• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brandsäkerhetsavstånd mellan husbilar

F

F.d. 53498

Guest
Det är väl en vanlig parkeringsplats, då behöver det väl inte vara 4 meter mellan bilarna?Staffan

Jag tror den eventuella branden inte tar hänsyn till om du står på camping ställplats eller vanlig parkering. Är oturen framme så sprider sig nog otyget oavsett uppställningsplats. Om vi parkerar enligt rekommendationer från Räddningsverket så sover vi nog alla säkrare.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Ställplatsen på Getterön

Parkerar man. Dvs att gasen är avstängd och elens huvudbrytare är av och ingen människa vistas i bilen. Då är det helt ok att parkera tätt som på vanliga parkeringar.
Men så fort någon av det ovanstående inte uppfylles så ska du ha ett säkerhets avstånd på 4 meter mellan bilarna.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen på Getterön

Det betyder att man inte kan "parkera" och ha kylen igång på gasol. Det blir fort en olämplig bakterietillväxt i maten.

EssoJ
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Ställplatsen på Getterön

Så är det om man ska följa brand säkerhets råden.
Det är ju männskoliv det gäller, eget eller de som vistas i bredvid varande husbilen.

Men ibland måste man ju tyvärr bryta mot dessa på vanliga parkeringar. Sen är det ju värre om två husbilar står bredvid varandra än om det står vanliga personbilar bredvid. dessa har ju inte gas och ingen vistas heller i dessa på en parkering.

Men sover man i bilen så bör man nog tänka på säkerhetsavståndet. Inte kul och vakna upp och grannbilen som står en halv meter ifrån din, är övertänd.

Så vill ni ha gasen på vid en stormarknad eller liknande parkering ställ dig inte bredvid en annan husbil utan låt det bli en personbil eller tom plats i mellan.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Ställplatsen på Getterön

ställplatser hur är den mäniskan funtad som föredrar att packa ihop bilarna på en parkering även där skall man ha säkerhets avståndet på fyra meter, man stänger väl inte av kyl en på natten, det är lika farligt att stå tätt på en parkering som på en kamping, det verkarsom alla var nybörjare på camping som inte vet reglerna, det är det som är nackdelen med ställplatser där fins ingen ordning, en ställplats skall ha samma avstånd mellan bilarna som en camping, så bör där vara någon bevakning och gärna en liten avgift då tror jag myndigheterna hade varit mer vänligt instälda till att anlägga ställplatser men som man ser här att vill ha det gratis och ingen ordming, så länge den andan fins får vi ingen aceptans för husbilar över huvud.

jag har 40 år med husvagn och två med husbil så jag har varit med om en del i camping livet,

mvh BeRoKa
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen på Getterön

BeRoka

Avstånden på camping är nog bra. Men när utrymmet fylls, med mer brännbart, än vad själva husvagnen utgör. Är väl lite av vitsen med det hela borta.
bosse b
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Ställplatsen på Getterön

Men det lär inte vara säkrare att stå tätt i Tyskland, och inte i något annat land heller. Elden lär inte ta hänsyn till nationsgränser.;)

Lasse
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ställplatsen på Getterön

Ni skulle bara se hur det kan se ut i vissa småbåtshamnar under sommarmånaderna.
Skulle bli rena katastrofen vid en brand, så tätt och "instängda" båtarna kan ligga.
Då är fyra meter,nästan, såpass att det får plats en bil emellan.:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Ställplatsen på Getterön

Hej

Nu måste jag få uttala mig som brandman.
Jag tvivlar på att 4 meter räcker som säkerhetsavständ med tanke på strålningsvärmen.
Detta gäller en fullt utvecklad brand.
4-metersregeln hålls inte heller på campingar, du har ofta 4 meter mellan ekipagen i sidled men inte i längsled. Senast vi var på en camping, hade vi bara en meter till raden bredvid.
Sedan kan man ifrågasätta om samma regel skall gälla för husbilar som för husvagnar, som ju ofta är fastsatta med förtält och allt vad som finns däri. En husbil är lätt att flytta.
En gasolflaska som riskerar att explodera, har över hundra meters riskavstånd.

Nästa fråga: Hur många i Sverige har förolyckats därför att det brunnit i grannens husvagn/husbil?
Det viktigaste är att jobba förebyggande.

