• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra batteri kapacitet

F

F.d. 55451

Guest
5 år sedan jag ställade in 2 fritidsbatterier - i bodelen och för motorstart.

Harmoniserade alla batterier för mer exakt samma storlek och satte en huvudbrytare för startbatteriet.
November 2010 nya 1 x AGM batteri för bodelen.
Resultatet var för en tid bra - men inte bra över tid.

Två saker jag sprang över, en typ av batteri (AGM - fritids batteri), den andra - laddaren, och den är just ersätts med ett bra resultat.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/385233

2 x har jag kollad, den elektriska ugnen (800 W) i 1 timme 20 minuter - motorn startade starkt vid 12,2 volt nästa morgon.
Här är den modifierade installation.
44617d1315475904t-batteriopstilling3.jpg


Jag är nöjd med att jag ändrade det gamla batteriladdaren utom med en ny för bara 400, - danska.
Snart åker jag till Tyskland och tar en flera dagar provning utan en stationär laddning.
Vi får se.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bra batteri kapacitet

Problemer kan oppstå når en lader samtidig som det er forbruk, noen ladere gjennkjenenr denne situasjonen og tilpasser seg til den. De fleste moderne ladere forstår ikke hva som skjer og lader feil eller blir selv overbelastet.
Eksempelvis for CTEK sine ladere så må en ganske langt opp i pris før det er ladere som er beregnet på bruk samtidig med belastning.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bra batteri kapacitet

Hej Knut
Det är inte noe problem med 10 timmar vid laddning.
I mitt tillfälle kann jag använda gamla ladderen ( + 10 A = 20 A) upp till 13,7 volt, om det skulle gå fort.

Använder endast liten ström ( < 1 A) samtidig med laddning.

Mått är i dockning läge.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bra batteri kapacitet

...............................
Jag är nöjd med att jag ändrade det gamla batteriladdaren utom med en ny för bara 400, - danska.
Snart åker jag till Tyskland och tar en flera dagar provning utan en stationär laddning.
Vi får se.

:music-icon:
En resa till Tyskland övertygat mig om den nya batteriladdaren är bra gevinst för batterierna.
Förbättrad fulladdade batterier med desulphatering och kontinuerligt kretslopp - detta är fallet.
30 till 50% bättre batterier - omedelbart.
Typen av batteriladdare med cykeln kann absolut rekommenderas. ;)

Batteriladdning från husbil är inte lika optimalt som nya batteriladdare med ström från nätet - det bör försök's med.
En DC till DC förefaller mig inte är en bra investering (> 2000 - Danska) - proportionerliga.
Det kan finnas annan vägar att ett batteri / motor generatorn kan förse laddaren.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/385240

En testmetod måste utgöra grunden för en fast installation.
Vi får se.
:music-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bra batteri kapacitet

Hur länge ska du köra för att återställa 0,2 kWh = 0,8 kW x 15 minuter eller 0,1 kW för två timmar ?

Det beror naturligtvis på hur mycket husbil generatorn har lämnat minus bilens egen konsumtion och hur mycket batterierna kommer att ta' imod.

Det är vad jag har för avsikt att testa.

Rättvisande ?

Först ser jag hur länge den nya laddaren tar det. ;)

Allt fron full laddat.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bra batteri kapacitet

Hur länge ska du köra för att återställa 0,2 kWh = 0,8 kW x 15 minuter eller 0,1 kW för två timmar ?
.................
Först ser jag hur länge den nya laddaren tar det. ;)

Allt fron full laddat.

Nya 7 steg laddere 10 A: ~ 4 timer - :confused: - inte proportinält !

Hade kört 1 tim 15 minuter för att återställa 0,2 kWh - OK - bättre än laddaren !

Så jag ser ingen anledning att investera 2000, - danska i en DC till DC laddare.;)


Allt som allt är det att ha fått 3 nya 70 amp batterier till priset av en laddare för 400, - danska.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bra batteri kapacitet

I ovanstående exempler dras cirka 90 Amperetimmar.
Laddaren använder ungefär 10 timmar att ladda.
Inta helt rätt. :oops:

Förbisett att termostat i ugnen stängs av efter 14 minuter och från 2,5 minuter - vändar ugnen i 3,5 minuter - kontinuerligt.
Således förbrukning: 61 amperetimmar.

Fortfarande imponerande - men inga mirakel.
 
Toppen