• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Brinner Datorn sönder?

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025
Tjena
Jag har en strömadapter som ger 19,5 v och 4,62amp till en Dell dator. Jag har nu köpt en compaq dator till, med en spänning på 18,5 v och 3,5 amp.
Min fråga är, kan jag använda samma adapter till båda som har samma kontaktingång,trots olikheten på 1 volt samt 1,12 amper?? utan att den på 18,5 v tar skada?.

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Brinner Datorn sönder?

Hej Hasse, det var länge sedan jag såg dig här (men jag läser kanske fel trådar). ;)

Utan att vara helt tvärsäker, så skulle jag svara Ja på den frågan.
Amperetalet spelar ingen roll alls, det är bara om det är för lågt det blir problem.
Och det kan det bli om du försöker köra båda två samtidigt.

Skillnaden i spänning, 1 V, är jag ganska säker på att den ligger inom felmarginalen för kretsarna. Men helt tvärsäker är jag inte. Du kan ju kolla med deras support för säkerhets skull. De kommer iofs att säga att de inte supportar några andra strömadaptrar än sina egna, men efter det så får du nog ett svar på hur stor de tror att den eventuella risken är...

Det är väl inte samma strömkontakter på båda? Hur tänkte du lösa det?

//Stefan

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

Tjenare Stefan

Jag kanske skrev lite kryptiskt, men det är så här att jag har en Dell Inspiron 9400 lapptopp som jag tror att grafikkortet har gått sönder på. Det går att se texten på den men rutan ser ut som en provkarta från Weides färghandel.

Jag har köpt en ny dator i dag en Compaq allt i ett dator som då går på 18,5 volt. Tanken var att kunna använda den gamla datorns strömadapter som reserv , trots att den är på 19,5 volt. Smålänningen i mig har riktigt släppt taget du vet ? = ( bra att ha någon gång).

Jag och ALLT som drivs med ström har ett väldigt motförhållande till varandra,typ Pluss & Minus. Således skall inte båda datorerna köras med en strömadapter samtidigt.

Jag tackar dig för svaret och kontrar med något jag kan, nämligen önska dig och Ann-christine en riktigt fin midsommar

F

F.d. 4220

Guest

Jag sparar också gamla adaptrar, för de kan ju vara bra att ha... :)
Men kontakten passar säkert inte, så du får nog löda lite för att få det att funka.

Tänk också på att en 12V till 15-24V adapter kostar mellan 2-500 kr.
Så frågan är om det är värt det...

Är det samma grafikproblem du hade förra året också (eller ar det två år sedan?)

Trevlig midsommar till er också!

//Stefan

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Hej
Att skärmen är mångfärgad kan tyda på att den mångpoliga kontakten mellan moderkortet och skärmen har dålig kontakt. Det kan hända på bärbara då man fäller skärmen upp och ner. Kan Du plocka isär den eller om Du har en kompis som kan hjälpa Dig så är det möjligt att datorn går att rädda för ytterligare lite tid.
Lasse

F

F.d. 4220

Guest

Hej
Att skärmen är mångfärgad kan tyda på att den mångpoliga kontakten mellan moderkortet och skärmen har dålig kontakt. Det kan hända på bärbara då man fäller skärmen upp och ner. Kan Du plocka isär den eller om Du har en kompis som kan hjälpa Dig så är det möjligt att datorn går att rädda för ytterligare lite tid.
Lasse

Så är det nog. Men då har man ju ingen bra ursäkt att köpa en ny sak.
Jag har plockat isär en del datorer, och har fått ihop nästan lika många... ;)

//Stefan

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Inget svar på din fråga men med den rubriken vill jag visa en dator som kunde brunnit upp, och kanske även bilen. Den låg i baksätet i servicebilen och ansluten via ciggkabel. Datorn var avstängd men tydligen fått för sig att starta, Där var garanti kvar på maskinen men det struntade Siemens i.

Bilagor

• SIEMENS.JPG
    SIEMENS.JPG
    156,9 KB · Visningar: 6

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

T ex spänningsomvandlare och då 230 V till 18,5 V original.

Jag kör med icke original men har å andra sidan allriskförsäkring. Den kostar lite mer men har låg självrisk.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Jaha, jag har inte beskrivet vilken adapter jag använt i mitt inlägg. Jag har alltid till alla mina datorer använt original spänningsomvandlare.

Bilagor

• Siemens.jpg
    Siemens.jpg
    1,4 MB · Visningar: 3
F

F.d. 29925

Guest

Det enklaste sättet att få ner spänningen i fallet är nog att seriekoppla 2 st dioder. Varje diod ger ett spänningsfall på c:a 0,6 V så istället för 18,5 V får du 18,3 V och det skall nog orka dra runt datorn. (Alternativet med en diod ger 18,9 V)

Frågan är nog hur många Amp datorn drar för att hitta de rätta dioderna.

En möjlig variant är att bygga en liten låda där man har de två dioderna med en ingång som passar till den befintliga kontakten för 19,5 V och en utgående sladd med en kontakt till 18,5 anslutning. (lite överkurs kanske);)

F

F.d. 24784

Guest

Kan inte säljaren du köpte datorn av svara på frågan om den kan köras med "fel" spänning eller ej så köp den inte.
Nog skall man kunna kräva ett sådant enkelt svar av en datorsäljare, visserligen inga stora pengar men ändå.

de
Roy

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Säljare - NEJ - de svara ofta "Godag yxskaft" - RING SUPPORTEN.

Jag kör med denna. Klarar olika spänningar från 15 - 24 Volt. (Kjell & Co). Sen har jag en likadan för 5 - 12 Volt. Olika kontakter att välja mellan till båda omvandlarna.

Bilagor

• dc.jpg
    dc.jpg
    6,8 KB · Visningar: 156

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

Jag sparar också gamla adaptrar, för de kan ju vara bra att ha... :)
Men kontakten passar säkert inte, så du får nog löda lite för att få det att funka.

Tänk också på att en 12V till 15-24V adapter kostar mellan 2-500 kr.
Så frågan är om det är värt det...

Är det samma grafikproblem du hade förra året också (eller ar det två år sedan?)

Trevlig midsommar till er också!

//Stefan

Nej, den datorn som du var vänlig nog att hjälpa mig med var en asus. Jag provade en kort stund i går kväll med att starta upp den nya datorn med den gamla strömadaptern på 19,5 volt.
Datorn startade upp utan problem, men sen är väl frågan om det är säkert att köra så en längre tid?.
Instickskontakten från adaptern till datorn verkar att passa både till Dell ochCompaq och HP, ja inte till mig personligen förståss utan datorn Hp.

Tjingeling.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har kjørt en periode med 1V for høy spenning på min HP HDX 16 uten at den har tatt skade, men vil ikke anbefale det for lengre tid - det var et uhell fra min side.

En annen sak er at den kontakten som ser ut til å være felles har 3 kontakter, og Dell bruker alle 3 mens HP/Compac ser ut til å greie seg med utvendig hylse og senterleder så bruker Dell innvendig hylse til ladekretsen for batteriet (erfaring fra forsøk med feil strømforsyning på en Dell) - samme fungerte fint på HP, men null ladning på Dell.

Toppen