• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bredband

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Hej!

Jag har problem med att synken till ADSL modemet försvinner ibland. När det är som sämst finns det synk 1 minut och sedan borta 1 minut. Jag har varit ikontakt med Telia men de kan inte hitta något fel.
Finns det någon inom klubben som har erfarenhet och vet vad detta kan bero på???

Galaxy
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Hej!
Modemet måste anslutas till första jacket på ledningen.
Filtret du ansluter i jacket kan vara lite lurigt, försök låna av någon granne för att testa.
Ledningen kan bara kontrolleras genom mätning på plats, det vet jag av egen erfarenhet.
Mvh
Nisse
P.S. Jag utgår från att du startat om modemet
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Bredband

Hej igen!

Ja allt sånt är testat, filtret utbytt. Telia har mätt ledning och kan inte se några problem. Bredbandet har fungerat perfekt under en månad, men nu är det dags för problem igen. Jag har pratat med många men ingen kan säga vad det är för problem.

Galaxy
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Bredband

Jag har också ADSL och har fått ett problem sedan sex månader som ingen kan lösa.. Det fungerar kanonfint änd tills man ringer eller någon ringer in, då bryts nät uppkopplingen som sedan ansluter sig själv efter ca 30 sekunder. Det sitter i första jacket och har fungerat klanderfritt i flera år.
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Bredband

Hej!

Jag har också haft problem med att synken till ADSL modemet försvinner ibland.
Och det var inte fel i ledningarna, utan det var modemet som inte var friskt.
Jag köpte ett nytt modem och problemet var borta.
Du kan kanske låna ett modem och prova, man måste försöka med allt.
Man kan köra tele linjen in direkt i modemet för att kolla om det är filtret, det är bara för testen skull
Har du inte filtret där, så får du oväsen i vanliga telefonen.

/Göran
 

Lisa

HBK Valberedning
Admin medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
10
Medlemskap
2024
Sv: Bredband

Vi har exakt samma problem som Kölis har.

I samtal med Telia har de skyllt nedkopplingen på att vi har ett villalarm som också sitter i första jacket. Har du också larm? I annat fall skulle man kunna utesluta den anledningen.
 
Senast ändrad:

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Bredband

Ja Telia skyller på larm och trådlösatelefoner och menar att det är orsaken till synk bortfallet. Jag har provat med allt bortkopplat med modet anslutet utan filter men det hjälper inte. Byta modem har jag inte gjort, men jar har pratat med Zyxels suport som inte tror att det är modemet. Att det helt plötsligt kan börja fungera igen utan något gjorts och kan fungera i en månad gör ju inte saken lättare.
 

Rembrandt

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
93
Medlemskap
2024
Sv: Bredband

Ojdå, det var många som hade bekymmer med Telia.. kanske är det dags att döpa om Telia till Felia!! :mad:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bredband

Mitt bredband (max 8 Mbit) krånglade i början så jag klagade hos Telia. Från centralen mätte man linjen och påstod att jag hade 7Mbit och om det var något fel så var det internt hos mig.

Efter mycket om och men och 3 månader så fick jag hit en reparatör som konstaterade att det var fel på kabeln mellan deras kopplingskåp och mitt jack. Sedan han bytt ut kabeln så har mitt bredband fungerat som det ska.
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Bredband

Hej igen

Jag tycker du ska prova med ett annat modem ändå, någonstans är det fel.

Ja vet av erfarenhet och jobbar med service på elektronik dagligen.
Och allt kan hända i elektroniska prylar, rätt om man inte rör det och man tycker det är nya prylar som man inte tro att det är fel på.

Jag tycker du ska testa i allafall
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Bredband

Ja jag har varit inne på att byta modemet. Jag har köpt modemet av Telia och har fortfarande garanti på det. Men när jag begär ett nytt modem av Telia börjar det bli krångligt. Telia har lagt ut reklamationer på ett annat företag och begär (i strid mot konsumentlagen) att jag skall ringa dit. Jag gör så, javist kan dom skicka ett nytt modem, men först efter det att dom har fått mitt modem. Jag säger att jag skickar modemet när jag fått ett nytt men det går inte, för Telia har bestämt att det skall göras på detta sätt. Telia betalar inte serviceföretaget om dom inte följer dessa regler.
Det är dags för en ny sammandrabbning med Telia.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Re: Sv: Bredband

Jag hamnade i precis samma situation som Gunnar. Först sedan jag talat med stora bokstäver pallrade dom sig ut och visst hade jag fel på kabeln mellan skåpet och huset.
En dåligt gjord skarv alldeles vid husväggen, sedan har allt fungerat ok.
/Nisse
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Bredband

Hej!
Nu är problemet löst det var fel på modemet.
Galaxy
 
Toppen