert fabrikat borde forska lite i vad materialet väggen är byggd av så kanske ni får en förklaring varför just er bil är så "himla bra".
......De flesta icke Svenska och utlänska i det övre segmentet är isolerade med vanlig cellplast modell styren, som har öppna celler. Dessa bilar klarar sig från gasblåsor eftersom cellplasten är öppen och kan ta hand om gasen, liksom fukten kan lagras i cellplasten....
Stämmer verkligen detta? Vilka tillverkare är det?
Jag trodde det endast var en del enklare (läs billigare) bilar som hade den öppna typen av isolering.
Så då är sensmoralen att bilar utan bubblor är byggda av sämre material?![]()
Det finns allt mellanklass bilar med den typ av isolering. Knaus utom plussmodelen och Adria är exempel och det är inga billiga bilar.
Ok,
Så även en del mellanklassbilar har den konstruktion.
Men hur var det med " De flesta icke Svenska och utländska i det övre segmentet.." ?
![]()