• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bromskrav för PB 2

F

F.d. 3086

Guest
Efterlyser bättre bromsar på bilar med förhöjd vikt. Befintligga på bilar upp till 3,5 ton äR för dåliga även för de som är regade för 3,5 ton. Vad görs åt detta?
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Bromskrav för PB 2

Vore jag dej så skulle jag vara tyst om det så det inte kommer ut. Då blir det nog max 70 på PB2...
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bromskrav för PB 2

Gunvor och Björn
Nu är väl inte bromsarna något problem på en bil som typas upp till den vikt som den är byggd för.

Eller tycker du att husbilar skenerellt har för dåliga bromsar?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bromskrav för PB 2

Efterlyser bättre bromsar på bilar med förhöjd vikt. Befintligga på bilar upp till 3,5 ton äR för dåliga även för de som är regade för 3,5 ton. Vad görs åt detta?
Ingenting och det är säkert inget problem vid normalt utförd service och underhåll.

Bilar >3,5 ton besiktigas varje år, oavsett om de är nya eller gamla och så nitiska som
besiktningsgubbarna är vad avser just bromsarna så kan detta knappast vara något problem!
/ Bengt
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bromskrav för PB 2

Lita inte på att Bilprovningen har koll på bilens bromsar. Det enda man kontrollerar är att bromsarna tar jämt på samtliga hjul. Ingen koll görs av bromsbeläggen, eftersom de oftast inte går att se utan att ta av hjulen. (Bilprovningens uppgift).

Efter att ha lämnat Bilprovningen med godkänd bil och kört direkt till verkstaden för den årliga servicen, konstaterade verkstaden att bromsbeläggen fram var helt nerslitna (metall mot metall)och bak fanns knappt 0,5 mm kvar.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bromskrav för PB 2

Som jag förstått så har Bilbesiktningen i uppgift att kontrollera bromsarnas funktion, tillräcklig och jämn bromskraft, inte när brombelägg skall bytas?

Byte/tillsyn av slitagedelar t.ex bromsbelägg, däck med mycket mera ansvarar respektive bilägare själv för, utförs oftast genom att bilen får normal service enligt serviceschema/instruktionsbok.
/ Bengt
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Bromskrav för PB 2

Gunvor och Björn ! Vad menade ni med detta påstående ? "Efterlyser bättre bromsar på bilar med förhöjd vikt. " Vad är problemet och vad vill ni ha sagt med den meningen???
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Bromskrav för PB 2

Kan bara hålla med....
Är väldigt nyfiken på vilka fakta man baserar ett sådant generellt uttalande på, särskilt med tanke på att många chassin är godkännda (i lastbilsutförande) för totalvikter på >3.5ton och därför bör klara detta fint även med ett hus på
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Bromskrav för PB 2

Detta inlägg har jag flyttat från Begränsad hastighet för tung PbII / LasseF





För den som vill sätta sig in i vilken lagtext som gäller för bl.a. bromsar kan läsa här:

Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar

12 kap §§ 50 - 56 handlar om bromsar.

Sen kan man undra om en bil som är tillverkad för 3850 kg totalvikt i Europa uppfyller kraven på bromsar i Sverige för 3500 kg eller om den uppfyller även dessa krav vid 3850 kg?

Att sedan husbilar skulle ha undermåliga bromsar undrar jag om det är generellt eller om det kanske är mer relaterat till underhåll - alltså att bilen inte används kontinuerligt och bromsarna därför kärvar/rostar fast..

Mvh
Lasse
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Bromskrav för PB 2

Att gå efter normer för hur det ska vara är nog bra... Men om man har lite känsla för att köra bil och bromsa och antagligen har kört andra moderna stora och mindre fordon så bör man kunna nog kunna avgöra om det är bra bromsar eller inte. Utan att försöka var "Bror Duktig" så tänk till innan ni tycker att en PB2 har dåliga bromsar. Förväntar man sig att den ska stanna på samma sträcka som en Volvo S80 ( som för mej har de bästa bromsarna som finns) så är man fel ute. Husbilen har inte heller samma acceleration eller kurs stabilitet vid undanmanöver. Har man lite känsla för att köra bil och lite känsla för att få fortsätta sitt fritidsliv så lägg ner det hela innan nån statligt avlönad cykeldemonstrant från Växjö som sitter i den gröna delen av vår folkvalda regering läser det här och kontaktar VV. Ja, se det som ett sent aprilskämt eller se det som verkligt, det avgör bara du..
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Bromskrav för PB 2

