• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra med kraft

F

F.d. 56515

Guest
Det är så skönt att ha ordentligt med power i motorn. Inte för att köra som en galning men att orka i backarna. 90 km/h på farthållaren rätt upp för Hallandsåsen utan att växla ner. Får se hur den beter sig nu när vi närmar oss Österrike.
Och bilen då? Jo en rapido 996m 190hk automat.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har inte vant mig än; ordentlig backe, jag växlar manuellt från 12an till 11an.
Mitt i backen växlar automateum upp till 12an och fortsätter upp på 1200 rpm.

MAN 7 liters 6a 250 hk / 1000 Nm 1200 - 1800 rpm.
Skönt med bra kraft och vrid!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det är så skönt att ha ordentligt med power i motorn. Inte för att köra som en galning men att orka i backarna. 90 km/h på farthållaren rätt upp för Hallandsåsen utan att växla ner. Får se hur den beter sig nu när vi närmar oss Österrike.
Och bilen då? Jo en rapido 996m 190hk automat.
Är det viktigare att slippa växla ned på Hallandsåsen än genomsnittlig bränsleförbrukning?
Min förra 3-liers klarade också konststycket men förbrukade 3 dl mer bränsle i snitt än min nuvarande. En fördyring med ca 15 tusen under min tid. Knappast värt nöjet!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det kan vara bra att ha rejäl motorstyrka att ta till vid krävande situationer. Att t. ex ligga bakom en långtradare i en uppförsbacke som hela tiden måste växla ner är ingen höjdare. Motorernas utveckling har ju också bidragit till att dom blivit bränslesnålare med tiden. Det som påverkar bränsleförbrukningen mest är nog trots allt körsättet.
 
F

F.d. 56515

Guest
Är det viktigare att slippa växla ned på Hallandsåsen än genomsnittlig bränsleförbrukning?
Min förra 3-liers klarade också konststycket men förbrukade 3 dl mer bränsle i snitt än min nuvarande. En fördyring med ca 15 tusen under min tid. Knappast värt nöjet!

Om så är fallet så är det nog inte det. Men i mitt fall tror jag inte jag kommer ner 3 dl. Snittet så här långt är 1.18 l/mil och medel hastighet är 76 km/h.

Men det viktigaste är ju att man är nöjd med sin husbil.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Om så är fallet så är det nog inte det. Men i mitt fall tror jag inte jag kommer ner 3 dl. Snittet så här långt är 1.18 l/mil och medel hastighet är 76 km/h.
Då förbrukar du 33 cl mer än i min Euro 6 150 hk med 80-90 km/h på norska vägar förra veckan. Det blir många tusenlappar för det tveksamma nöjet att slippa växla ned på Hallandsåsen en gång om året. För att inte tala om utsläppen!
A0711312-2EB5-436C-B07F-FA0CFF048A30.jpeg
 

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Samma här,euro5 motor 150 hk snittförbrukning i europa på 500 mil mellan 90-100 km/tim 0,97 l/mil
Kör normalt och växlar gärna ner i motlut så att motorn jobbar lungt o fint. Vikt 4250 kg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är klart om man lämnar in sin äldre dugliga skapliga husbil och lägger till kanske 600.000:- eller mer, och då får en elektronikstinn bil som drar någon eller några dl. mindre milen, och som dessutom måste dyrt tvångsservas enl. schema för att garantier skall gälla, så blir det ju billigare.... eller :rolleyes: ?

Dina sparade 15.000:- brinner upp rätt snabbt.

M. mycket v. h. JANKRO. :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 56515

Guest
Då förbrukar du 33 cl mer än i min Euro 6 150 hk med 80-90 km/h på norska vägar förra veckan. Det blir många tusenlappar för det tveksamma nöjet att slippa växla ned på Hallandsåsen en gång om året. För att inte tala om utsläppen!
Visa bilaga 176109

Medel hastigheten är snittet under de nära 200 milen. Många stopp för toa besök och strul med easygo+. Jag har legat 90-100 km/h med min euro 4 så ofta det gick och det tycker jag är bra för en gammal häck som min
 
F

F.d. 56515

Guest
Jag personligen kör husbil för att jag vill ha lugn och ro och stressar inte fram, vill jag köra som Ronny Pettersson så tar jag en sväng med min mc istället,

Håller med. Det jag tänkte på när jag startade tråden var att jag tyckte det var skönt att husbilen orker det jag vill att den ska göra och inte hålla på att växla som endel andra husbilar med automatlåda har tendens att göra.
 

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Ok jag förstår, tänker bara att det ur slitage synpunkt är bättre att växla ner och låta bilen arbeta mjukt, och vem har bråttom på semestern.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag förstår inte varför det skulle vara bättre att ligga på högsta växel över åsen,låt automatlådan välja bästa växel,nedväxling eller inte sköter automatiken.
Har helintegrerad 4,5t Euro6,drar 1,07 i snitt,ligger normalt i 85-95 kmh.
Euro 6 drar mer bränsle än äldre bilar eftersom den är mer miljövänlig.....
 
Toppen