• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bromsar

F

F.d. 4415

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 1996
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: 1996
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hej!
Upplever bromspedalen som sjunkande dvs ej fast då jag vintertid motionerar bromsarna. Detta är precis vad besiktningskillarna gör för att kolla att systemet är tätt.
Någon som upplevt liknande? Vanligt problem? Verkar som om huvudcylindern bråkar.

Kalle-Gunnar
 

Daghil

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19892
Medlemskap
2021
Sjunker pedalen är kan det bero på:
- att bromsolja läcker ut någonstans i kedjan servo-bromsrör-kolv. Detta syns troligen.
- att luft kommit in i systemet
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Husk at motoren må være i gang for at servoen skal fungere, når trykket blir borte på bremseservoen så synker pedalen halve veien ned til bunnen. Ved kald motor er ofte trykket litt svakt, ta en ny test når motoren er varm.
 
F

F.d. 4879

Guest
Jag vet inte hur du gör när du säger att du motionerar bromsarna, kör du eller står bilen still? En bil som har stått en längre tid får rost på bromsskivorna och kan även få det inne i bromstrummorna. Det är ingen farlig rost utan bara ytrost som försvinner tämligen omgående om man kör och bromsar. Rosten kan få pedalen att kännas lite seg då den fjädrar/komprimeras mellan belägg och bromsyta. Men sjunker pedalen ner i botten och inte har något motstånd så har du fått läckage och det bör du kunna se. Kolla bromsrören som går från huvudcylindern och ner under torpedväggen, dom sitter antagligen bitvis under ljudisolering och där blir det rost, har bytt rör på nyare Fiat än din..
 
F

F.d. 10025

Guest
Stötte på ett loknande problem på min WV T4 buss. När bromspedalen trycktes ned så kände man tydligen bromspunkten men pedalen fortsatte att sjunka sakta. Rörelsereserven blev för kort för att bilprovningen skulle godkänna den. Började leta läckor och lufta systemet, allt ok. Nästa steg var att byta huvudcylinder utan någon som helst skillnad. Letade fel så jag höll på att köra bilen till skrot utan att hitta något. När vi väl hittade problemet så var det hur enkelt som helst. Gummit i bromsslangarna fram hade hårdnat och en del av corden brustit. När man bromsade svällde helt enkelt slangen och pedalen sjönk. Två nya slangar och problemet var löst. Testa med att sätta en svetstång eller liknande och kläm ihop slangen så märks det direkt.
Kan vara värt att kolla tycker jag.
/janne
 
F

F.d. 4879

Guest
Ja det är ett rätt så vanligt fel att corden brister i slangen så att istället för att ta upp trycket så blir den som en elastisk blåsa. Slangen kan även brista inuti så att den fungerar som en backventil istället. Släpper ut tryck till bromsen men inte tillbaka vilket gör att bromsen ligger på.
 
F

F.d. 4879

Guest
Jag kom att tänka på en annan sak då du har en Fiat och det är kanske samma bromsar som på Iveco. Bromsoken är så "intillegent" gjorda så att dom har inga yttre dammskydd på bromskolvarna utan det är bara packningarna som tätar mot bromsvätska inifrån och skit utifrån, inte gjort för vårat klimat alltså. Om man har bytt bromsklotsar och bara tryckt in kolvarna (fyrkolvsok) utan att göra rent dom riktigt ordentligt så är det mycket stor risk för att man skär sönder packningarna och det börjar läcka. Blir det tomt på bromsvätska så tappar man en krets vilket blir tex VF och HB. Pedalen kan kännas bra men lite svampig och bilen drar ingenting snett när man bromsar faktiskt. Det är väl den ända bil jag har kört med bromsar på bara två hjul och inte märkt något av det. Men jag vart rätt förvånad på besiktningen då det var noll bromsar på VF och HB, även killen som utförde besiktingen: Märkligt det märks ju ingenting när man kör och bromsar! Ja det vart självklart ombesiktning och när jag lämnade in oket till Bil och industribromsar för renovering så sa Lasse där direkt när han såg det: Jaha, en Fiat som nån har bytt bromsklotsar på utan att göra rent! Jag törs fortfarande ha mössan på mej, det var föregående ägaren som hade bytt klotsar... Du har inte bytt klotsar?...
 
F

F.d. 4415

Guest
Hej igen!
Först och främst, tack för alla svar och visat intresse. Fick några tips och en del frågor som jag skall försöka besvara.

När jag motionerar bromsarna står jag still med bilen. Avsikten är att bromsoken skall få röra på sig. Detta brukar vara en garanti att de ej kärvar fast under vintersäsongen då jag ej använder bilen. Bilen är då avstängd. Upplever liten skillnad till det bättre med motorn igång.

Beläggen är ej bytta och jag kan ej se något läckage. Nivån är den samma dessutom i bromsvätskebehållaren.

Bromsslangarna, hmmm, bra ide. Skall kolla dessa! Borde jag tänkt på. Tack!

Tar tacksamt emot fler tips!!!

MVH/Kalle-Gunnar
 
F

F.d. 4879

Guest
Då bilen är en 1996 och antagligen tillverkad 1995 så kan du räkna med att bromsvätskan kan vara uppåt 12 år gammal om den inte är bytt. På de flesta bilar så är det bromsvätske byte varannat år. Vätskan som inte är en olja utan en alkoholbaserad vätska suger åt sig fukt, dvs kondens. Fukt är samma som vatten H2O och innehåller syre. Blir det för mycket vatten i bromsarna så fälls syret i vattnet ut, allra helst när bromsarna blir varma. Man får då luft i bromsarna vilket ger en svampig pedal eller i värsta fall inga bromsar alls. Man behöver således inte ha ett läckage på bromssystemet för att få luft i bromsarna. Börja med att byta bromsvätskan innan du gör något annat, det kan vara ett så enkelt fel. Slå i vanlig bromsvätska, ej silicon, av kvalitét DOT3 eller 4.
 
F

F.d. 4484

Guest
(Hoppas jag hittat rätt nu)

Jag har en Ford Transit 1973, Lockheed bromsar.

Står motorn stilla, så går bromspedalen i botten, utan mycket motstånd. Om jag pumpar mycket med pedalen, får jag till slut upp trycket och jag får normalt motstånd och pedalen sjunker inte neråt.
Om jag släpper bromspedalen och bromsar omedelbart igen, då tar bromsen längre ner. Väntar jag 15 sekunder och bromsar, så är det som i början igen, dvs. bromspedalen går bara i botten nästan utan motstånd.

Om motorn är på går det inte att pumpa upp bromsen, utan det verkar tillochmed som om bromsen går i botten och stannar där. Pumpar jag som en galning, tror jag att jag får lite bromsverkan.

Handbromsen verkar fungerar finfint.

Det verkar inte finnas några läckor, för nivån i bromsvätskebehållaren sjunker inte.

Vad kan felet vara?
 
F

F.d. 4879

Guest
Det låter som om att huvudbromscylindern kärvar, kan vara fullt med skit och rost i den eller så kan returfjädern i den ha gått av. Ta isär huvudcylindern och kolla.
 
F

F.d. 4484

Guest
Tack, då gör jag så. Jag misstänkte själv huvudcylindern först, men jag har aldrig gjort något sånt här, så jag är lite osäker. Vill inte skruva sönder "fel" saker, som jag annars är bra på. Fast den sitter bra till och ser lättmekad ut, så det ska nog gå bra, även om det nog tillstöter komplikationer.
 
Toppen