• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brand o gaslarm

F

F.d. 55293

Guest
Hej!
Är det att rekommendera att sätta in gaslarm? Tar gärna emot tips om typ o montering. Brandsläckare har vi ska montera brandlarm också.
Sunesson
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Brand o gaslarm

Gaslarm för vad då?

Ett gaslarm för gasol, lågt monterat, är ett bra komplement till brandvarnare som sitter i taket. Tveksamt om man behöver särskilt gaslarm mot narkosgaser. Gasollarmet reagerar för startgas (eter) och säkert flera andra typer om det är dessa man funderar på.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Brand o gaslarm

Jag har kopplat vårt gaslarm till bodelsbatteriet via ett uttag (instegslampan) som har ström även när brytaren till bodelen är från.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Brand o gaslarm

Vi har ett Alde GasFinder 1 (se sid 43 i Kama katalogen).
Sensorn moteras nära golvet (eftersom gasol är tyngre än luft och kryper efter golvet) nära gasolprylarna. Vår sensor sitter på väggen 4 dm innanför dörren 1 cm ovan golvet och skall då även, hoppas vi, kunna fånga sövande gaser som en eventuell tjuv troligen sprutar in i gallret längst ned på dörren (lättaste vägen).
Vi har larmet anslutet på "ständig 12V" från bodelsbatteriet (typ fläkten till varmluftskaminen) och det slås bara av vid vinterförvaring med 12V huvudbrytaren vid batteriet.
Slår man av och på 12V till larmet så sätter det igång och väsnas väldeliga och man måste trycka på "Reset". Koppla alltså på "ständig 12V" annars blir det många tjut och reset. Lycka till! Hasse
 
Senast ändrad:
Toppen