• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Brand i husbil på E6 vid Ängelholm

Jag tror inte på den. Testade när min Tesla brann. De. Funkade inte. Den brann upp
Kanske svårt med ett inkapslat batteripack i en elbil?
Ett löst batteri i en elcykel o dylikt är ju inte alls samma.
Berätta gärna mer om branden i Teslan och vilken brandsläckare du använde.

Jag tror inte på den. Testade när min Tesla brann. De. Funkade inte. Den brann upp
När en Tesla brinner krävs heltäckande brandfilt eller att man sänker ner bilen i en vatternfylld container. Tack och lov är våra elcykel- och mobiltelefonbatterier inte riktigt lika krävande som en fullt utvecklad brand i ett inkapslat Teslabatteri. Jag har två Firexo skumsläckare i bilen. Enligt tester släcker de även lithiumbränder i mindre enheter. Men som skrivits tidigare, hinner man kasta ut den brinnande enheten, är det givetvis effektivast. Men om branden hunnit sprida sig till omkringliggande material, vilket går snabbt, behövs en släckare som släcker omkringliggande material men också lithiumbatteriet. Dvs en bra skumsläckare, som klarar lithium.

Kan lägga till att jag också har 2 st Firemill kolsyresläckare, som laddas med vanliga kolsyrepatroner, typ Soda Stream, vilklet gör dem suveräna att träna på hemma, för en billig peng. Kolsyresläckare släcker det mesta, genoma att ta bort syret från branden. Bra vi mindre bränder. Sen har vi också en 2 kg pulversläckare. Skulle enbart användas vid en inihelvetbrand, eftersom pulvret vid mindre bränder ofta ställer till mer skada än själva branden. Men puversläckaren är effektiv vi de flesta bränder, dock inte lithiumbatterier.

Lite fakta till nyårsbrasan!

God fortsättning alla där ute. Nu ska vi fanimig ha ett riktigt bra 2026. Det har vi och omvärlden gjort oss förtjänta av. :)

Jag anser inte att testet i "Praktiskt Båtägande" ovan är optimalt för oss med husbil. I reprtaget, men utanför testet, ansåg man generellt att det bästa sättet att släcka bränder var med vatten! Vilket inte heller är det optimala i en husbil. Tvärtom kan vatten förvärra en brand i brandfarliga vätskor, vilket vi ju har en del av i husbilen. Sen har vi inte heller sjön eller vattnet kring oss på samma sätt som båtägaren i sitt element. Jag har kommenterat det här testet tidigare. I testet angriper man inte bränderna på olika sätt, beroende på vad man ska släcka med. Med pulver ska du mycket riktig jobba från basen av branden, men med andra metoder, särsklit kolsyresläckare ska du tvärtom jobba uppifrån och ner, för att ta bort syret. Det har man missat och får resultat därefter. Deras tester är också gjorda helt utomhus, vilket vi inte heller kan översätta till husbilsmiljö. Sedan är absolut pulversläckaren effektiv, vid en sk "inihelvetesbrand". Men vid mindre bränder, i en husbil, ställer den till med med skada än själva branden. Avfyrar du sen en pulversläckare i en husbil, försvinner sikten nästan omedelbart. Pulvret släcker absolut branden vid de allra flesta bränderna, förutom rena lithiumbränder, vilka absolut inte är så vanliga, men saneringen efter en utlöst pulversläckare är fruktansvärd.

Som jag skrev ovan har jag en 2 kg pulversläckare i bilen. Men den kommer bara till användning vid en "inihelvetesbrand". Jag förlitar mig mest på mina två Firexo skumsläckar och mina två Firemill kolsyresläckare. Som jag skrev ovan laddas Firemill med vanliga kolsyrepatroner, typ Soda Stream, vilket gör dem suveräna att träna släckning med! Gör det. Tänd en brasa utomhus och släck med Firemill. Testa att angripa elden från basen och att lägga kolsyredimman uppifrån. Se skillnaden. Bra lärdomar, som inte kostar särskilt mycket pengar. Bra om alla som reser med tränar!

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen