Sv: Bra Mat, Dålig Mat.
Jag har inte påstått att ekologiska livsmedel är billigare än konventionellt odlad mat är. Men att allt ekologiskt skulle vara jättedyrt är inte sant. Visst är det så att det finns några enstaka varor som är kanske nästan dubbelt så dyra, kött är nog ett exempel på det. Jag köper aldrig kött, så jag har inte följt prisbilden på det, men betvivlar inte att priset är högt. Men för att ett fåtal varor är väldigt dyra betyder det ju inte att den större merparten av det ekologiska utbudet är dubbelt så dyrt.
Apelsinjuice kostar t.ex. 1,50 kr mer per liter än vanlig juice på ICA i Kungsbacka.
Vetemjöl kostar 7 kr mer per förpackning a 2 kg. Mjölken kostar 0,50 kr mer per liter. Yoghurt kostar 1,50 kr mer. Änglamark russin kostar 50 öre mer för samma mängd som vad dom vanliga russinen kostar. Det är inga överpriser, och de allra flesta konsumenter har råd.
Mycket av basvaror (förutom köttet då) som man konsumerar stora mängder av, är inte mycket dyrare än konventionell mat. Det spelar ju heller inte någon jättestor roll om t.ex. en påse med ekologisk mald svartpeppar kostar 20kr istället för 10kr för en vanlig påse, när påsen räcker i ett halvår.
De flesta grönsaker köper jag i en centralt belägen liten ekologisk butik, och där är det för det mesta lägre priser på ekologiska grönsaker än vad det är att köpa ekologiskt på t.ex. ICA eller COOP.
Jag tittade för skojs skull i bladet från ICA som kom i måndags. Där kostar morötter (konventionella) 9,90 kr/kg (ordinarie pris). Dom ekologiska betalade jag 12,90 kr/kg för i tisdags, ord. pris (kollade kvittot), också på ICA. I vår ekologiska närbutik tar dom 11,90kr/kg.
Kolla om du har någon sådan butik i den stad du brukar handla. Oftast kan man dessutom få tag på en hel del specialvaror, som t.ex. ekokryddor m.m., som annars är svåra att få tag på hos de stora matvarukedjorna.
Ofta finns det möjlighet att köpa ekologiskt kött i s.k. gårdsbutiker till ett lägre pris än vad affären tar. Men det är ju inte alla som har möjlighet att ta sig dit. I vissa sådana butiker kan du beställa kött till bra priser, men det fordras ju att man har en frys som kan rymma lite mer.
Och sedan är det så här att ju fler konsumenter som väljer ekologiskt, desto större efterfrågan, desto lägre priser och desto större utbud!
Hel och halvfabrikat ekologiskt kan vara dyrare. Vi lagar all mat själva, vi köper inte färdig pannkakssmet eller burksoppa eller pulversås t.ex. Dom senare tycker jag f.ö. smakar avskyvärt, men det är ju min uppfattning...
Lagar man sin mat själv kommer man undan med ett lägre pris per portion.
Många av de jag resonerat med som säger sig inte ha råd med ekologiskt brukar jag fråga om de någon gång köper chips, läsk, godis, kvällstidningar o.dyl. Och detta kan vissa ibland lägga så mycket som ett par hundra i veckan på.
Ingen har svarat annat än ja på frågan, och då är det väl knappast så att man inte har råd, utan snarare att man prioriterar pengarna på annat.
Och sen ska vi inte tala om vad folk kan köpa t.ex. raketer för på nyår och påsk...flera tusenlappar är tydligen ingen ovanlighet. Pengar som räcker till att köpa ekomat för istället för vanlig i flera år...
Så råd tror jag nog de allra flesta egentligen har, det är oftast inte frågan om det, det är viljan och hur man vill prioritera sina riksdaler.
Det handlar väldigt mycket om en attitydförändring hos gemene man. Att inte låta sig styras av skrönor och av vad den stora massan tycker, och av vad media basunerar ut. Tyvärr är det så att marknadskrafterna styr vårt samhälle. Men dom styr inte mig iallafall...