• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brandsläckare

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Naturligtvis ska man ha brandsläckare i husbilen. Vi har en mindre variant vi ska placera någonstans.
Men det är inte lätt att hitta en bra plats. Det ska ju gå snabbt att ta loss den om det skulle behövas.
Samtidigt ska den sitta stadigt också. Någon som har några tips om var man kan placera den?

Bernt & Sussie :mad:
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Brandsläckare

Hej

Vår brandsläckare sitter i garderobsväggen ovanför bodelsdörren. Bra?
Där var den placerad när vi köpte bilen och jag tycker själv att det är ett bra ställe.

Ha de
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Brandsläckare

Nära bodelsdörren tycker jag är en lämplig plats så att man även lätt kan nå den om man kommer utifrån. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 11977

Guest
Sv: Brandsläckare

Vi har placerat en vid förar och passagerarplatsen mellan sätena samt en vid garderoben mitt i bilen på baksidan av bakre soffan.
Tror att någon bör vara tillgänglig när det behövs. Den främre mer tänkt för snabb åtkomst vid brand i motorutrymmet eller för att assistera andra.
Man kan aldrig få för många är min erfarenhet.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Brandsläckare

Det är ganska bra att komplettera brandsläckaren med en s.k. brandfilt. Brandfilten är gjord av glasfiber och förpackad så att den är lätt att rycka till sig för att kväva mindre bränder, ett vält ljus, en gryta som bränner vid, en grill som välter, brand i kläder o. likn. Den skall hänga på väggen, lätt åtkomlig och smutsar inte ner när man använder den. Den går dessutom att använda många gånger.

På den här länken

Hus och Hem - Kiddebutik

kan man köpa diverse brandskyddsutrustning till bra priser. Brandfilt t.o.m. billigare än Biltema. Titta gärna på deras paketpriser.
Fick tips om detta när vi hade brandskyddsövning senast.

Hälsn EssoJ
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Brandsläckare

Jag har två stycken i bilen. En 2kg pulver i hytten och en 12kg pulver i bodelen. Varför pulver, det skitar ju ner? Javisst, men det släcker allt också och det går att göra rent efteråt. Vad man dock ska tänka på är att om man placerar den i hytten under sätet så måste man se till att den sitter fast mycket ordentligt då den vid en olycka kommer som en kanonkula och slår av underbenen och fötterna på den som sitter framför.. Det är inte lätt att sätta fast en brandsläckare så att den dels sitter fast och dels är lätt att få loss. Jag skulle rekommendera att sätta den mot en vägg som är framåt i färdriktningen så att den inte kan flyga iväg.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Brandsläckare

brandsläckare ??

har ni inte brandförsäkring?

med tanke på gasoltuber o annat så skulle jag nog lägga benen på ryggen istället, eller ?
DS
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Brandsläckare

En liten motorbrand eller kanske ett ljus som tänder eld i en gardin kan nog vara tryggt att kunna släcka om man står ute på vishan och inte har nånstans att ta vägen om hemmet brinner upp. Gasoltuberna behöver man nog inte bekymra sig över då det krävs en hel del innan det händer något med dom och då har nog bilen redan brunnit ner. Hur många har det viktigaste monterat i bilen, brandvarnaren? Har du inte en så sätt upp en i taket o bodelen så nära där du sver men ändå högst i taket. Har man en sådan så har man i alla fall en sportslig chans att hinna ta sig ut om det fyrar igång när man sover.
 
F

F.d. 1074

Guest
Sv: Brandsläckare

Brandsläckare ( pulver) är ett måste efter det vi råkat ut för, vi råkade ut för en liten motorbrand i somras i Österike, hade vi inte haft brandsläckare så hade bilen inte funnits idag, vi kunde hålla branden stången tills brandkåren kom fyra stora bilar stor pådrag eftersom det är husbil, vi fick stor berömmelse från brandmännen att vi skött oss exakt som man ska. Numera har vi en liten inne i bilen, samt en stor i garaget. Nonchalera inte detta.
Birgitta & Rune Andersson:mad:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Brandsläckare

Det är ett krav i många länder att det skall finnas eldsläckare i husbilen/bilen.
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Brandsläckare

De länder som har kravet att man ska ha brandsläckare med sig verkar vara de flesta av de gamla östländerna plus Grekland, Island, Norge, Storbritannien & Nordirland och Turkiet efter vad jag kan se. Kolla med Motormännens Riksförbund de har uppgifter om de flesta länderna i Europa.

Men trotts det bör man ha med minst en brandsläckare i husbilen om det blir en brand, som t.ex. Kölis och bearu beskriver.
Vi har en bakom passagerarstolen och funderar på att montera en liten ovanför bodelsdörren.

Bigge
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Brandsläckare

men, kölis
om det börjar brinna och elden bränner upp nån gasolslang, blir det inte en riktig ordentlig smäll då. ?

Jag menar alltså om gasolen får fritt utlopp..

ds
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Brandsläckare

Förhoppningsvis så har du en backslagsventil på tubanslutningen? Annars så vill inte jag bo på samma skolgård som du i Floby... (jobbat på brandkåren i 15 år)
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Brandsläckare

Det är väl klart att man skall ha brandsläckare + brandvarnare med i husbilen. Det behöver ju inte stormbrinna från första stund, men det är ju klart att har man inte en släckare så blir det snart en stor brand av det och då får man ta tåget eller flyget hem!(om man överlever)
Detta vill i alla fall inte vi riskera. Sov gott med brandskydd i bilen, då har man i alla fall gjort det man kan åt den saken.
Mvh Stiffe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Brandsläckare

kölis,
jag har en Adria - å då kan man aldrig vara säker....

förmodligen har jag denna ventil... det sitter två mojänger i gasolkofferten som man måste trycka på när man bytt tub.

är det OK, med skolgården ?

DS
ps
om du jobbat på brandkåren så länge så har du väl lågskor.... ??
ds
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Brandsläckare

Ja du bör nog ha det om den är besiktad i Sverige med gasoltest och allt. Visst har jag lågskor, lever även ihop med en flamma! Det är ok på skolgården, du passar mina katter så passar jag din hund!!
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Brandsläckare

det är bra med katter....då kan man ta en liten jamare, utan att det märks...
 
F

F.d. 1158

Guest
Sv: Brandsläckare

Ska det bli så här på årsmötet, är det ingen av er som varit fyrvaktare?
 
Toppen