• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brandsläckare

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Har idag köpt en brandsläckare till husbilen. (Köpte faktiskt också en brandfilt).

Ska jag ha brandsläckaren inne i husbilen och efter jag kastat mig ur husbilen vid en eventuell brand konstatera att jag inte kommer åt den eller ska jag ha den i garaget och leva med att det tar lite längre tid att komma åt den?

Hur resonerar Ni och var har Ni placerat Era brandsläckare?

En undrande Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Brandsläckare

Hej,
kolsyresläckaren tänker jag ha placerad i närheten av förarstolen för eventuella brådskande och snabba insatser, både beträffande eget fordon och då någon annan behöver snabb släckhjälp.
Pulversläckaren tänker jag ha placerad längre bak i vagnen och åtkomlig både innifrån och från utsidan.
Brandfilten placerar jag också intill förarstolen.
Blir det en bra lösning eller tänker jag helt fel?
V-backen :wink:
 

AndersoKarin

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
3019
Medlemskap
2025
Sv: Brandsläckare

Hej!
Att använda en kolsyresläckare vid brand i ett fordon är nog inte det bästa allternativet. Kolsyran som kommer ut är i gasform och är lättflyktig så det får inte vara för mycket vind ute samt du bör vara nära själva brandhärden för att få ett snabbt och bra resultat. Det är riktigt att det är ett rent släckmedel, du varken luktar eller smakar det när det kommer ut i rummet och några märken efter det användning finns inte. Släckare bör inte användas i mindre utrymmen eftersom det är en gas som strömmar ut och genom att gasen trycker ut syren slocknar branden. Risken som finns att personer som vistas kvar i rummet blir utan syre.

MSB (Myndighet för Sämhällsskydd i Beredskap) fd. räddningsverket och försäkringsbolagen rekommenderar en pulversläckare. Ja det är riktigt att den "smutsar" ner men vad viktigast en ner smutsad husbil eller en nerbrunnen. Jag tycker att du skall kontakta ditt försäkringsbolag för att säkerställa att de verkligen åtar sig saneringskostnaden efter du har använt av en pulversläckare, de flesta som jag har haft kontakt med gör det. Varför jag förespråkar en pulversläckare är att den är den mest effektivaste släckare på marknaden, alla kan släcka en brand utan att ha goda kunskaper av hanteringen.

// Anders
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Brandsläckare

Hej Anders,
stort TACK för tydlig och bra information.
Då byter jag ut kolsyresläckaren till en pulversläckare.
Det får då istället bli två pulversläckare (á 6 kg/st) i husbilen varav en fram och en baktill.
V-backen :wink:
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Brandsläckare

Vid en motorbrand är kolsyresläckaren bra att ha.
Spruta bara rakt in genom kylaren, utan att öppna huven.
Öppnar man huven när det brinner i motorn, får man lågorna direkt mot sig.
Calle
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Brandsläckare

tror mer på pulver finns inget värre än å ha för dålig kapacitet på släckarn när du väl börjat angripa eldkällan .
(lätt å säga när man har 100 literskumvätska och 10 kubik vatten å ändå inte räcker till)
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Brandsläckare

Pulver är helt överlägset sen man förbjöd halonnet.Förs.bolaget tar hellre en rengöring än en utbränd bil.Filt är ett bra kompliment.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Toppen