• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bra glasfirma i Stockholm

Soraro

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
17164
Medlemskap
2024
Den 9 augusti fick jag ett stenskott som direkt sprack upp så rutan måste bytas. Kontaktade Ekerö bilskadecenter som sade sig ha bytt rutor på helintegrerade husbilar tidigare. De har dock fortfarande inte fått hem en ruta med en mängd olika ursäkter och frågor kring mått. Har nu fått besked att det ska dröja en månad till, minst.

Jag kan vänta några veckor till men känner att förtroendet är förbrukat. Är det därför någon som har tips om en seriös glasfirma i Stockholm som kan byta rutor på en Hymer helintegrerad bil som man kan vända sig till?

Tack på förhand,

Sören

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025
Sv: Bra glasfirma i Stockholm

Bytte på min Dethleffs helintegreradpå Ryds bilglas. Rutan kom hem dagen efter.
Lennart

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025

Vad jag vet så är det bara Folksam som krånglar och skall bestämma vilket bolag Du får anlita. Hör med ett auktoriserat bilglasmästeri för bästa resultatet.
Gå in på nätet och sök vilka som ligger närmast. Hälsningar Göran Hellman

rocketer

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2025

Klart att det är fb som bestämmer var jobbet skall göras eftersom de betalar största delen av kostnaden men vill man betala allt själv så kan man välja vilket bolag som helst. Det bästa är att höra med anvisade bolag om de kan leverera eller ej direkt och kan de inte så klarar de inte av det, bryt och gå till nästa. Fråga fb också hur många v-rutor på helintegrerade husbilar de har?

Soraro

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
17164
Medlemskap
2024

Tack för bra kommentarer. Med Trygg Hansa kan man välja vilken man vill använda under förutsättning att de har avtal och då sköter de all dokumentation till försäkringsbolaget.

Har nu pratat med flera och ska till Ryds glas i Spånga och visa upp bilen idag. Det lät som de hade erfarenhet av att byta på många olika typer av husbilar och de har en annan leverantör av glas också. Får hoppas att de ger samma intryck på plats.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Problemet er at nesten ingen ruter omsettes gjennom merkeimportører, alle bilglass kjeder har egne innkjøp direkte fra glassfabrikkene. Noen fabrikker har benyttet dette til å kvitte seg med rejects, ruter som er avvist fra husbilsprodusentene. Værste historie med dette var for en Flair i Norge hvor de fikk 3 ruter som ikke passet før de fikk en rute sendt opp fra N+B i Polch med budbil! Dette var noen år tilbake, og kjedene lærte å kreve alle kostnadene dekket av fabrikkene hvis de fikk ruter som ikke passet.

Det tok Carglass 4 uker å skaffe rute til min Flair, den kom til Trollhettan via lager i Belgia direkte fra en glassfabrikk i Spania. Leveringstid fra Polch under 2 uker til samme pris som internprisen hos Carglass, men de kunne ikke kjøpe utenom sin egen kjede.

Toppen