• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bromssäkringen går jämt!

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 mtj 130hk
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Solano
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Elsystem
Nu ett tag har min säkring till bromslamporna, farthållaren och instumentpanelen gått hela tiden. Det ska vara en 7,5 A säkring men så fort jag bromsar går säkringen.

Jag gjorde en diagnos och då visade den att bomskontakten var sönder. Idag har jag bytt den men problemet kvarstår.

Om jag sätter in en 15A säkring så fungerar allt, men så ska det inte behöva vara samt att det säkert inte är bra.

Någon som har en bra ide på vad som kan hänt?

/ Runar
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.201
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, om man hoppas och tror att inget har hänt med strömförbrukningen till instrument och farthållare, så förbrukningen inte redan där ligger på gränsen, utan att det beror på att bromskretsen har börjat att dra mer ström av någon anledning, så kan man ev. gissa på att det ligger vatten och skvalpar i någon kopplingsdosa på vägen, eller ev. i lamphållaren i ett bakljus. Vatten kan leda strömmen "lite lagom" så att allt funkar men att strömförbrukningen ökar så pass att säkringen ryker.
Om du har möjlighet så koppla in ett mätinstrument i stället för säkringen, ta bort bromslamporna, tryck på bromsen och kolla om det går åt ström utan lampor.
Om du har ett högt placerat bromljus så kolla även det, alt. koppla även bort det vid test.

M.v.h. JANKRO.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Tack, jag har tagit bort baklamporna till bilen och provat men säkringen ryker ändå. Tittade på bromsljuset där uppe men det var led ljus. Jag kopplade inte ut den när jag provade innan idag. Jag ska göra det imorgon.

Det var inget vatten i lamphusen men du skriver kopplingsdosa, var kan de sitta?

/R

JANKRO skrev:
Hejsan, om man hoppas och tror att inget har hänt med strömförbrukningen till instrument och farthållare, så förbrukningen inte redan där ligger på gränsen, utan att det beror på att bromskretsen har börjat att dra mer ström av någon anlening, så kan man ev. gissa på att det ligger vatten och skvalpar i någon kopplingsdosa på vägen eller ev. i lamphållaren i ett bakljus. Vatten kan leda strömmen "lite lagom" så att allt funkar men att strömförbrukningen ökar så pass att säkringen ryker.
Om du har möjlighet så koppla in ett mätinstrument i stället för säkringen, ta bort bromslamporna, tryck på bromsen och kolla om det går åt ström utan lampor.
Om du har ett högt placerat bromljus så kolla även det, alt. koppla även bort det vid test.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.201
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Runar & Lovisa skrev:
Det var inget vatten i lamphusen men du skriver kopplingsdosa, var kan de sitta?

/R
----------------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen. Kopplingsdosas placering?...Din bil är ju relativt ny, men på äldre bilar var det rätt vanligt att det satt kopplingsdosor långt bak under bilen och det var ju inte så lyckat alla gånger, och det förekommer nog fortfarande beroende på var/hur baklyktorna sitter.
Det finns ju även lite komponenter i LED bromsbelysningen som kanske kan bråka.
Eftersom det funkar med en kraftigare säkring så kan det ju inte i alla fall vara tvärkortis.

JANKRO.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Nix, inget fel på bakbroms lamporna. Klippte av bromslampan som satt där uppe och provade. Säkringen går i alla fall.

Jag mätte som du skrev med voltmätare utan säkring. När jag inte tryckte på pedalen visa den 11.78V och när jag tryckte 11,98V. Jag vet inte hur jag ska tyda detta?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.720
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Mät strömmen istället. Räkna även ut hur stor stömmen ska vara, I=P/U. dvs för 2x18w lampor blir stömmen cirka I=36/12=3A. Cirka för jag vill minnas billampors effekt är angiven vid 13,8v, isåfall blir det 2,6A.
Om du sätter sladdarna för strömmätning, glöm ej sätta tillbaka dem i spänningsmätningsuttagen efteråt. Annars kommer du att klippa den interna säkringen nästa gång du tänker mäta spänning!
// Göte J
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
5.012
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jo, men bromsljusen drar nånstans mellan 3 och 4 ampere. Hans 7,5 ampere säkring ryker när han bromsar men en 15 amperses håller. Mäter han strömmen får han då troligen ett resultat däremellan. Det bekräftar egentligen bara att något drar för mycket ström så säkringen ryker.

