• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bromsen svampig efter vintern

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 244
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD 145 hk
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Frankia
Husbilsmodell: I 820 GD
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hej!

Efter vinterns avställning var vi nere i garaget och förberedde lite inför säsongen. Den startade omedelbart utan krångel, men när jag körde ut så kände jag att bromsen inte var som den skulle. Allt var okey när vi ställde av i höstas.

Bromsen tog nu lång ner. Fick trycka på pedalen några gånger för att få den att ta högre. Men när jag sedan trycker på pedalen så sjunker den sakta ner mot golvet. Det verkar inte försvunnit någon bromsvätska.

Vad tror ni att det är för fel?
Är det någon som haft likande problem?
Är det något som "fixar till sig" när man kört en stund?

Själv misstänker jag huvudcylindern, men vill gärna höra era erfarenheter innan jag börjar greja.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag håller med dig, det låter som huvudcylindern läcker lite bakåt under tryck.

Det finns ju några varianter, men de flesta sänker ju nivån i bromsbehållaren. Som "vanlgt" läckage vid bromsok/hjulcylindrar, rör/slangar, och även bakre tätningen i huvudcylindern kan ibland släppa bromsvätskan bakåt så den går in i servoklockan och då ser man inte läckaget, men nivån i behållaren sjunker ju även då. (Om du nu har servoklocka i bilen och inte en bromsförstärkare ?). Men nivån skall i alla fall sjunka.

Om bromspedalen sakta sjunker under tryck och ingen vätska försvinner så brukar det inte finnas så mycket att välja på.
En packbox på kolven i huvudcylindern har en spricka som släpper vätska bakåt under tryck.
Huvudcylinderns väggar är rostiga av vatten i bromsvätskan så kolvpackboxen inte tätar mot cylinderväggen, men det brukar för det mesta ta längre tid än ca. fem år.

Det finns ju även en variant som man kan få huvudbry av.....Om den inre trycktåliga vävförstärkta slangen i en bromsslang har brustit lite och bromsvätskan sakta sipprar ut mellan den och det yttre skyddande gummihöljet på bromsslangen så kan det bildas en bula där av bromsvätskan när pedalen sjunker. När man sedan släpper upp bromspedalen så systemet blir trycklöst, så orkar spänsten i ytterhöljet trycka in bromsvätskan genom bristningen igen.....Ingen vätska försvinner ur behållaren och inget underligt/eller bula syns på någon slang.
Detta fel hade jag för länge sedan på en bil med hydralisk koppling. Ny kopplingscylinder vid pedalen, ny slavcylinder nere vid kopplingen. Efter ca. 15sek. började kopplingen dra bilen framåt. Med hjälp av en kompis som trampade ner pedalen och jag under bilen, så kunde jag se att en bula sakta växte på slangen, och när han släppte pedalen och trycket försvann så kröp bulan sakta tillbaka utan att lämna något spår efter sig.
Detta fel brukar kunna gå att hitta har jag lärt mig senare. Om man snabbt släpper upp pedalen och snabbt ger nytt tryck och låter den gå i golvet ett flertal gånger innan vätskan hinner tillbaka från bulan, så kan man pumpa upp bulan så mycket att ytterhöljet på slangen till slut brister och avslöjar problemet.
En liten utsvävning kanske :D men kan vara bra att veta.

Att hoppas på självhealing av bromsystemet brukar oftast sluta med att något helpajar när man som mest behöver bromsen.

Lycka till. JANKRO.

F

F.d. 3297

Guest
Upplever du "svampighet" eller "att trampa på limpa" så har du
fått in en liten luftbubbla i bromssystemet. Bara att fylla på
bromsvätska och hoppas att bubblan hittat ut ur systemet "på några dar".

Värre är när gravrost tuggar sönder manöverpackningarna,
DÅ försvinner ALL broms tvärt!
Upplevde "lyckan" att bromsen försvann i min gamla fina Pv444
precis vid infarten till macken under FOLKSAM Skanstull.
Det var duns i durken. Och duns i lastbryggan med nosen. :mad:

Det var gravrost i huvudcylinderns lopp som "till slut"
tuggat sönder packringarna.
Bytte huvudcylindern och ALL hydralvätska.
Sedan dess så försöker jag byta bromsvätska, från huvudcylinder ut till varje hjul.

Rost eller spricka kan visa sig närsomhelst.
Gravrosten undviks just genom att regelbundet byta ut den väldigt hygroskopiska bromsvätskan.
Ett fint varningstecken är att när den sugit till sig vatten så mörknar den!

Byt bromsvätska regelbundet och lev längre. :rolleyes:

Lycka till!

