• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Broms på Fiat

Karin och Nils-Erik

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Skurup
HBK-Nr
14852
Medlemskap
2023
Har en Adria med Fiat 2017 2.3 lit motor och med automatväxel. När motorn är igång och jag trampar på fotbromsen sjunker pedalen till bottenläge, men när motorn är stängd fungerar den normalt. Är det huvudcylindern som släpper igenom eller har det med ABS-bromsen att göra. Någon som har erfarenhet av detta
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Slutar bromsen att funkar? Vissa broms servo är såna ,vet att Saab o Volvo 440 hade såna servo som sjönk så mycket. Har det kommit plötsligt så är nog ett verkstads besök inte fel.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
ABS påverkar inte pedalen när bilen står still. Den aktiveras först vid över ca 5 km/h.
Har du kollat bromsvätskenivån? Du kan ha fått luft i systemet om den är för låg.
Kärvande bromskolvar kan ge sånt symptom, men då ligger förmodligen bromsarna på vid körning.
Feljusterad bromspedal som hindrar huvudcylindern att få bromsvätska från behållaren. Det skall vara ett litet spel när pedalen är i sitt översta läge.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Jag det är broms servon som är sån. Ska man kolla bromsa på hydraliska system så kolla med motorn av stängd, då ska den inte sjunka ptedalen till botten. Håll den sen hårt nedtryckt ock starta motorn, då ska pedalen sjunka. Då funkar servon också. Inte bromsa med tryckluft ,bara hydraliska.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Ska du kolla bromsservon, tryck nedpedalen tills den stannar, starta motorn, då skall pedalen sjunka lite, inte ner till golvet. För
då är det nått vajsing på huvudbromscylindern som släpper förbi olja vid tätningarna på någon av kolvarna, eller luft i systemet. Är det så, kan du vara utan broms på något hjul, kanske inte alla för, jag tror, att de är kopplade diagonalt.
Låter inte bra att den sjunker näst intill ner till golvet. Hur blir det då om du panikbromsar då går den nog ända ner i golvet.
vore jag dig skulle jag lämna in den och få bromsarna kontrollerade med bromsoljebyte.
 
Toppen