Är bakljusarmaturerna med lamphållare och lampor OK, så är det något mellan säkringsboxen och armaturerna som drar för mycket ström. Men ta bort glödlamporna, skruva av bakljusarmaturerna, lossa kablarna från armaturerna och provbromsa. Jag har haft rost i min ena bakljusarmatur på min 07:a.
För som Jankro skriver är det troligen inte total kortis, eftersom då hade nog 15A säkringen också rykt.

Går säkringen fast du lossat kablarna från bakljusarmaturerna får du försöka följa kabeln från säkringsboxen och bakåt och/eller från bakljusarmaturerna och framåt. Hittar du inget är det inte frågan om det är enklast att dra ny matning bak till bromsljusen. Dvs koppla loss den gamla efter säkringsboxen!?

Krister N
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.201
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Runar & Lovisa skrev:
Jag mätte som du skrev med voltmätare utan säkring. När jag inte tryckte på pedalen visa den 11.78V och när jag tryckte 11,98V. Jag vet inte hur jag ska tyda detta?
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan igen, sorry jag kanske skulle ha skrivit att jag menade mäta Amp. och inte Volt, som Göte J påpekar. Jag tänkte om instrument eller farthållaren var felaktiga och redan låg och drog i närheten av 7,5A utan broms, så att bara en liten/normal förbrukning på bromsljusen fick säkringen att ryka, samt hur mycket förbrukningen ökade med broms.
Men eftersom säkringen ryker utan alla bromslampor så är det nog bevisat att problemet ligger där och inte i instrument eller farthållare.
Jag tycker fortfarande att du skall kolla under bilen om det finns en kopplingsdosa som ev. kan vara fylld med vatten efter allt höstregn... (och som föreslagits, lamphållarna och dragkrokens eldosa, om du nu har en?)

M.v.h. JANKRO.

Ps. Biltema har ett litet använbart mätinstrument, om man tycker en multimeter är lite krånglig att mäta ström med (och de går oftast bara upp till 10Amp.) Man tar bort säkringen och stoppar in instrumentet i stället, och på displayen står det hur mycket ström (Amp.) som passerar genom säkringshållaren.

För "vanlig" storlek på säkring nr. 15-291 och för minisäkring nr. 15-290.

Pris: 99:90 Kr. st.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Tackar för tipsen, jag har ingen släpvagnskoppling så det kan jag utesluta. Jag ska ta bort hela bakljusamaturen och köra en test till samt åka till biltema och handla lite instrument.

/R
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Nu, har jag mätt A och det visade 16,5A. jag har tagit bort amaturen och mätt men samma resutat.

Det ända det nu måste vara är om det finns ev kopplingskontakter under bilen.

Det mest underliga är att detta uppstod mitt under körning.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
På min HYMER Ford Transit 07 hade HYMER i Tyskland klippt av kabeln till släpvagnskontakten under bilen och trätt på en plastpåse samt tejpat runt denna. När det regnade kom det i vatten i påsen och detta skapade de mest otroliga fel. Vid ett tillfälle blinkade allt på bilen tom halvljuset. Det blev bärgning och felsökning på garantin. Tog bilfirman flera timmar att hitta felet.
Kolla så att du inte har något "klipp".
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.720
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Finns det ner än en ledning ut från säkringshållaren så lossa alla och sätt dit en i taget, så du är säker på att du felsöker på rätt ställe. För även om det är troligast att felet ligger i kretsen till bromslamporna, så är det ju bäst att ha mätt att det är så!
// Göte J
 
Toppen