• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brand i min husbil slut på semstern

F

F.d. 17187

Guest
Hej
Katastrofen var framme mina Caliar laddare började brinna.
Äntligen hade vi kommit från Östersund till Vadstena Camping,på morgonen satt min fru i
dinnetten och surfade och jag var på toa och borstade tänderna när hon ropade det luktar brännt,till min förvåning när jag tittade ut satt hon i en svart rökmoln , jag ropande,ta med dig hundarna och spring ut.
Upp med dynan och 30cm lågor kom ur laddaren, som tur fick jag det att slockna.
Men bodelen blev ur funktion, tur att vi inte var ute och hade lämmnat hundarna för då hade hela husbilen brunnit upp eller att vi sovit tungt.
Hjälp från några husbilfirmor fick vi inte Östgötacamipng sa att det var inte deras märke.
Husbilslandet sa att dom inte kunde hjälpa oss fast dom var Knaus verkstad, vi hade inte köpt bilen där och dom prioriterade bara kunder som köpt bil där.
Ilska körde jag hem till Jämtland där det inte finns någon knaus verkstad som kan laga bilen.
OBS ingen säkring har gått och man tycker att om laddaren blir överhetttad ska automat säkringen slå in.
Nu kommer det som blir spännande, har lämnat bilen till en av norrlands bästa bilel och
dom hittar inget fel mer en att laddaren har något fel
Min fru vägrar åka nått mer kanske det blir Blocket
Det är alarmerande om laddarna Calira bara kan få fri spel och börjar brinna
För övrigt har jag en 04 Knaus sf655 mf 3000mil
Mvh en besviken Mats
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Brand i min husbil slut på semstern

Ta kontakt med tillverkaren Carliar och fråga dessa om hjälp/ersättning.
Lider med er,vilket otäckt tillbud.
Hoppas att det löser sej.
Ha en så bra sommar som ni kan ha.
Hälsningar HBK 9
 
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Brand i min husbil slut på semstern

Hej på er
Tack för er omsorg och stöd
Det som jag tycker är mest beklämmande är att dom flesta verkstäder har stäng när det är högsäsong för reperationer
När jag hade butik och sommaren var den bästa tiden då var det bara att jobba för brödfödan.
Sen att generalagent och övriga bara slår i från sig typ "det har vi aldrig varit med om osv"
Nu blir det en Wisky på altanen och sen får vi se.
Mvh Mats
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Brand i min husbil slut på semstern

Otäkt med denna protektorism som utbreder sig inom detta gebit med vissa stora som tvingar oss att handla hos dom annars så vill dom inte se oss. Det behövs lite jävla annamma mot Torgny Ekman och hans gäng men det går bra att köpa delar från dom men dom vill ha bilnumret och nekar vissa kunder det vet jag att dom gör. Vi McLouis ägare är hänvisade till dansken i Svedala och dom skyller på alla andra tillverkare som bilen är ihopplockad av. Vi måste ta i detta problem med en röst för att det skall bli lika bra service som hos bilsäljarna.
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Brand i min husbil slut på semstern

Har en Knaus Box Star 550MQ och jag har problem med mina bodelsbatterier. Är inne på 7:an&8:an. Själv tror jag att de gått sönder varje gång jag stått uppkopplad på 220W. Flera personer har kollat efter fel, men ingen hittar nåt. Det har blivit dyrt för han som monterade solpanelen för jag har haft garanti på batterierna för jag har fått byta varje vår.

Nu har jag kopplat bort "kopplingen" mellan batterier och 220W och batterierna verkar fungera.
Så nu får jag lita på att solen skiner alltid!!!! eller hela tiden var rullande.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Brand i min husbil slut på semstern

Mats!

Verkligen trist händelse! Hoppas att hustrun lugnar ner sig och tar husbilen till nåder igen.
Jag blev spontant intresserad av försäkringsfrågan. Är det någon av dina försäkringar som täcker skadorna?
/Nisse
 
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Brand i min husbil slut på semstern

Hej Nisse

Har fullförsäkrat så det hoppas jag,bara en ny Calira enhet går på ca 10 000kr.
Det blir väl brand biten som träder in.
Som tur fick jag det att slockna snabbt så det som ska göras är en uppmätning av hela bilen ny Calir en kabel härva och sedan en oson behandling för lukten.
Trist nog finns inte grejerna i Sverige så dom måste beställas ca 6 veckors leveranstid.
Färdig kört denna semester.men det viktigaste är att vi överlevde, när det börjar brinna i en husbil går det fort.
Mvh Mats
 
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Brand i min husbil slut på semstern

Hej
För intresserade kan jag meddela följande
Att det börjar det röra på sig ,man tror att mitt kylskåp (stora modellen Thetford)har hängt sig i automatläge, detta medför att både 12 v och 230v går samtidigt vilket får laddare att jobba för hårt och sedan överhetta, detta enl importören AB Olle Bergholm.
Sedan drar tydligen kylskåpet väldigt mycket och kan även överbelasta laddaren
Nu är det beställt en större laddare som pallar 30A istället för 20A.
återkommer när vi vet mer.
Mvh Mats
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Brand i min husbil slut på semstern

Hej
Nu har äntligen kontakten till laddaren anlänt och allt är ihop kopplat, till vår förvåning så fungerar allt som det ska, värmare, kylskåp m,m och inga fel är uppmätt.
Vad som har hänt går ej att förklara mer än att Caliran blivit överhettad.
Eftersom man satt laddaren, som blir varm i sig själv under dinnetten utan ventilation och där även värmeslangarna går så kommer jag att ta upp två ventilationshål och även installera fläkt.
Undersidan av dinetten ska jag klä/limma med bradskyddsmatta.
En oson behandling och förhoppningsvis är jag ute på vägarna redan till helgen:)

Mvh Mats
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Brand i min husbil slut på semstern

Med tror jag:), hon har nog axcepterat att detta kan hända ibland.

Ang försäkringen så fick jag även ersättning för avbrott av semesterresa 300 kr x 21 dagar

Mvh Mats
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Brand i min husbil slut på semstern

Nu, äntligen en månad senare, jag har hämtat husbilen för en timme sedan värre laddare ny lagad och nu ska det fn i mej campas i helgen:)

Kostnad 1500kr i självrisk 6300kr till mig för avbrott av semester, en bra försäkring genom Länets.
Tack för allt stöd från er i klubben
ÄÄÄÄntligen Mvh Mats
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen