• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra att veta !

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Motor
Fiat 2,8 JTD . -04 med 3000 mil på mätaren. Åkte på E4 ,lampan för indikering av motorstörning tändes ( Den som liknar en motor i profil) går saktare å saktare orkar knappt upp för Kolmårdens backarna. Fan motor garantin har ju gått ut sen 3 mån. Vad har hänt går bara på 3 cylindrar ?? Bränd ventil/hål i kolv/spridare pajj/ bärgare till närmsta verkstad det blir dyrt det här far genom skallen! Men hade som tur var tel. nr. till en verkstad som hade gjort en garanti rep. på en packbox utan kostnad fast bilen var direkt imp. Men till saken, ringer å får veta att man har skickat ut service medelande från Fiat att det händer att kontakterna som sitter på spridarna tappar spänst så att ngn. spridare inte öppnar/stänger ! Hoppas att det är detta som hänt. Lossar luckan på ventilkåpan i fram kant . Låter motorn gå på tomgång på 3 burkar trycker på kontakterna å vipps så går hon på alla fyra, måste pillra lite i den felande kontakten med en nål så att det blir lite tajjtare för kontakt stiften. Kan vara bra att veta ! :twitcy:
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Som sagt, bra att veta.
Men du skriver att du "Lossar luckan på ventilkåpan i fram kant"
Kommer du då åt kontakter "kontakterna som sitter på spridarna"?
Är man inte tvungen att plocka av hela ventilkåpan, eller sitter det en inspektionslucka på ventilkåpan?

Kåre-28
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Jo det sitter en lucka som öppnas med 4 snäpplås i nederkant framkant på ventilkåpan ! Så se till att du har en typ stoppnål i verktygslådan när du är ute å reser, så går det mkt. lätt att pillra till kontaktorerna i kabelkontakten ! :twitcy:
 
F

F.d. 4879

Guest
Tänk vad driftsäkra dieslarna var innan man började göra high performance motorer av dom bara på grund av alla skatter, ingen elektronik eller styrboxar, bara grejer man kunde se och ta på...
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Å då räckte det med en skiftnyckel/mejsel för att ställa upp pumpen så att det blev mera sprutt//ork/rök från motorn . Nu kostar det ju ett par tusingar att få mera sprutt /ork/mindre rök(skadligare utsläpp) från motorn! Det var bättre förr????Vad skall detta teknik fnatt sluta med ?:mad:
 

Carita

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
221
Medlemskap
2025
Jag har varit med om samma problem min började att gå på 3-cylindrar. Verkstaden bytte en spridare och då fungerade den i ca.30 mil sen blev det likadant igen. Tack för tipset, det måste jag testa när jag tar ut bilen från vinterförvaringen.
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Var ute för samma problem. Varningslampan som visar en motor tändes när vi körde på motorvägen utanför Hamburg. Bilen blev orkeslös och bara ryckte fram. Tog oss till ett tankeställe där fick vi hjälp att ringa ADAC som kom med en av sina gula servicbilar. Repratören spände stiften på spridarna. Efter 1,5 timma var vi på väg igen. Detta var en lördag fantastisk servic och gratis.
 
Toppen