• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bromsjustering

F

F.d. 4326

Guest
Chassiefabrikat: Mercedes-Benz
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Mercedes-Benz
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Hur justerar man bromsarna fram på en MB508D -82. Fick tvåa på besiktningen pga att dom låg på för mycket.
 
F

F.d. 4879

Guest
På baksidan av hjulen, bromsskölden, så sitter det en gummiplugg som du tar bort. Där bakom sitter justeringen som är en rulle med ett hjul med hack i. Du hackar fram eller bak justeringen med hjälp av en skruvmejsel och en ficklampa. Det är samma typ av justering som på en gammal Volvo med trumbromsar eller en nyare bil (som SAAB) med p-bromsen i en trumma inuti bromsskivan.
 
F

F.d. 4326

Guest
Hjälper inte med justering, det kärvar ändå. Jag måste ha bort trumman och få det att gå lätt innei. Bilen har stått still i två år så det har väl rostat en del. Men funkar det som trummbromsarna på husvagn? Man tar bort koppen, är den gängad i. Den verkar sitta som berget och har ingen nyckel eller skiftnyckel som passar, så jag tänkte svetsa ihop en nyckel som passar på jobbet i morgon. Jag har mätt till 60mm kan det stämma. När väl koppen är borta finns väl en centrummutter med sprint. Men är det lätt att få av trumman, brukar vara lite strul när backarna kärvar.
För övrigt tack för snabba svar.
 
F

F.d. 4879

Guest
Nu var det ett tag sedan jag meckade med bromsarna på en MB av den storleken.. Men om jag inte missminner mig fel så är fettkapseln i mitten gängad och går att ta lös med hjälp av en rörtång om man inte har spechylsan till den. Sen sitter nog justermuuuern för hjullagren fastsatt med en insexskruv, det ger sig själv när du ser det hela. Se till att du har justerat ner backarna innan du tar av trumman för det blir alltid en rostkant längst ut på trumman som backarna fastnar i när trumman ska av. Har du otur så kan beläggen ha lossnat från backarna då dom är endast nitade och i så fall får du köpa nya belägg med nitsats till eller lämna in trummor och backar till en bromsfirma som limmar på nya belägg samt radialslipar beläggen efter bromstrummorna. Det låter som att antingen har beläggen släppt eller så kärvar hjulcylindrarna. Är det cylindrarna så är det bara att plocka ur kolvar och packningar, hona ur cylindrarna (det kan du göra på plats) och sedan sätta ihop det hela igen. Du behöver säkerligen inte köpa nya packningar då det i 9 av 10 fall går att återanvända dom. Det är alltid kolvarna som kärvar, inte packningarna. Lufta sedan ordentligt och justera upp bromsarna, kör en sväng och efterjustera så ska det nog fungera igen!
 
F

F.d. 4326

Guest
Tack för alla värdefulla tipps, nuär bromsarna fixade. Det var inga problem att dela på, sen räckte det att ricka några ggr ut och in med kolvarna så gick det lätt sen. så nu är jag redo för ombesiktning. Till på köpet har man skaffat sig ytterligare en erfarenhet.
 
Toppen