Jag tror inte heller att husbilar har sämre bromsar än andra bilar, det är bara att läsa i VVFS 2003:22 som jag hänvisade till i förra inlägget. Samma krav gäller ju för alla bilar under 3500 kg och en del av dem lyder enligt följande:


50 § Färdbroms skall vara så dimensionerad att den vid bromsning från 80 km/h till stillastående med frikopplad motor och med från början kalla hjulbromsar kan ge fordonet vid totalvikt en retardation av minst 5,8 m/s2 vid en pedalkraft av högst 490 N.”

För tyngre fordon gäller bl.a. en lägre retardation, (5,0 m/s2 ) men min undran är om inte en husbil som är nertypad från 3850 kg till 3500 kg även uppfyller de strängare kraven för fordon under 3500 kg. Skulle den inte göra det så måste den iaf uppfylla kraven för fordon över 3500 kg.

Så att säga att husbilar har dåliga bromsar konstruktionsmässigt håller nog inte…..

Mvh
LasseF
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Bromskrav för PB 2

Kan det måhända ha med körsättet att göra, brant lång backe femmans växel och foten på bromsen med följd att bromsarna mattas (glaseras)?:wideeyed:

Gurra
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Bromskrav för PB 2

Gunvor och Björn tog först upp den här bromsfrågan på min tråd om Vägverkets projekt om eventuell hastighetsbegränsning för tunga PbII. Sedan fick bromsämnet en egen tråd. Eftersom jag endast haft tillgång till spanskt tangentbord under den senaste månaden, har jag avstått från kommentar. Väl hemma igen vill jag bara helt kort nämna att jag under dryga 3000 mils körning med min fyratons Kabe endast gjort två riktiga tvärnitar, båda från drygt 90 km/h. Erfarenheten från dessa två är dock helt positiv. ABS-systemet löste ut vid bägge gångerna och inbromsningen blev helt odramatisk, nästan värdig skulle jag kunna säga. Lite rörigt blev det dock i några skåp i inredningen men det är nog smällar man får ta. Kaben har skivbromsar runt om och jag har inte funnit något belägg för att de skall vara dåliga; tvärtom. Det vore intressant att få veta bakgrunden till påståendet om de dåliga bromsarna. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Bromskrav för PB 2

En nog så viktig sak att komma ihåg när det gäller bromsar på fordon överhuvudtaget är att vid service verkligen se till att de 1-gång/år kontrollerar bromsvätskans/bromsoljans vatteninnehåll.
Detta har jag aldrig sett att bilprovningen kontrollerar.

Har du vatten i bromsoljan så tappar du oljans förmåga att vara inkompressibel med påföljd att vid hög belastning på bromsarna, tex vid bergskörning då motorbromsen ej räcker till så kan bromscylindrarna bli så heta att vattnet kokar i oljan och du kan tappa all bromsverkan om det vill sig illa.

Vi som har bilarna i vinteride tror jag bör vara extra uppmärksam.

/Lars
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bromskrav för PB 2

Bilbesiktningens uppgift att kontrollera att bilens funktioner fungerar på avsett sätt.
Besiktning är inget som ersätter bilens normala service på något sätt.!
Fordonsägarens entydiga ansvar är att serva och underhålla den egna bilen antingen med hjälp av verkstad eller själv (t.ex bromsolja, bromsbackar, oljebyten, mm)!
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Bromskrav för PB 2

Jag håller helt med dig, Bengt och det är därför Bossing i Linköping kontrollerar och vidtar behövliga åtgärder på min Kabes bromsar i samband med den årliga servicen. Är det nån funktion på husbilen som jag är rädd om så är det bromssystemet. Hälsn/AndersW
 
Toppen