• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bregenz - Insbruck

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Någon som kört sträckan Bregenz - Innspruck via Hochtannbergpass och St Anton utan använda motorvägen eller Arlberg tunneln? Är den besvärlig. Stup vid sidan av vägen eller höga broar. Gillar inte det. Verkar vara Max 12 % lutning så helt ok.
Vid Turacher höe var det 23% och det var ingen höjdare för bromsarna.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
kört St Anton-Bregenz, det var skönt att komma fram:) Det var brant och inga räcken, kanske det är bättre att åka tvärtom som du tänkt göra. Då slipper ni ju stupen.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Stort tack för info. Låter inte som någon höjdare. (Jo högt är det nog.) Får nog bli den södra rutten över Bludenz och tunneln. Dock utan motorvägarna men den vanliga vägen den vägen verkar ok. Över arlbergpasset är det markerat förbud mot husvagnar på kartan och då skall man nog dra öronen åt sig.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Vilka av de tre passen Hochtannbergpass , Flexenpass eller Arlbergpasset var det som hade stup utan räcke. Om man kör södra vägen över Bludenz behöver man bara ta Arlbergspasset för att slippa tunneln. Är även Arlbergspaset förknippat med stup. Såg på youtube att där körde turistbussar så kanske inte så otäckt. Dock det enda av dom tre passen där husvagn förbjuden men det kan ju bero på andra orsaker t.ex trafikintensitet.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Ja, det var 1:e maj 2013 vi körde där så lite förbättringar kanske det har blivit. Vi var över alla tre passen du nämnt och någon tunnel som jag inte minns vad den hette. Jag minns i alla fall att det var mycket vackert. Det är bara att köra! :):)
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Det var nog vägen efter Tannenpass som var lite trickig, kan ju även bero på att vi var ganska trötta då. Vägarna öster om det passet minns jag som fina och lättkörda.
1153a2.jpg 1153a4.jpg 1153a5.jpg
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Än en gång stort tack. Vi går på din rek och kör där. Som jag ser bor ni mitt emot oss över kalmarsund. Stanna till om ni kör förbi och berätta mer.
 
Toppen