• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

bromsbelägg

K

Klaric

Guest
Hej

Kan någon hjälpa mig med bromsbelägg fram till Fiat Ducato 160 3,0 2008.

Har kollat med Mekonomen och Ad center
SKIVBROMSBELÄGGSSATS
FERODO
Längd [mm]: 169,3
Höjd [mm]: 61,6
Tjocklek [mm]: 19,2
Inkl. slitagevarnarkontakt
Inkl. monteringsdetaljer
Lastkapacitet [kg]: 1700-2000

eller

SKIVBROMSBELÄGGSSATS
FERODO
Längd [mm]: 169,3
Höjd [mm]: 69,2
Tjocklek [mm]: 19
Inkl. slitagevarnarkontakt
Lastkapacitet [kg]: 2000

På Fiat kostar dom 1850kr men på dom andra firmorna 1100 kr

Tacksam för svar Kenet

Senast redigerad av en moderator:

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: bromsbelägg

Det är med all sannolikhet samma tillverkare , kände en som jobbade med tillverkning av bromsoksdetaljer , den här veckan tillverkade vi volvo org, nästa v
byter vi stämpelverktyg till biltema,!!!! samma detalj-.,

saxtorp

HBK Medlem
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2025

Hej!
Jag har kollat på Meca.se. Tydligen finns där 2 sorters bromsbelägg. Du får nog mäta dem. Monteringssats tror jag inte du behöver och piratbeläggen är lika bra som originalen.
:yes:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, fabrikatet Ferodo skall vara en bra sort, de gör många belägg till tävlingsverksamhet.
Om det var höjdmåttet du ville ha hjälp med så vet jag tyvärr inte. Kanske enklast att plocka bort de gamla och mäta eller ta med när du köper de nya.

M.v.h. JANKRO.

Ps. eller mät bredden på slitaget på skivan så kanske du kan se bredden/höjden på belägget.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

När det gäller bromsbelägg är det himmelsvidd skillnad mellan "pirat" och orginalbelägg.

Bara för att en tillverkare levererar både till bilfabriken och till eftermarknaden, skall man inte tro att det är samma produkt. Det är inte det!

De egenskaper som byggs in i orginalbelägg tar mycket tid = pengar att utveckla.
Man skall balansera bromsgrepp vid kalla, ljumna och extremt varma broms skivor/belägg.
Man kalibrerar antisladd och ABS systemet tillsammans med den utvalda formuleringen av friktionsmaterialet.

Pirat beläggen är så undermåliga att jag som fd produktchef på en stor biltillverkares eftermarknad inte tog in dessa belägg i mitt sortiment.
Men billigare är dom.........

När din familj ligger på sjukhus pga ej korrekt fungerande antisladd/ABS så kan ni gotta er med; Vi sparade ju 800 kr i alla fall.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

44 euro för dom "farliga" OEM Står visserligen Brembo; Nutzlast [kg]: 1200-1600 så det är lite klent men dock till Ducato "Bus" 3,0 :
http://item.mobileweb.ebay.de/viewi...chreibung&index=17&nav=SEARCH&nid=24527306434

Visst är det skillnad på belägg och det märker man efter ett antal varv på bana alt. nerför Grossglockner .

Är ATE gott nog det har dom här : H*A*N*S*E**-**A*U*T*O*T*E*I*L*E**G*M*B*H

ebay.de : beläge fiat ducato Angebote - attraktive Preise für Auto Motorrad Teile, Ducato Artikel bei eBay.de
alla som säljer skivor inkl belägg kan ju även sälja lösa belägg .

2 skivor och 2 belägg 119 euro plus frakt : 2 Scheiben 4 Beläge Fiat Ducato Multijet Ø 280mm vorne | eBay

Nu har du lite alternativ , det finns ju Pagid Blå och slitsade skivor/hålborrade .

Kolla med min audivän , Rolleslitz

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

När din familj ligger på sjukhus pga ej korrekt fungerande antisladd/ABS så kan ni gotta er med; Vi sparade ju 800 kr i alla fall.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, jag har nästan alltid kört med "piratbelägg" visserligen så har jag för det mesta köpt belägg av kända märken, och inte de billigaste.
Troligen har jag haft tur för jag lever fortfarande :D.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest

kvittar vilka belägg man har om dom glaseras och bromsvätskan kokar, vilket kan inträffa för den som behandlar bromspedalen fel.
Gurra

K

Klaric

Guest

Hej Bengt-Åke

Tack för hemsidan.
Har du handlat här och funkar det bra,ska man fixa ett konto eller?

Jag har paypal sen innan så rekommenderar du denna hemsida så handlar jag.

Tack

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Eftersom man är en Audi ägaren med ett antal bilar i familjen så köper jag 90% i Tyskland och varit helnöjd med dom grejerna .
Den gången som gamle bilen utrustades med Biltemabelägg så överlevde vi dom resorna också .

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det är vid hård belastning, t.ex. bromsning från hög hastighet eller långvarig inbromsning (backe) där riktiga klossar skiljer sig från dåliga. Jag har råkat ut för felaktiga klossar och det var inte kul!!! Man märker det inte i vardagskörning.

F

F.d. 55370

Guest

Hej alla
E de värt 800:- å chansa att piratklossar e likvärdiga?????:swoon:

Toppen