• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bruksanvisningar

F

F.d. 6424

Guest
Jag funderade på att kanske vi kunde göra ett bibliotek ( nedladdningsbara ) med bruksanvisningar.

Många importerar eller köper importerad bil ( Bla Jag ) och saknar många bruksanvisningar på Svenska.

Bara ett förslag.

Rickard
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Bruksanvisningar

Mycket bra idé. Dock kan det i vissa fall bli lite problem med upphovsrätter mm. Jag vet inte vad exempelvis Fiat säger om det, de tar ju bra betalt för instruktionsböcker. Dessutom är inte alla instruktionsböcker i digital form. Det lär bli mycket jobb att scanna in en pappersvariant.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Bruksanvisningar

Misstänker att det kan bli upphovsrättsliga problem.
Att scanna in och lägga ut en instruktionsbok är nog att jämföra med eftertryck viket brukar vara förbjudet.
Det kommer samtidigt att kräva mycket arbete och utrymme.


Vi skrev visst samtidigt!:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Bruksanvisningar

Ja det finns ju en upphovsrätt till all publik upplaga. Man bör väl kanske hålla det hela på en låg nivå i så fall om nu Fiat Sverige skulle kunna känna sig lurade på nån hundralapp som dom själva inte kan realisera.. I min "hobbyvärld" bland motorcyklar och racerbilar så finns allt att tillgå via "aftermarcet", oftast gratis eller emot porto. Jag har under 30 år inte hört talas om någon importör eller agent som har känt sig lurade av att någon hr publicerat deras manulaler, snarare så har dom varit tacksamma för att slippa bekymra sig för det hela och få ett dåligt ryke om att vara svårtillgängliga. Nu gäller inte bara det här Fiat som har råkat bli en pilkastningstavla..
 
F

F.d. 6424

Guest
Sv: Bruksanvisningar

Jag publicerar själv bruksanvisningar och reservdels listor. Men det är på gamla MC.

Man skulle kunna ha ett bibliotek till personer som har det i digital form.

Tex dethleffs 6971 2001 har Rickard Nebrer bruksanvisning i digital form. OSV


???


Rickard
 
Toppen