• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Brand i husbil på E6 vid Ängelholm

Bilen ser ut som en nyare Adria Sonic Supreme. Då borde alla installationer vara ganska säkra. Känns som om det borde vara någon extrautrustning eller dylikt som börjat brinna. Vi får väl hjälpas åt att bevaka och se om det skrivs vad som orsakat branden.

Finns det någon sanning om vad som fick branden att börja?
Eller kommer alla onödiga spekulationer att bli en sanning?

Halt makalöst att sprida spekulationer av detta slag.
Det enda viktiga är sanningen.

Roysan
Och inge annat än sanningen. So help mi God...

Husbilsklubben är stor så någon borde känna någon som känner någon som vet.
Det lutar åt något elektriskt, skönt att dom fick ut gasolflaskorna!
Min gissning är Lipo-batterier till elcykel men det är ju bara en spekulation.
En tanke är att det är viktigt att man har en plan för OM det händer nått liknande, har man brandsläckare nära tillhands? Vet även passagerare var brandsläckare finns och hur en brandsläckare fungerar? Vet även passagerare hur man lossar och tar ut en gasolflaska?
Jag tror att det ganska ofta är EN person som ansvarar för det tekniska i en husbil och OM det händer något har passageraren ingen aning om vad han/hon ska göra.
Så denna händelse kan ju bli ett startskott för att alla i husbilen blir insatta i hur el och gasol fungerar och vad som ska göras vid en olycka.
Gott nytt år till er alla!

I artikeln skrivs bara att det fanns tre gastober i bilen och de var utlyfta. I övrigt ingen information och man kan kanske inte vänta sig mer av den kunnskapsnivå journalister brukar inneha i detta ämne eller om det beror på att de inte vågar skriva något de kan få ovett för efteråt.

Det är en brist att inte få till sig något om vad som orsakar bränder i fritidsfordon. Det kommer bara rubriker utan analyser där många förutsätter att det är gas som är orsaken. Gasol självantänder inte utan det orsakas av yttre omständigheter! Vad som kan ha funnits där brand startat får vi inte veta, det ger kanske inga rubriker och lösnummer.

Finns det någon sanning om vad som fick branden att börja?
Eller kommer alla onödiga spekulationer att bli en sanning?

Halt makalöst att sprida spekulationer av detta slag.
Det enda viktiga är sanningen.

Roysan
Sanningen, om den trots allt skulle komma fram så kommer flera här på forumet att skriva att det är helt omöjligt att det kan hända. Trots att det bevisligen har hänt.

Vad är sanning då? Det torde väl i detta sammanhang vara absolut visshet om ett förhållande. Inom juridiken, och därmed också polisiärt, talar man oftast om sannolikhet. Sanning når man i princip aldrig. I den juridiska skuldfrågan räcker det med att man uppnår "ställt utom allt rimligt tvivel" för att kunna dömas.

VId brandutredningar uppnår man ofta inte så långt. Oftast beroende på att helt enkelt bevisen brinner upp. Uppstår ingen totalbrand kan man hitta primär brandhärd, det vill säga platsen där branden började. Där kan man ibland hitta startobjektet, det föremål/installation där branden började. Sedan tillkommer frågan om vad som orsakade branden, exempelvis elfel såsom överledningsskada eller handhavandefel osv. Då kan man komma fram till sannolikhet, men troligtvis inte sanningen.

Jag satt i kön direkt bakom och körde förbi när de väl öppnade för trafik igen. Utifrån såg det inte ut som någon intensiv eld men husbilen är nog skrot då det även var sot på framrutan. Gasol eller kinabatteri lär inte vara orsaken, då hade brandförloppet varit förödande. Förresten, uttrycket kinabatteri och skit från Kina, nämn någon batteriprodukt som inte har batteri från Kina. Man kan spekulera bäst man vill men med tanke på den inte intensiva värmen förmodar jag en el-brand.

Husbilsklubben är stor så någon borde känna någon som känner någon som vet.
Det lutar åt något elektriskt, skönt att dom fick ut gasolflaskorna!
Min gissning är Lipo-batterier till elcykel men det är ju bara en spekulation.
En tanke är att det är viktigt att man har en plan för OM det händer nått liknande, har man brandsläckare nära tillhands? Vet även passagerare var brandsläckare finns och hur en brandsläckare fungerar? Vet även passagerare hur man lossar och tar ut en gasolflaska?
Jag tror att det ganska ofta är EN person som ansvarar för det tekniska i en husbil och OM det händer något har passageraren ingen aning om vad han/hon ska göra.
Så denna händelse kan ju bli ett startskott för att alla i husbilen blir insatta i hur el och gasol fungerar och vad som ska göras vid en olycka.
Gott nytt år till er alla!
Du har rätt i mycket av det du skrev men att släcka Litiumbatterier med brandsläckare går inte. Vi har brandlarm, glashammare, två brandsläckare och brandfilt i bilen. Gasolen släcker man enklast med att stänga av. Tror som du att något elrelaterat är orsaken. Många tycker att det är enbart 12V men jösses vilka ströstyrkor det blir.

Du har rätt i mycket av det du skrev men att släcka Litiumbatterier med brandsläckare går inte. Vi har brandlarm, glashammare, två brandsläckare och brandfilt i bilen. Gasolen släcker man enklast med att stänga av. Tror som du att något elrelaterat är orsaken. Många tycker att det är enbart 12V men jösses vilka ströstyrkor det blir.
Jodå det går visst att släcka bränder i lithumbatterier.
Bifogar länk
Varsågod.

Tillbaka
Toppen