• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsletillsats?

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025
Är det någon som använder någon form av dieseltillsats (t.ex Red Line 85 Plus) i husbilen?
Jag gör det ibland i personbilen (diesel), när jag kommer ihåg det.
Det var i samband med årsservice jag fick tippset att använda tillsats, men ärligt talat vet jag inte om den gör någon skillnad. :confused:
Enligt reklamen gör den följande nytta:
  • Smörjer och rengör injektorer samt bränslepumpar
  • Minskar knackningar i motorn
  • Förbättrar bränsleekonomin
  • Minskar rökgaser och dieselemissioner
  • Ökar motoreffekten
  • Tar bort vatten
  • Motverkar rost i bränslesystemet
  • Lämplig att använda i marinapplikation.

F

F.d. 53498

Guest
Sv: Bränsletillsats?

Om allt detta vore riktigt tror jag att någon av de stora leverantörerna av diesel skulle ha tagit till sig detta och lagt produkten i originalleveransen. Allt för att kunna vinna några fördelar i tävlingen mot de andra leverantörerna.Tyvärr mirakel tror jag inte på. Men finns bevis, övertyga mig gärna, men det blir svårt.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Denna typ av tillsatser finns i Preems ACP diesel.

Preem publicerar vetenskapliga tester på sin hemsida som visar att det funkar.

F

F.d. 53498

Guest

OK så bra, då behöver man inga extra tillsatser om jag förstår dig rätt.

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Om allt detta vore riktigt tror jag att någon av de stora leverantörerna av diesel skulle ha tagit till sig detta och lagt produkten i originalleveransen. Allt för att kunna vinna några fördelar i tävlingen mot de andra leverantörerna.Tyvärr mirakel tror jag inte på. Men finns bevis, övertyga mig gärna, men det blir svårt.

Denna typ av tillsatser finns i Preems ACP diesel.

Preem publicerar vetenskapliga tester på sin hemsida som visar att det funkar.

Är det bara Preem som "bjuder" på denna fina tillsatts?
Det skulle kunna betyda att kör man på andras diesel bör man tillsätta det.
Om nu inte det är helt onödigt. Varför gör då Preem det? :quest:
---
Hur som helst, verkar det som ingen här på HK tillsätter nåt.
(Kom att tänka på det här efter att ha läst tråden "Bränsleproblem?")

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025

Se upp med Preem diesel. Tanka inte fullt med denna före vinteruppställning. På pumpen står särskilt "ej lagras i temp under -10 gr".

Många ställer in i september-början oktober när det fortfarande är sommardiesel i pumpen. Vad konsekvenserna blir vet jag inte om det blir under -10, men troligen en obehaglig överarskning till våren.

Per-Åke

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Många ställer in i september-början oktober när det fortfarande är sommardiesel i pumpen. Vad konsekvenserna blir vet jag inte om det blir under -10, men troligen en obehaglig överarskning till våren.

Per-Åke

Om man startar motorn vid sträng kyla och med sommardiesel i tanken så paraffinerar bränslet. D v s det bildas paraffin som sätter igen filter mm.
Ett utmärkt sätt att få motorstopp och mycket arbete med att rengöra bränslesystem mm.
//W

F

F.d. 29954

Guest

Tyvärr bör man nog använda tillsatser, åtminstone i vissa situationer.
Skall du ha din bil så "Länge som möjligt", bör någon typ av olja tillsättas då och då i bränslet, speciellt före vinter uppehållet.

Den största enskilda skadeorsaken i en dieselmotor är vatten i bränslet och dess följdverkningar. Alltså lite E85 skadar inte, binder vatten och sedan bränns det. Hindrar även bakteriebildning.

Sedan finns där olika tillsatser som Biltema har, STP mm. Inte fan vet jag vad de innehåller, för literpriset är skrämmande! Men många föredrar dessa.

Stellplatz

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2027

Tyvärr bör man nog använda tillsatser, åtminstone i vissa situationer.
Skall du ha din bil så "Länge som möjligt", bör någon typ av olja tillsättas då och då i bränslet, speciellt före vinter uppehållet.

Den största enskilda skadeorsaken i en dieselmotor är vatten i bränslet och dess följdverkningar. Alltså lite E85 skadar inte, binder vatten och sedan bränns det. Hindrar även bakteriebildning.

Sedan finns där olika tillsatser som Biltema har, STP mm. Inte fan vet jag vad de innehåller, för literpriset är skrämmande! Men många föredrar dessa.
Hej

Hur mycket E 85 till en tank?:confused:

:DStellplatz

F

F.d. 29954

Guest

Hej

Hur mycket E 85 till en tank?:confused:

:DStellplatz

Som tumregel kan man lägga ca 0.5% utan att det märks i motorns beteende, gäller oljor och E85. Har även prövat med Fotogen eftersom jag hade 100L "över".
Så att i en ca 70L tank kan man sätta utan att få Ångest ca 3.5 dl E85, detta före tankning.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Att blanda etanol i diesel är ett effektivt sätt att oskadliggöra dieselfiltrets
vattenavskiljares funktion.
Vatten har då funnit ett sätt att ta sig in i motorns insprutningssystem.

En extremt dålig ide! VARNING!

Map
"ej lagras i temp under -10 gr".

Så stämmer det dåligt med det Preem skriver;
ACP har ett högt cetantal och ett snävt kokintervall vilket ger en fullständigare förbränning. Den fungerar utmärkt även i sträng vinterkyla och klarar temperaturer lägre än -35° C.
Preem :: ACP - diesel

F

F.d. 29954

Guest

Att blanda etanol i diesel är ett effektivt sätt att oskadliggöra dieselfiltrets
vattenavskiljares funktion.
Vatten har då funnit ett sätt att ta sig in i motorns insprutningssystem.

