• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Branta vägar

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Jag har letat efter uppgifter om hur branta olika backar är i Sverige, exempelvis över Hallandsåsen och "Göteborgsbacken" vid Jönköping. Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon bra förteckning. Är det någon som har något tips var jag kan hitta dessa uppgifter, som borde finnas tycker jag.
Vi funderar på att åka tyska alpvägen i september och då vore det bra att ha något att referera den vägens stigningar till.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Ingen av dessa backar du nämner är särskilt branta. Har du någon uppgift om stigning på vägarna längs Tyska Alpvägen? Jag har själv en viss erfarenhet av branta uppförslut med vår husbil på Fiatchassi. Stigning på 25% går bra men 30% funkar inte på asfaltunderlag. Då blir det hjälp av traktor.

//Michael, medlem
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
De uppgifter, som jag har fått beträffande tyska alpvägen är 12% och om jag inte minns fel, så är antingen "Göteborgsbacken" eller Hallandsåsen också 12%. Jag är mera ute efter den psykologiska känslan av backarnas lutning och då är det bra att kunna säga att ingen av backarna på tyska alpvägen är brantare än Göteborgsbacken eller Hallandsåsen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Snabbt Googlande:
En kilometer efter länsgränsen till Skåne län börjar den branta backen upp på Hallandsåsen. Backen på nordsidan är ett av Sveriges brantaste motorvägsavsnitt med 6-7 % lutning. Påfarten från rastplatsen i norrgående körriktning har 10% lutning.
E6 (Sverige) – Wikipedia

Den svåraste är den väster om Jönköping, den så kallade Göteborgsbacken, där tunga lastbilar med släp åtminstone tidigare ofta fastnade på vintern i den långa branta backen (2,0 km lång, 130 m hög, 7 %).
Riksväg 40 – Wikipedia
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Tack för svaren. Jag har googlat men tydligen inte med rätt sökkriterier. Min fru drar sig nu till minnes att hon upplevde vägen på Magerøya upp till Nordkapp, som särskilt otäck. Själv minns jag inte backarnas lutning. Jag har fullt upp med att köra. Jag brukar vara bra på att googla men det här har jag problem med. Vilka sökkriterier använde du?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
I har åkt den tyska alpvägen med husbil och har inte reagerat på några branta backar, inte värre än Jönköpingsbacken. Det är inte heller många serpentiner. Ni kan bara njuta av den vackra vägen och gör lite avstickare och stopp utmed vägen, t ex Oberstdorf m fl.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Frågan är hur man räknar.
I utförsåkning är 100% lika med 45 grader lutning.
Om man räknar lika för vägar vet jag inte.
Någon som vet.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
I har åkt den tyska alpvägen med husbil och har inte reagerat på några branta backar, inte värre än Jönköpingsbacken. Det är inte heller många serpentiner. Ni kan bara njuta av den vackra vägen och gör lite avstickare och stopp utmed vägen, t ex Oberstdorf m fl.
Tack så mycket. Nu steg intresset högst betydligt för att åka tyska alpvägen. Vilken tid på året åkte ni? Vi planerar att åka hemifrån i mitten av augusti och vara borta totalt 6-7 veckor. Turistbyrån för tyska alpvägen rekommenderade oss att boka ställplatser i förväg men är det verkligen nödvändigt? Semestrarna i Bayern är ju slut i augusti och det verkar vimla av ställplatser.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Vi lyckades göra tre alpenstrasse vägar i Österrike på upp till 1700 meter höjd. Branta vägar och tuffa serpentinvägar. Vår bil en halvintegrerad knaus på 3850 kg manövrerade fram lekande lätt. Totalvikt på vägarna är 7,5 ton. Har en film på min Youtube kanal som visar alpvägarna
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Tack så mycket. Nu steg intresset högst betydligt för att åka tyska alpvägen. Vilken tid på året åkte ni? Vi planerar att åka hemifrån i mitten av augusti och vara borta totalt 6-7 veckor. Turistbyrån för tyska alpvägen rekommenderade oss att boka ställplatser i förväg men är det verkligen nödvändigt? Semestrarna i Bayern är ju slut i augusti och det verkar vimla av ställplatser.
Vi har åkt alpvägen i juni och i aug/sep och har aldrig bokat något i förväg och även semestrat ett flertal ggr under juli/aug i Tyskland utan att boka. Under semestertider, fram till månadsskiftet aug/sep, är det mycket turister på vägarna och endel ställplatser blir fullbelagda men försök att checka in lite tidigare på eftermiddagarna och använd eftermiddan till att undersöka och njuta av det som ställplatsen och området runtomkring bjuder på.
Det är också några helgdagar med mycket husbilsturister under den perioden ni är i Tyskland som kan vara värt att planera in och inte byta ställplats dessa helger.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej.
Om man åker ex.från Zadar i Kroatien väg nr 8 norrut så sitter föraren närmast havet och upplevelsen för passageraren bättre. Felberstrasse Österrike går igenom med skog omkring. Lienz -Cortitina Italien bra vägar. Plöckenpass är en sämre går på utsidan av berget. Kolla på filmer med motorcyklar på nätet så blir det en bra koll.. Du. Kan alltid välja en annan väg tillbaka.
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Tack så mycket. Nu steg intresset högst betydligt för att åka tyska alpvägen. Vilken tid på året åkte ni? Vi planerar att åka hemifrån i mitten av augusti och vara borta totalt 6-7 veckor.
Jag har också åkt Deutsche Alpenstrasse från Fussen till Berchtesgaden, det var inte så backigt som en del andra alpvägar, mycket trevlig väg, många partier på fin bred landsväg med vacker omgivning. Några andra som skriver här kanske förväxlar just denna med andra alpvägar, men just den tyska är snäll. Vi åkte också mitten av Augusti, men det var några år sedan, hur läget är på ställplatser kan ha ändrats rätt mycket då husbilsturismen ökat.
 
Toppen