• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra gammal bil?

F

F.d. 50609

Guest
Säg att jag kan lägga 200.000:- på att införskaffa min husbil.
Vilka märken/modeller tycker ni är "bra köp"?

Lite mer input..
* Jag ska inte köra våldsamt långa sträckor (inga Europa-turer e.d.)
* Jag ska använda den året om
* Hellre stor än liten (körkort inga problem)
* Jag mekkar inte själv, så pålitligt maskineri är ett stort plus

Två märkesnamn klingar lite extra i mitt huvud, det har ingenting alls med husbilar att göra men baserat på positiva erfarenheter i andra sammanhang. Nämligen Mercedes och Solifer.
Skulle detta kunna vara "goda" val även i husbils-världen, dvs med min begränsade budget?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.637
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bra gammal bil?

Hej Hundstina. Vid 200.000:- hamnar vi som du säkert vet runt årsmodell -90 av god kvalite'. Din ide' om Solifer på Mercedes skulle nog vara en bra kombination med bakhjulsdrift för vinterväglag m.m. Tyvärr så tror jag inte den kombinationen finns, jag har aldrig sett den i alla fall. De flesta Solifer, kanske alla (utom några runt -80 som nog mer är en husvagn monterad på VW-LT) är baserade på Fiat-Cittra-Peugeot chassit.
Om du tycker att Mercedes är viktigt så är det nog lättare att hitta om du letar bland HYMER's bilar. Men även där är det tunnsått med Mercedes, kanske tre av femtio i annonserna och då är de flesta av dem från början av åttitalet. Även PILOT har en hel del Mecedesbilar som bas men de har ofta en väldigt mörk inredning och många av dem har bensinmotorer, men som med dagens dieselpriser inte behöver vara någon nackdel. Hellre en fräsch lättmekad bensinmotor än en sliten seg gammal diesel, men det är min personliga uppfattning och det finns många som inte tycker så. En sak som är säker är att äldre bensinare är mycket tystare inne i bilen än dieslar.

Lycka till. Det finns många fina äldre bilar att få tag i, men var försiktig för det börjar också finnas mycket gammalt skit till salu.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Bra gammal bil?

Åh, tack snälla! Precis sån information som jag behöver:yes:

Nej, det var en ren fantasi med kombinationen, jag har goda erfarenheter av MB-bilar och Solifer-husvagnar helt enkelt.
Men Hymer verkar vara trevliga husbilar tycker jag. Får väl hålla tummarna att jag hittar något sånt kanske... Pilot vet jag inte så mycket om, ännu.
Mörk inredning kan jag nog leva med - eller fixa till på något sätt.

Håller helt med i ditt resonemang kring diesel/bensin, och bakhjulsdrift vill jag väldigt gärna ha.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen