• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bromsvärden Bilprovningen

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Har sett på protokoll från bilprovningen att en HB (Fiat) har sämre och sämre bromsvärden för varje år under 3 år.

För 3 år sedan låg det på ca 5,7 fram och 4,2 bak.
Sen sjönk det till ca 4,5 fram och 3,0 bak.
Och i år var det ca 2,5 fram och 1,0 bak.

Vad tyder det på??

Bromsbelägg som blivit sämre och sämre eller någonting annat som är allvarligare??

Tacksam för snabbt svar - ska titta närmare på den imorgon mitt på dan.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Bromsvärden Bilprovningen

Hej!

Det behöver inte vara att klossarna är utslitna.
Det kan vara så att dom blivit glasade. Att dom fått jobba i hård värme, t ex många branta backar.
När ytan blir som glas så tappat dom en stor del av bromsförmågan. Bara att byta.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Bromsvärden Bilprovningen

Du har säkerligen inte fått sämre bromsar på bilen då testet utförs tills hjulen låser sig. Det kan även skilja en hel del mellan olika bromsprovare också, huvudsaken är att det är jämn bromskraft på axeln. Med största sannorlikhet så har däcken på din bil blivit äldre och ger sämre friktion vilket gör att hjulen låser sig tidigare/lägre tryck, något att tänka på nu när det är halt ute.
 
Toppen