• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Brandsläckare i Norge

Sv: Brandsläckare i Norge

Jag tror det är klokt med 6 kg. Vi köpte en sådan till vår bil, trots ett visst besvär med placeringen. Vi har den liggande bakom passagerarstolen. Jag tror risken är stor att en brand i husbil kan bli ganska besvärlig att släcka med handsläckare, naturligtvis beroende på omständigheterna och hur tidigt man börjar släcka.
Jag har en 2 kg släckare i personbilen och då känns det som om jag "måste" ha mer i husbilen. Ett alternativ kanske kunde vara att ha tre 2 kg släckare på olika ställen? Mer lättplacerat? Har inte tänkt på det alternativet förrän nu.

Jag är varm förespråkare för brandsläckare i alla bilar. Detta efter att ha varit på utbildning med räddningstjänsten....den bilden som de visade på ett fastspänt, ihjälbränt barn i en barnstol i en utbränd bil kan jag fortfarande se framför mig.

Jag tror också, att 6 kilos brandsläckarkapacitet är ett minimum som krävs vid en brand i husbil.
Vi har 3 st 2 kilos pulversläckare, en vid varje dörr i bilen. Man bör kunna komma åt släckarna även utifrån.

Jag rekommenderar att prova hur snabbt man tömmer en 2 kilos släckare. Man blir överraskad!

Jag håller med om att man bör prova att tömma en 2 kg släckare...
Jag har släckt en motorbrand i personbil med pulver...branden tog sig gång på gång...då kändes det helt ok med en 6 kg släckare! Den räckte och branden kunde begränsas till motorrummet.

Jag var på Ö&B idag och de säljer 2 kg släckare för 195:- och 6 kg släckare för 295:-. Verktyg & Maskiner - Billiga beslag, elverktyg, handverktyg, högtryckstvättar, industridammsugare, kompressorer och vertygsförvaring [NS4 version]

Det skulle vara intressant att höra vad fackmännen säger. Vi har väl någon som jobbar inom räddningstjänsten i medlemsleden?

Tillbaka
Toppen