MVH
Mojfen
(deltidsbrandman)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Ställplatsen på Getterön

Jag var på ställplatsen reningsverket i Ystad nu i valborgshelgen, jag fick nästan den uppfattningen att detta är husbilsklubbens hem camping för det vimmlade av så klubbens dekaler på bilarna och det är väl inget fel i det tvärtom men det berättigar inte till att stå ien enda klum tätt intill några fyra meter var det definitivt inte, där stod några stycken med förtätning så man fick den uppfattningen att det är en clubb för inbördes beundran varför ställer ma sig så tätt där var gott om platser många fria yter att stå på så det var ingen konst att hålla avstånden på fyra meter, med lite tankeförmåga så hade det varit lätt at åstadkomma,(nu var det inte alla med klubbens dekaler det gäller de flesta var inne på rätt spår) hade där hänt något så kunde dt blivit en bra brasa viserligen var det valborg,ser det ut så på alla ställplatser så är det inte konstigt att myndigheterna med all rätt är tveksamma att ordna ställ platser, man får bygga upp et gott anseende i dett fallet om man vill nå någon framgång jag kommer att vara mycket tveksamm till en sådan ställplats liksasom jag var förr när jag åkte inn på campingar med för lite avstånd mellan vagnar och kommer att kämpa hårt för att få till en bestämmelse på fyra meter mellan bilarna.

mvh traveimastern utan dekaler.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen på Getterön

Det är väl så att reningsverket är bara en öppen gräsplan som dessutom lutar ner mot sjön. Där finns inga märkningar hur man skall stå och därmed är det upp till var och en att ställa sig. Tyckte du att någon ställde sig för nära dig (= mindre än fyra meter?) så var det väl bara att be denna att flytta sig lite.

(Eftersom du inte är medlem så förstår jag att du inte har några dekaler.)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Brandsäkerhetsavstånd mellan husbilar

nej det var ingen som stod förnära mig det var inte det saken gälde eftersom här har diskuterats säkerhets avstånd på detta forum så ville jg bara komma med en liten tankeställare dels att en klubb medlem i vilken klubb som helst borde föregå med gott exempel, och det att där inte är utmärkt behöver inte betyda att man inte tänker på avstånden när man ställer upp och det godes oxå av en del, har man upplevt en brand på en camping något som man inte önskar andra skall uppleva men samtidigt kann det vara en nyttig upplevelse och jag kann garantera det sitter i minnet för alltid. så en annan aspekt på det om man skall påverka myndigheterna om ställplatser så är det inte fel att sköta det snygt det kan ha stor betydelse, och där har klubbarna stor uppgift att före gå med gått exempelll.

mvh BeRoKa.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Brandsäkerhetsavstånd mellan husbilar

Det blev mycket skriva om mina tankar kring säkerhetsavstånd. De 4 meter jag skrivit är det utrymmet mellan ekipagen som Räddningsverket rekommenderat. Om det räcker vet vi först vid en eventuell olycka. Den kunskapen hoppas jag verkligen vi slipper få. På Gotland hade vi förra sommaren en säkerhetsdag på Burgsviks camping. Vi tände då på en husvagn med hjälp av brandkåren. Det gav en stor tankeställare till dem som var med och såg vad som hände. Husbilar brinner minst lika bra.

På min inrådan så tände räddningstjänsten eld på matolja och slog sedan på en kopp vatten. Ingen som var på plats kommer att försöka släcka brinnande olja med vatten kan jag försäkra.

Brand på och i ett fritidsfordon är en ytterst farlig händelse. Det minsta vi kan göra för egen och andras säkerhet är att följa de säkerhetsanvisningar som Räddningsverket ger. Detta skall ske på parkeringsplatser, ställplatser och campingplatser. Detta för din och för andras trygghet.

SÅ DET SÅ!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Brandsäkerhetsavstånd mellan husbilar

Hej synd att "vissa"inte alla campingvärdar tullar på 4 meters"regeln" detta för att kanske få in fler fordon på samma yta
å en del av 4 metersregel tillkomm även för att kunna flytta på intillstående fordon för att förhindra spridning kanske nåt å tänka på för husvagnsägare som placerar draget åt "fel"
håll och hindrar snabb bortforsling samma med låsta gasolskåp (svårare å stänga kranen å förhindra yttligare skador)
:mcride:
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Brandsäkerhetsavstånd mellan husbilar

HEJ ALLA. SÄKERHETEN ÄR VIGTIG. CARAVAN CLUBBEN HAR TITTAT PÅ DETTA MED AVSTÅND DOM HAR SKRIVIT OM DETTA ATT ÄNDRA FRÅN 4M. TILL 6METERS GRÄNS.

BOSSE 2075
 
Senast ändrad:
Toppen