• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Brygga kaffe i husbilen.

Anyo

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
43474
Medlemskap
2025
Hej! Är ny husbilsägare och campare. Köpte kaffe bryggare Smart Living 12 Volt 170 Watt. Debuten att kaffebryggningen blev misslyckad. Det blev bara några droppar. Tror att jag själv hittat problemet. Satte 12 Volt kontakten i uttaget i bodelen, stod uppkopplad på elstolpe 10 Ampere. När jag googlat har jag tolkat det som att det krävs 14,17 Ampere för att få 170 watt. Är min tolkning att bryggaren inte funkade korrekt? Min andra fråga, vid förardelen finns ett 12 V uttag där det står 180w, kan jag köra bryggaren på det uttaget om jag inte står vid elstolpe med otillräcklig Ampere?

IMG_9037.jpeg

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Ta dig en funderare på om det kan funka med en 12V bryggare som drar 170W när du jämför med en vanlig bryggare för 230V som brukar ligga kring 750 - 1000W. Knappast troligt att du får ett normalvarmt kaffe oavsett hur länge du låter bryggaren jobba. Vattnet skall ju hinna igenom bryggaren och värmas upp och sedan genom filtret med kaffe och därefter ner i kannan utan att ha hunnit bli kallt på vägen. Jag är skeptisk till dylika påfund.

Vill man ha hett kaffe så är det betydligt bättre att ha en termos och en filtertratt och låta vattnet koka upp på spisen i en vanlig kastrull eller kaffepetter. Det går både fortare och ger varmt kaffe.

Oavsett, tänk bara på att inte hälla ut sumpen i avloppet. Det kommer att korkas igen ganska snabbt.

//Michael, medlem

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack för infon. Jag som trodde jag köpt en jättebra bryggare att ha i husbilen. Får tänka om.

Hejsan, det är tyvärr knappast någon av 12V apparaterna som funkar i närheten av 230V varianterna som man har hemma.
Dessutom så är det nästan onödigt slöseri med 12V, i alla fall om man står utan laddning, och står man med laddning så har man ju även 230V i uttagen i bilen...
Om vi säger att du skulle ha bryggaren igång i en halvtimme, så kan du ha en modern mindre TV igång i kanske 3 till 4 timmar i stället.

M.v.h. JANKRO.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Efter 30 år med husbil ännu inte förstått motviljan mot att använda gasolspisen.
Vi har gas(ol)spis hemma men brygger kaffe på en vanligt elektriskt kaffebryggare. Om man tror att en 12V bryggare fungerar bra i bilen så förstår jag om man vill använda en sådan. Tyvärr räcker inte effekten till. Min poäng är att det inte måste vara motvilja mot att använda gasolspisen.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Din 12V-bryggare funkar lika dåligt oavsett ifall du står på stolpe eller ej, samt ifall du använder uttaget i bildelen som försörjs av startbatteriet.

När du står på stolpe kan du använda din vanliga bryggare som du kör hemma.

Jag skulle spara kanna och bryggtratten, sen koka upp vattnet på gasolspisen och sen brygga kaffe direkt i din kanna/tratt.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Coffee Box Kaffebryggare | OBH Nordica Coffee Box Kaffebryggare

Vi har en sådan. Mycket kompakt men bra bryggare att använda om man har tillgång till el. Annars är det gasolspisen och bryggtratt. Men jag vet att vissa också använder espressobryggare på gasolspisen.

Senast ändrad:

Raasken

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Pulverkaffe kan vara väldigt bra, min senaste favvo ser ut så här:

1750094637488.png

Men nymalda favorit-bönor och en bra bryggare är svårslaget.
Senaste säsongen lyckades jag hitta en underbar combo.
Bryggtratt med inbyggd bottenventil.
Innebär att bönor och vatten stannar i tratten
tills du själv väljer att tappa ur det nybryggda kaffet.
Typ 3-4 minuter, med omrörning. Värme besparande lock medföljer.
Tappa, sen, helst ner i en förvärmd behållare, av typen mat-termos.
Gillar du varmt kaffe så drick gärna, dessutom, ur en förvärmd termos-mugg.

1750094714405.png

Summa summarum, vilket fint utlåtande som kom från den oäkta särbon.

-Vad bra det blev, det är ju lika gott som pulverkaffet! :)

1750094780949.png

Den hade flest prylar när han dog, vann racet... :)
Självklart lade jag in sista bilden enbart för att läsare skulle kunna se:
"Clever Dripper"

Var och en är salig på sin smak. Lycka till :)

Anyo

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
43474
Medlemskap
2025
Pulverkaffe kan vara väldigt bra, min senaste favvo ser ut så här:

Visa bilaga 239816

Men nymalda favorit-bönor och en bra bryggare är svårslaget.
Senaste säsongen lyckades jag hitta en underbar combo.
Bryggtratt med inbyggd bottenventil.
Innebär att bönor och vatten stannar i tratten
tills du själv väljer att tappa ur det nybryggda kaffet.
Typ 3-4 minuter, med omrörning. Värme besparande lock medföljer.
Tappa, sen, helst ner i en förvärmd behållare, av typen mat-termos.
Gillar du varmt kaffe så drick gärna, dessutom, ur en förvärmd termos-mugg.

Visa bilaga 239817

Summa summarum, vilket fint utlåtande som kom från den oäkta särbon.

-Vad bra det blev, det är ju lika gott som pulverkaffet! :)

Visa bilaga 239818

Den hade flest prylar när han dog, vann racet... :)
Självklart lade jag in sista bilden enbart för att läsare skulle kunna se:
"Clever Dripper"

Var och en är salig på sin smak. Lycka till :)
Tack för tipset

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Mokabryggaren är bra. Enkel och robust. Suverän på gasollåga. Kräver särskilt malda bönor. Ger ett gott espressoliknande kaffe. Då även utmärkt till cappucino som Toyota skriver. Det jag inte gillar är hantering av sumpen under resa. Spola för fasen inte ner sumpen i gråvattentanken..., då får du problem. Då är bryggkaffet och melittapåsarna suveräna att hantera. Bryggkaffe blir också förbaskat gott med nästan uppkokt vatten på gasollåga och sedan får det långsamt sjunka ner genom filtertratten i kannan eller termosen. Väldigt underskattat!

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Når vi laver kaffe både hjemme og i husbilen anvender vi en kedel til at koge vand over gasblusset.

Så anvender vi en Bodum stempelkande (som kan holde den færdige kaffe varm til kop nummer 2)

De specialmalede kaffebønner har vi i en filterpose, så vi ikke har problemer med affald i vasken

Og så smager det godt

Toppen