F

F.d. 55338

Guest
Hej Frankia i det" molniga regniga" Karlstad sansa dig med ditt bromsproblem en tag. Ta en runda och "lätt"bromsa så kanske du märker att pedaltrycket blir "fastare", om inte så har det säkert blivit "rundgång "i huvudcylindern. Om det skulle vara läckage på nån slang vid bromsskölden eller nån hjulcylinder ser du det om du kryper under och kollar!!!! Vad var det dom sa;OM UTRYMME FINNS!!! (det var ej snällt)! Såg även svaret där någon jämförde PV444 mot din Fiat, tyckte det var lite väl stor skillnad på antal år. Men det struntar vi I. Lycka till,och ha en bra sommar!! Hälsn.:mh4::bock:OVE.

F

F.d. 21685

Guest
Ove/Lizzy skrev:
Hej Frankia i det" molniga regniga" Karlstad sansa dig med ditt bromsproblem en tag. Ta en runda och "lätt"bromsa så kanske du märker att pedaltrycket blir "fastare", om inte så har det säkert blivit "rundgång "i huvudcylindern. Om det skulle vara läckage på nån slang vid bromsskölden eller nån hjulcylinder ser du det om du kryper under och kollar!!!! Vad var det dom sa;OM UTRYMME FINNS!!! (det var ej snällt)! Såg även svaret där någon jämförde PV444 mot din Fiat, tyckte det var lite väl stor skillnad på antal år. Men det struntar vi I. Lycka till,och ha en bra sommar!! Hälsn.:mh4::bock:OVE.
Jag tycker definitivt inte att man ska syssla med någon "lättbromsning" det är självklart att det är något av det som Jankro säger..... se till att gå igenom huvudcylindern(om den är renoverinsbar), byt bromsvätska i HELA systemet. Vi vill ju inte ha någon medlem eller medmänniska skadad.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Hej!

Stort tack för alla tips.

Jag har tydligen inga problem med vad jag ska göra till helgen. Ska köpa en ny huvudcylinder i morgon.

Återkommer med resultat när det är klart.

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Frankia skrev:
Hej!

Stort tack för alla tips.

Jag har tydligen inga problem med vad jag ska göra till helgen. Ska köpa en ny huvudcylinder i morgon.

Återkommer med resultat när det är klart.

Det har kommit vatten (kondens) i bromsvätskan. Det har hänt mig för några år sen.

Sture & Solveig

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2025
Hej. Börja med att ta ur bromsklossarna och slipa av ändarna och på med kopparpasta så dom går lätt.Byt även bromsvätska,gör detta innan du ger dig på att byta huvudcylinder din bil är ju inte gammal så jag tror inte på rost i cylindern,
MVH STURE 1629

F

F.d. 15776

Guest
Sture & Solveig skrev:
Hej. Börja med att ta ur bromsklossarna och slipa av ändarna och på med kopparpasta så dom går lätt.Byt även bromsvätska,gör detta innan du ger dig på att byta huvudcylinder din bil är ju inte gammal så jag tror inte på rost i cylindern,
MVH STURE 1629

Hej
Håller med om att det knappast är rost eller fel på packningarna i huvudcyl.
Det troligaste felet är att någon bromskloss har kärvat fast eller bromsok som rostat och därmed inte rör sig.
När man trycker på bromsen trycks bromsskivan över på den sida som kärvar allternativt rostat fast och då blir pedalen svampig. Börja med att kolla detta först innan du köper ny huvudcyl.
Har man ABS så är det viktigt att alla bromsok och klossar löper lätt och smidigt annars blir det felfunktion på ABSen och kan leda till en olycka istället för att förhindra en.
Har jobbat med bilar 40 år och det här hände flera gånger för kunder varje år.

Bengt

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, som jag skrev så verkar bilen för ny för att ha rostig bromscylinder, men Frankia skriver att bromspedalen sakta sjunker ner mot golvet, och inte bara är svampig.
Kärvar något så skulle den ju vara svampig men ändå stanna till slut i något så när normal höjd, även om ok som kärvar och spänner kan lämna lite extra glapp mellan klossar och skivorna som behöver lite mer bromsvätska och pedalrörelse.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Han skriver ju i och f. inte att den sakta sjunker ända ner till golvet, som jag utgick från :). Vi får se.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Hej igen!

Det blev ingen ny huvudcylinder i helgen. Ingen som hade den som lagervara. Jag tog en försiktig tur med husbilen och bromsade en hel del :rolleyes: och det var inte så illa som det lät från början.

Tack för alla tips.
Jag börjar med att kolla och säkerställa att klossarna på alla 6 hjulen rör sig obehindrat så får vi se var vi går efter det.

Jag återkommer.

Toppen