En extremt dålig ide! VARNING!

Map

Så stämmer det dåligt med det Preem skriver;

Preem :: ACP - diesel

Det finns många åsikter om detta.
En vanlig diesel får, och innehåller ofta ca 1% vatten. Inget märkvärdigt med detta, så har det alltid varit, och därför finns det vattenavskiljare före filtren i dyrare maskiner.
När diesel står en längre tid, brukar vatten och diesel separera, varpå vatten lägger sig längst ned då den är tyngre än diesel. Vad jag menade med tillsatsen E85, att man tillsätter det när tanken är nästan tom, för då absorberar den vattnet som finns där i tanken. Häller man den i full tank, lägger den sig på ytan då E85 är lättare än diesel och vatten. Huruvida den täpper till filtret beror på mängderna naturligvis, men om så skulle ske, föredrar jag ändå det än att ha vatten i tanken som så småningom ändå går genom systemet om man inte skruvar loss tanken och sköljer det, kanske varje år...

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Om dieselolja innehåller 1% vatten är den totalt otjänlig som motorbränsle!!!

EU standarden för dieselbränsle medger max 200 mg vatten /kg bränsle!!!

Snälla, ni som inte kan utan bara tycker,
sluta tycka och få det att låta som ni vet.
Det kan bli dyrt för de som tror på er.

F

F.d. 29954

Guest

Om dieselolja innehåller 1% vatten är den totalt otjänlig som motorbränsle!!!

EU standarden för dieselbränsle medger max 200 mg vatten /kg bränsle!!!

Snälla, ni som inte kan utan bara tycker,
sluta tycka och få det att låta som ni vet.
Det kan bli dyrt för de som tror på er.

Läs själv: Google Översätt
Vad det tillåtna är, och vad man får i tanken kan vara två olika saker.
Men de flesta får vatten i tanken, åtminsttone någongång, och det skall bort!

Själv är jag ingen "tyckare" utan provar först ifall något fungerar i praktiken.
Vad gäller tillsatser som olja eller E85, har jag hällt rent diesel i en flaska och sedan lagt till tillsatsen och skakat flaskan. Efter en tid tittar jag vad som har hänt.
Efter en månad kollar jag igen, först då utgår jag att det är stabilt. Jag har dock använt den gröna dieseln eftersom resultatet är lättare att se. Mina resultat är att E85 blandar sig med dieseln och separerar inte. I en test hade jag 5% vatten och 5% E85, där var blandningen grumligt kanska länge, för att slutligen bilda en bottensats som motsvarade vattenmängden, men den var ljusgrå. Om den i sin tur kan bilda bakterier vet jag ännu inte, då testet har pågått två månader. Om man blandar syntetiskt motorolja i diesel blir blandningen homogen och separerar inte.

Jag rekommenderar att alla som funderar att göra någon typ av blandning/tillsats i diesel bör själv göra en test, och dra egna slutsatser.

F

F.d. 53022

Guest

Varför inte nöja sej med bara diesel i tanken, jobbar på ett åkeri och för några år sen hällde vi i tvåtaktsolja i bilarna ett par gånger om året, trodde det var bra och att det smörjde systemet.
Har varit ett par gånger på mercedes motorfabrik och fick där besked om att det skall vara diesel i tanken och inga tillsatser eller motorolja.
Vi har även bilar med dieseldrivna kylaggregat, även om dom inte används på ett par månader så startar dessa och går utan tillsatser.
Jag vet inga åkerier som använder några av alla dessa undermedel som finns på marknaden.
Det enda vi gör är att samtliga chaufförer är tillsagda att undvika att tanka när när tankbilen fyller stationens tankar, då rörs all skit om som finns i stationens tank.
Det samlas mängder i dessa stora tankar.

Bosse

F

F.d. 29954

Guest

Varför inte nöja sej med bara diesel i tanken, jobbar på ett åkeri och för några år sen hällde vi i tvåtaktsolja i bilarna ett par gånger om året, trodde det var bra och att det smörjde systemet.
Har varit ett par gånger på mercedes motorfabrik och fick där besked om att det skall vara diesel i tanken och inga tillsatser eller motorolja.
Vi har även bilar med dieseldrivna kylaggregat, även om dom inte används på ett par månader så startar dessa och går utan tillsatser.
Jag vet inga åkerier som använder några av alla dessa undermedel som finns på marknaden.
Det enda vi gör är att samtliga chaufförer är tillsagda att undvika att tanka när när tankbilen fyller stationens tankar, då rörs all skit om som finns i stationens tank.
Det samlas mängder i dessa stora tankar.

Bosse
Klart som korvspad! Inga tillsatser. Men som du skriver, hur vet man när de har fyllt dessa stora tankar vid mackarna? Såvitt jag förstår vill ingen ha vatten i diesel tanken, men ändå får de flesta det någongång i tanken. Skall man då tänka som att det är inte möjligt, eftersom dieseln inte får innehålla vatten?
Att stora maskiner så som lastbilar med mera fungerar mer störningsfritt än de mindre maskinerna, beror på att de har en vattenavskiljare monterad före bränslefiltret.
Och man kan ju undra varför, om nu dieseln är vattenfritt.
Ni som är intresserade av ämnet kan kolla med olika båtforum, de tycker att ämnet är högst aktuellt... (jag anser mig argumenterat färdigt om ämnet)

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Alla dieselfilter innehåller en vattenavskiljare, även de minsta personbilarna.

Detta pga att det FÅR INTE komma in vatten i insprutningssystemet, upplöst i sprit eller inte.

Toppen