• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Bromsar ligger an

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Helsingborg
Har en fiat ducato -00 , ca 11.000mil.
Den har varit lite körd senare åren. När jag hissar upp bilen och snurrar på hjulen konstarerar jag att beläggen fram ligger delvis an, den snurrar fritt ca 3/4 varv före beläggen touchar i. På bakre trumbromsar ligger de helt ann, det går att snurrar hjulen men det går trögt.

Har varit ut en sväng på och bromsat flera gånger hårt då jag tänkte det var rost som skapade detta, dock kvarstår problemet.

Funderar om problemet kan vara kolvarna, bromsvätskan eller bromsslangarna.
Ska jag börja med att byta bromsvätska och lufta tro? Tror inte den är bytt på många många år då bilen varit dålig underhållen när det gäller sånt.

Några bilder på bromsarna nedan också, före jag var ute och bromsade bort ytrosten.



 

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Helsingborg
Monterat nya bromsrör på bägge bakre. Fick loss muttern mot bromslangen genom att värma upp den. Muttrarna mot cylindern hjälpte inte ens värme, därav nya rör.

När jag justerat backar a så de får lite kontakt med trummorna så är allt ok. Efter att backat och bromsat så märker jag att bromsarna ligger an igen. Misstänker att de självjusterat sig och fjädrarna klarar inte fjädra tillbaka? Bör jag kanske byta fjädrar o backar? Tror de är original från 2001 :)
 
Toppen