• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra hjälp när du behöver larma 112

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
I helgen fick min fru ett krampanfall när vi var i skogen. Mitt i skogen, 1Km från närmaste väg. Jag behövde larma 112, jag var stressad och behövde fokusera på frun som hade andningsuppehåll. Var så tacksam att jag installerat 112 sos mobil app. Det var två snabba tryck på mobilen så fick jag kontakt. Dom fick mina personuppgifter och koordinater via appen, så dom såg var jag befann mig. Jag kunde fokusera på frun och lämna de uppgifter som behövdes för att dom skulle veta vilka enheter som skulle skickas. Inom 40 min så fans en fyrhjuling från brandförsvaret och en ambulanssjuksköterska på plats hos oss i skogen och en ambulans vid vägen. Samt en helikopter i luften, som kunde avstyras då fruns tillstånd stabiliserats. Jag vill påstå att det var två saker som gjorde att det slutade lyckligt, dels att vi har en underbar akutsjukvård, där bland annat mina skattekronor känns väl investerade. Dels att jag hade appen 112 installerad, viket gjorde att jag kunde hålla fruns andning igång, samtidigt som jag larmade.

Hoppas att ingen behöver använda larmappen, men om ni behöver det, underlättar den enormt mycket.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
skönt att allt gick bra ! och att få reda på att våra skattepengar åtminstone några går till nåt vettigt ! hoppas att hon repar sig och slipper liknande i framtiden !
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Tyvärr fungerar appen inte utomlands, och det är kanske där dess automatik skulle vara till bäst nytta. Tänk en situation i t.ex. Frankrike. Du har övernattningsparkerat på ett ställe. Du vet egentligen inte var du är, och försök prata med en fransman. Tror inte ens det är 112 i alla länder. Har ibland skrivit upp koordinaterna för säkerhets skull, men hur rabla dem, och i vilket system i stressat tillstånd?
Där är det nog säkrast att söka upp någon lokal person för hjälp.

Någon där ute som har några bra idéer?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Tyvärr fungerar appen inte utomlands, och det är kanske där dess automatik skulle vara till bäst nytta. Tänk en situation i t.ex. Frankrike. Du har övernattningsparkerat på ett ställe. Du vet egentligen inte var du är, och försök prata med en fransman. Tror inte ens det är 112 i alla länder. Har ibland skrivit upp koordinaterna för säkerhets skull, men hur rabla dem, och i vilket system i stressat tillstånd?
Där är det nog säkrast att söka upp någon lokal person för hjälp.

Någon där ute som har några bra idéer?
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Om du inte talar franska så går det bra med engelska då operatörerna hos 112 även kan engelska.

European Emergency Number – 112

This universal number can be used in France (or anywhere in the EU). 112 calls can be made from a land line, pay phone or mobile and 112 operators speak English – phone this number for a police, ambulance or fire emergency.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag har den på låsskärmen istället för kameran. (Android)
Kommer du åt appen även om telefonen är låst?
På min låsta Iphone kommer man bara åt siffertangenterna och ”nödsituation” telefonnummer till t.ex.
anhöriga.
 

Bilagor

  • 050B3108-5818-47D2-821F-3683A47942D9.png
    050B3108-5818-47D2-821F-3683A47942D9.png
    1,2 MB · Visningar: 7
Senast ändrad:

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Tack för svar och tankar. Hade inte klart för mig att 112 fungerar i hela EU med mobiltelefon.

Kvar står emellertid hur man förklarar för operatören var man befinner sig. Ofta vet man inte adressen, eller ens byn, man befinner sig i, och att finna fram koordinatorerna (med olika system) tar sin tid i stressat tillstånd.

Jag har därför lekt lite. Med Google Maps och platstjänster kan man snabbt få en kartbild av var man är, och genom att trycka på platsen en adress och koordinater. Dock fordras lite träning då inställningar kanske måste ändras.

swedenabroad.se ger också information.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Tack för svar och tankar. Hade inte klart för mig att 112 fungerar i hela EU med mobiltelefon.

Kvar står emellertid hur man förklarar för operatören var man befinner sig. Ofta vet man inte adressen, eller ens byn, man befinner sig i, och att finna fram koordinatorerna (med olika system) tar sin tid i stressat tillstånd.

Jag har därför lekt lite. Med Google Maps och platstjänster kan man snabbt få en kartbild av var man är, och genom att trycka på platsen en adress och koordinater. Dock fordras lite träning då inställningar kanske måste ändras.

swedenabroad.se ger också information.
Står i en del av länkarna
-
  • Hur vet 112-operatörerna var jag är?​

    Om du inte kan prata ordentligt eller inte vet exakt var du befinner dig kan operatörerna ändå hjälpa räddningspersonalen att hitta dig. Om du ringer från en fast telefon kan de ta reda på adressen, och om du ringer från mobilen kan de ofta se ungefär varifrån du ringer.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Tack för svar och tankar. Hade inte klart för mig att 112 fungerar i hela EU med mobiltelefon.

Kvar står emellertid hur man förklarar för operatören var man befinner sig. Ofta vet man inte adressen, eller ens byn, man befinner sig i, och att finna fram koordinatorerna (med olika system) tar sin tid i stressat tillstånd.

Jag har därför lekt lite. Med Google Maps och platstjänster kan man snabbt få en kartbild av var man är, och genom att trycka på platsen en adress och koordinater. Dock fordras lite träning då inställningar kanske måste ändras.

swedenabroad.se ger också information.
När jag öppnar appen 112 ser jag ju direkt koordinaterna för platsen där jag är. Så långt borde man väl även komma utomlands även om man inte kan ringa från appen? Det vore intressant om någon som är utomlands nu och har appen installerad kunde bekräfta detta. OBS! Det går inget samtal till 112 bara genom att öppna appen, det är först när man trycker på knappen i appen som det kan bli ett larmsamtal.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Går det alltså inte att ringa 112 via appen när man befinner sig utanför Sverige?

112 är väl 112 i hela EU, eller?
 
Toppen