• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Bryggseglare" på ställplatser

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Är det fler än jag som reagerar på att det på natursköna gratisplatser som exempelvis Trosa vid bron, alltid är "fullsatt".

Jag passerar detta ställe ett antal gånger varje år, och visst tusan är det mer eller mindre fullt varenda gång när det är husbilssäsong!
Och detta oavsett vilken tid på dygnet jag kommer.

Kan det bero på att Trosa och liknande ställen är utflyktsmål för helgen och en allmän samlingsplats för vissa grupper. Tror nog att många står mer än över natten.

Vi som är nomader och bara ska ha någonstans att sova blir oftast hänvisade till andra platser, men eftersom man "husbilat" sedan mitten på 70-talet finns det lite platser i reserv. Men visst skulle även jag vilja övernatta lite oftare i Trosa m. fl ställen.

Är man bara allmänt gnällig, eller är det något man får vänja sig vid i fortsättningen.

Undrar en som passerat "Bäst före"

Kåre
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: "Bryggseglare" på ställplatser

Med tanke på husbilsutvecklingen de senaste 40 åren kanske det är "bara allmän gnällighet. Det finns ju många goda sätt att att nyttja det här härliga fordonet.
För övrigt kostar det 100.-/dygn numera att stå vid ställplatsen i Trosa. Men då har man också fri tillgång till gästhamnens alla faciliteter.
Lev väl alla husbilsåkare Och ha en skön sommar!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Bryggseglare" på ställplatser

Det hade varit väldigt bra om vissa populära ställplatser hade begränsning max 24 timmar, annars får vi som jobbar aldrig chansen att stå där, för de är ofta fyllda med bilar som kommit tidigare i veckan, och står där hela helgen! :wideeyed:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: "Bryggseglare" på ställplatser

Hej habro!
Du skriver " För övrigt kostar det 100.-/dygn numera att stå vid ställplatsen i Trosa. Men då har man också fri tillgång till gästhamnens alla faciliteter."

Jo i Skanör kostar samma 200 kr, kan det vara så att 08:torna m. lite högre lön än landet i övrigt & gästar Skanör på sommaren medan vi andra kör till Trosa?
Nä det var bara en tanke, eller hur tänker "dom"?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.890
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: "Bryggseglare" på ställplatser

Fantastiskt vackert, skärgård, närhet till Stockholm och dessutom i Sveriges mest folkrika område. Dessutom ökar husbilismen i både antal och i hur mycket vi utnyttjar våra fordon. Det finns helt enkelt för få ställplatser som Trosa.

:-/<rister

PS! Vågar man tipsa om Trosa Camping? :)
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: "Bryggseglare" på ställplatser

Hej Kåre åkte nyss förbi Trosa och vid gratisplatserna fanns det ca 5 platser kvar men det beror nog på det dåliga vädret:D
 
Toppen