• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brandsläckare

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Har idag köpt en brandsläckare till husbilen. (Köpte faktiskt också en brandfilt).

Ska jag ha brandsläckaren inne i husbilen och efter jag kastat mig ur husbilen vid en eventuell brand konstatera att jag inte kommer åt den eller ska jag ha den i garaget och leva med att det tar lite längre tid att komma åt den?

Hur resonerar Ni och var har Ni placerat Era brandsläckare?

En undrande Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Brandsläckare

Vi har släckare mellan förar & pass. sätet samt vid bodelsdörr (inv.) i instegshöjd, man behöver liksom ej kliva upp i bodelen. För att spä på det hela så har vi bägge gått en brandskyddskurs. Tre gånger har jag använt släckaren i vår personbil! En gång fördröjt brand i personbil full med julklappar, en gång bakhjulsbrand på lastbil. tredje gången på kompisens bakdiff som gick torr och tände på underredsmassan!
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Brandsläckare

Ämnar kanske köpa en släckare till bilen. Hörde av någon att man skulle akta sig för pulversläckare - förtör hela inredning vid ev användande. Självklart bra att rädda liv och lem med men om det bara är "en liten brasa" så kanske det är synd att använda fel typ av släckare. Är en vattensläckare bättre?
 
F

F.d. 52925

Guest
Sv: Brandsläckare

Minst 6 kilos pulversläckare, placerad för åtkomst från förarplats.Du kan själv behöva den vid kollision och själv sitter fastklämd, då är det tryggt att den finns inom räckhåll.
Pulver, för att det är mest släckeffekt per kilo släckmedel.

Att sedan ha ytterliggare handbrandsläckare t.ex en skumsläckare i bodelen är väl inte fel, blir det brand finns det aldrig för många släckare

Använder man släckaren för brand och försäkringsbolaget blir kontaktat, står de även för saneringen efter släckmedlet.

Tag gärna kontakt med Din Räddnnigstjänst och anmäl dig till en utbildning, det kan kännas bra att ha provat en släckare, innan det blir allvar.

Bengt
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Brandsläckare

Hej.

Ska man släcka är nog pulver den bästa och effektivaste brandsläckaren. Pulversläckaren är den mest mångsidiga släckaren. Den kan användas för släckning av nästan alla typer av bränder men "skitar ner riktigt duktigt".

Vill man kunna vistas i husbilen efteråt är kolsyresläckare att föredra. Släckning med kolsyra ger en ren släckning utan att lämna några släckmedelsrester och leder inte heller någon elektricitet.

Skumsläckaren är också bra.
Släcker effektivt A-bränder d v s trä, papper, tyg och andra fibrösa material.
Skumsläckaren släcker även B-bränder d v s bränder i vätskor och oljor, exempelvis bensin och kan användas mot brand i elektrisk utrustning max 1000V.

Brandsläckaren anger en eller flera bokstäver för vilka typer av bränder släckaren rekommenderas.
A = brand i porösa material som trä, textil och papper.
B = brand i vätskor, oljor och bensin.
C = gasbrand

Priset ska man bortse från, men det är ju svårt att göra.
En pulversläckare kostar från ca 300 :- (2kg) men experterna säger att man bör ha en 6 kg släckare.
En skumsläckare kan man få för lite under 1000:- (6kg).
En kolsyresläckare kostar från ca 1500:- (2kg) och uppåt beroende på storlek.

Det optimala är nog två brandsläckare. Kolsyra inne i vagnen. En pulver eller skumsläckare i reserv i garaget.
Jag tror att pulversläckaren är den som är mest effektiv.

Tillsist ska man kanske också ha i minnet att man kan ju rädda andras liv också. Har alla brandsläckare så kan vi få hjälp av varandra.

Måtte det inte hända något...

Knausen
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Brandsläckare

Vi åkte på 70 talet till Ulricehamn. Det hände en bilolycka någonstans utanför Borås.
Det vart två bilar som hade krockat och den ena bilen började brinna.
En person satt fastklämd och kunde inte komma ut. Som tur var så hade min jobbarkompis med sig en brandsläckare och kunde släcka branden.
Om Ni hade sett BLICKEN på den personen som satt i bilen som brann. Ja, jag kan aldrig glömmaihåg detta. Det var SKRÄCK i blicken.
Min kompis räddade livet på denna stackars människa tack vare att han hade en Brandsläckare ombord.

