• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bredspår bakaxel..

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Vad innebär dessa termer "Bredspår bakaxel" och "spårviddsökning fram"???
Är det nån enkel lösning med mellanlägg eller från fabriken annan konstruktion
på hjulaxlarna?? Om det är det senare varför inte på alla?? Vissa modeller ser
för gräsliga ut med däcken långt under husbilen. Häggen i ett dimmigt Umeå

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bredspår bakaxel..

Bredare bakaxel är suverän!
Men dyrare, stabilare gång, kränger mindre, plus mycket mer som andra kan utveckla....

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

På min Adriatik -08 är det bredare bakaxel. Det ser snyggt ut med hlulen ända ute vid kanten på bodelen, men om det är så bra vet jag inte.

På smala vägar vid möte är det bra om man kan "känna" var vägkanten är med höger framhjul, men då är bakhjulet redan utanför.

Sedan vintertid med snö så går inte bakhjulen i samma spår som framhjulen vilket gör att det blir ökat motstånd och lätt att köra fast.

Ha det,

Peter.

F

F.d. 29925

Guest

På framaxel skulle det vara snyggt när man har ett AL-KO chassie med bred bakspår, men tyvärr så kommer nog framhjulslagren inte att hålla lika länge som tidigare.

Så valet mellan funktion och utseende är för min del rätt enkelt, väljer funktion före utseende.:)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Med mellanlägg så frestar det som sagt var extra på hjullagren. Men även styrgeometrin blir galen och kan kännas underlig när man kör.
Det finns lite olika konstruktioner, men grundidén är att de två punkter som framhjulet svänger runt, antingen det är McPhersons övre lagring och nedre spindelleden eller två spindelleder i andra konstruktioner så skall vridpunkten för det mesta hamna mitt i däcket där det står i backen. När man ökar spårvidden med spacers eller fälgar som breddar utåt så så får man en cirkelrörelse på däcket en bit från vridpunkten när man vrider på ratten som ibland kan göra att uppförandet blir lite underligt.
På fabriksbreddad framvagn är troligen hela konstruktionen iturflyttad.

M.v.h. JANKRO.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Ahhhh tänkte vad är detta men efter kikat på länken så är det ju vanliga spacers , hur mycket vill du öka spårvidden ?

Jo hjullagren mår ju inte bra av detta .

Finns även i Sverige :
Manton Racing
Spacer frånTcl

Glöm inte längre hjulbult om du köper smala spacers som inte skruvas fast på navet .

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Det här med ökad spårvidd är ett problem som dom flesta med aluminiumfälgar har.
Förmodligen helt omedvetna om detta. Sen får man läsa om trasiga hjullager. Inte så konstigt.
Så va noga med inpressningen på fälgarna så dom inte breddar för mycket utåt.
Tyvärr så är utbudet magert med fälgar som håller rätt offcet om man inte väljer Fiat eller ALKO kober fälgar.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo du Håkan det fick jag nog bli varse när jag letade efter till min bil och jag har ju ET68 på min men fick leta länge innan jag hittade en som var i närheten , det fick bli ET60 .

Jag köpte nu även beg. dubbdäck med alufälg och på dom var det ET50 men hoppas det skall gå dom få milen bilen rullar å vintern .

Jag vet ju nu hur det är att byta hjullager ... Jag fick ju låna ett par kvadratmeter i en verkstad i Orsa för att byta den för personalen hann inte .

Toppen