• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra brandsläckare

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Bra brandsläckare

Har just läst alla bidrag om brndsläckare.
Mssor av olika arument för och emot olika typer av släckare.
Men ett som är viktigt är en BRANDVARNARE för vaknar man inte om det börjar brinna nattetid så hjälper inga normala handbrandsläckare.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Bra brandsläckare

I min bil sitter det en kolsyresläckare samt en liten halonsläckare och naturligtvis brandvarnare
Pulversläckare är bra med ställer till det ordentligt om man måste använda den. Pulver överallt och besvärligt att sanera.
 

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Bra brandsläckare

I min bil sitter det en kolsyresläckare samt en liten halonsläckare och naturligtvis brandvarnare
Pulversläckare är bra med ställer till det ordentligt om man måste använda den. Pulver överallt och besvärligt att sanera.

Jag vill inte vara någon slags polis, men halonsläckare är förbjudna. (Förutom i flygplan).
Medan de var tillåtna hade jag förmånen att testa halonsläckare och det var en helt fantastisk upplevelse. På ett par meters håll var det bara att dutta till på avtryckaren och släcka en rätt kraftig bensinbrand. Jämfört med pulver som jag har prövat många gånger, både i övningssyfte och skarpt läge, så var halon helt fantastiskt.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Bra brandsläckare

Du har helt rätt. Har dock ett par gamla halonsläckare från min flygmaskin som inte hade tillräckligt tryck för att vara godkända i flysammanhang men de sitter bra i husbilen och om jag skulle tvingas använda en så tvekar jag nog inte. Har precis som du tränat på olika brandsläckare i kurser om heta arbeten och halon är outstanding.
Hälsningar Bror
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Bra brandsläckare

Hej.

Är det någon som funderat på ett mindre sprinklersystem i bilen??

Tex att man har rör från en halotron flaska (ersätter Halon numera) och så sätter man sprinkler på de ställen en brand troligen startar på , men som är svåra att nå när det börjar bli varmt o jobbigt med rök. Som Tex batteri box, el-central gas box eller motor. Fördelen med sprinkler är att den går i gång när det blir för varmt, samt att det finns olika typer att välja på så att man får rätt temp på dem.

Man kan ju alltid räkna på det ;)
Men jag skulle gissa att det borde vara en ganska enkel installation med mjuka kopparrör som man kan dra i dubbelgolv eller på utsidan av bilen.

I vilket fall kommer jag införskaffa en Halotron släckare för min HB. Ogillar pulver som man får överallt, då jag släckt med detta både vid övningar och brinnande segelbåt i medelhavet.

Viktigt att tänka på vid släckning med pulver är att man har rätt handrörelse så att man snabbt sprider pulvret som en dimma in i branden, samtidigt som avståndet är viktigt. Ju närmare branden ju mer pulver får du mot brand härden. Jag har testat ett flertal gånger vid utbildningar, de duktiga använder en fjärdedel av en 6 kg flaska för en rejäl bensinbrand medans de som inte vet tömmer en flaska i elden utan resultat. kanske är en bra idé inför HBK möten, att ha lite brand och släck övningar.

Här kan vi se en övning, och en tömning av en flaska pulver med mindre bra resultat (ca 30 sek in). Tyvärr hittar jag ingen jättebra som visar hur man skall göra.. APU Vecka Ebbetorp's övningsfält OP08A - Handbrandsläckare - YouTube



/Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Bra brandsläckare

Glömde en jätteviktig sak dock...

Ni som har pulversläckare i bilen, Pga vibrationer som uppstår vid körning. Så packas pulvret i släckaren och kan göra den obrukbar. Viktigt att göra minst en gång om året är att vända den upp och ner, lyssna om pulvret "Flyter" från botten till toppen. Om inte så knackar man med en gummiklubba eller liknande föremål så att man hör pulvret släppa och "flyter upp till toppen. Jag lägger oftast örat emot så fort jag vänt den för att lyssna efter pulvret.

En billig livförsäkring, för det räcker inte med att ha prylarna. Man måste veta hur de används och sköts också ;)

/Freddy
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Bra brandsläckare

Olika typer av brandsläckare

Släcker brand i
Vatten = Trä, papper och textilier
Skum = Trä, papper, textilier, vätskor och oljor
Pulver = Trä, papper, textilier, vätskor, oljor och elutrustning
Kolsyra= Vätskor, oljor och elutrustning

Källa:Brandskyddsföreningen

/Bosse
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Bra brandsläckare

Halon är enbart lagligt i flygplan. Säljes enbart av flygverkstäder i samband med service och tillsyn av släckaren. Tror att man kan fylla på de gamla någonstans men då enbart för flygbruk. Dyrt är det också. Som flygplansägare oftast billigare att köpa en ny. Så kan man ju ha den gamla i husbilen.......
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Bra brandsläckare

Tack Bror. Där fick jag förklaringen var du fått den ifrån;)
Hade för mig att den försvann redan innan "min" tid (tidigt 80-tal) från rallybilarna. Jag vet att det pratades mycket om den och de var tydligen vanliga längre tillbaka.
Vet du varför den förbjöds i bilar?
Pulver är inte så bra för en Weber 45:a :D
 
F

F.d. 6678

Guest
Sv: Bra brandsläckare

Hej

Jag satt med och leta och fick fram detta, verkar ju ganska rimligt

Brandpaket

Sen fick jag även nys om att dom har husbilslarm, ska kolla närmare på detta i morgon.

Hör av mig när jag vet mer

Natti :)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Bra brandsläckare

Tack Bror. Där fick jag förklaringen var du fått den ifrån;)
Hade för mig att den försvann redan innan "min" tid (tidigt 80-tal) från rallybilarna. Jag vet att det pratades mycket om den och de var tydligen vanliga längre tillbaka.
Vet du varför den förbjöds i bilar?
Pulver är inte så bra för en Weber 45:a :D

Hej LG,
tror att halon inte är så bra för miljön och ozonskiktet. Det är tillåtet i flygplan av den anledningen att den släcker eld nästan omedelbart och inget pulver eller vätska stoppar!!! fortsatt flygning. Cockpit i ett flygplan är ju ganska litet och man behöver sikt och luft att andas. Syret tar väldigt fort slut när man använder halon så det gäller att få in ventilation nästan omgående.
Som du säger det är inte bra med pulver i förgasarna, men kanske bättre med det än uppbrunnen bil.
Hälsningar Bror
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Bra brandsläckare

Lättvattensläckare från Presto.Klarar -30 Förstör ingen elektronik.Det går ej att återtända det som är släckt.Vi har våra flisbilar och lastmaskiner sprinklade med detta.även handbrandsläckarna innehåller lättvatten.EJ pulver som förstör allt.
 
Toppen