Vad har jag lärt mig av denna händelse: Jo, jag har sedan dess Alltid HAFT EN BRANDSLÄCKARE I BILEN.
Har faktiskt aldrig brytt mig vad det har varit för typ, BARA DET ÄR EN BRANDSLÄCKARE.
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Brandsläckare

Har läst lite vad ni skrivit om brandsläckare.
Jag har själv 2 st 6kg pulversläckare i husbilen, en i garaget och en vid förardörren.
Brandfilt och förbandslåda finns också i garaget

Angående vilken typ av släckare man ska ha??

Alla inslag innan har varit mycket ingående och korrekta på alla vis.
Men har man försökt släcka en brand med olika släckare konstaterar man snabbt att pulversläckare är att föredra trotts att bilen behövs saneras efteråt.
Sanreingen bekostas i regel av försäkringsbolagen.

-Kolsyresläckare är ett "rent" släckmedel men man måste i stort sett stå intill lågorna för att släckaren ska vara effektiv. Lite obehagligt och varmt om man inte är rätt klädd.

-Skummsläckaren har nackdelen med att skummet ska kväva elden. har man inte använt en skummsläckare innan är den svårhanterlig, kräver lite övning för att den ska vara effertiv. Även denna släckare smutsar ner (vatten och skumm).

-Pulversläckaren är lätthanterlig och effektiv. Kväver snabbt branden utan att man behöver stå intill lågorna. Pulvert är fast så det mesta kan sopas ut tills man kommer till en firma som sanerar bilen.

Detta är mina erfarenheter om de olika släckarna. hoppas att de kan vara till någon hjälp.

M.V.H.
Hi.Life
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Brandsläckare

Som en liten kommentar i denne saken: I Norge er det nå påbudt og ha minst en 6kg ABC pulverslukker montert i nærhet av førerplass på alle bobiler (husbiler). For nye biler kom påbudet i april 2007, men fra januar 2008 gjelder det for alle registrerte bobiler og campingvogner (fri plassering i vognen).

Problemet med påbudet er at det i forskriftene ikke er tatt inn noe om sikker feste av slukkeren. 6kg pulver er ca. 10kg last som under kraftig bremsing belaster festet med opp til 100kg og ved en kollisjon med mye mer. Det er få biler hvor en kan montere en slik last stående festet i vegg - innerveggene i bodelen er ofte av fiber eller finer. Innredningen klarer heller ikke denne type belastninger.

Ser at på de fleste bilene er det mulig å feste slukkeren liggende bak et forsete, hvis en finner et feste som er beregnet for dette.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Brandsläckare

Hej igen.

Tack för alla Era råd och tips. Det sista inlägget gav också en tankeställare!

Helt klart kan en brandsläckare slitas loss och komma farande som en projektil…

Hälsningar
Knausen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Brandsläckare

Knausen, jeg har en Flair og det er av de få bilene hvor det er mulig å montere stående. Så den står rett innefor døra ved siden av pasasjerstolen.
For å klare dette måtte jeg montere ekspanderende metalplugg i den indre aluplaten og inn i styropore isolasjonen. Braketten fra tyske Gloria (del av Hella gruppen) for deres pulverslukker festet med 4 skruer som hver tåler ca. 100kg i fartsretningen og kort avstand til kasetten over varmeradiatoren under sidevinduet gir brukbar sikkring. Desverre så er det ikke plass i gulvet bak forseten på denne bilen - der sitter det en varmeradiator.

I bil vil jeg aldri montere en skum eller vann slukker - orker ikke å bære den inn hver gang vi har vært på tur om vinteren.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Brandsläckare

Hej,
jag håller på med att fixa till en utrustningslista för husbilen.
Efter att ha tagit del av denna tråd så är nu listan kompletterad med 1 pulversläckare (6 kg) och en kolsyresläckare (6 kg). Dessutom har jag lagt till en brandfilt.
V-backen ;)
 
Toppen