• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränslesnåla däck

F

F.d. 28368

Guest
Sv: Bränslesnåla däck

Pro Mobile har testat VancoEco däcket och enligt testet går det väldigt tyst och har lågt rullmotstånd.

testberichte.de - promobil 2011-04

Passar mig bra, så jag överväger att prova däcket och se hur det är.

F

F.d. 2621

Guest

Mitt intresse avser inte främst "bränslesnålheten" utan alla viktiga egenskaper, men jag hittade ingen sådan tråd.

På min -07 Dethleffs A6981 / 4000 kg har jag sedan den var ny kört 2900 mil och det är dags att byta framdäcken, som endast har ca 1,5 mm kvar. Detta gäller mitten av slitbanan och i utkanterna har jag kvar väsentligt mera. Jag kör lugnt och försiktigt och har använt det rekommenderade trycket 5,5 kg.

Bakdäcken uppvisar en betydligt jämnare förslitning och där har jag kvar minst 4 mm. Däcken är av märket Continental Vaneo 225/75/R16.

I morgon gör jag en service på bilen på Fiat-verkstaden här i Kungsbacka. De varnade mig för att köpa det däcksmärket igen eftersom de haft en hel del reklamationer med ojämnheter och annat. Deras rekommendation är istället märket KUMO, som de har desto bättre erfarenhet av.

Finns det några samlade erfarenheter om det märket på forumet, så vore jag tacksam för att höra om dessa?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Varnar för Contis däck, otroligt dåliga däck. Det satt på vår Adratik och dessa däck klarade bara 2900 mil, och dom var inte ojämnt nötta, däcket var jämnt nött över hela däckets yta och var helt slut. Köpte Goodyear och det däcket går både tystare och bilen har fått ett helt annat uppträdande på vägen, mindre spårkänslig, känns mer riktingsstabila mm.

Jag har samma uppfattning fast tvärtom! :)

Jappe

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Mitt intresse avser inte främst "bränslesnålheten" utan alla viktiga egenskaper, men jag hittade ingen sådan tråd.

På min -07 Dethleffs A6981 / 4000 kg har jag sedan den var ny kört 2900 mil och det är dags att byta framdäcken, som endast har ca 1,5 mm kvar. Detta gäller mitten av slitbanan och i utkanterna har jag kvar väsentligt mera. Jag kör lugnt och försiktigt och har använt det rekommenderade trycket 5,5 kg.

Bakdäcken uppvisar en betydligt jämnare förslitning och där har jag kvar minst 4 mm. Däcken är av märket Continental Vaneo 225/75/R16.

I morgon gör jag en service på bilen på Fiat-verkstaden här i Kungsbacka. De varnade mig för att köpa det däcksmärket igen eftersom de haft en hel del reklamationer med ojämnheter och annat. Deras rekommendation är istället märket KUMO, som de har desto bättre erfarenhet av.

Finns det några samlade erfarenheter om det märket på forumet, så vore jag tacksam för att höra om dessa?

Slitagemönstret tyder ju på att du har för högt tryck i framdäcken, kolla vilken verklig axelvikt du har fram och anpassa det efter det valda däckfabrikatets trycktabell, så får du både bättre livslängd på däcken och väsentligt bättre komfort. Jag har goda erfarenheter av Michelin Agilis Camping, kostar en del men alltid runda, går tyst och har bra livslängd! :)

F

F.d. 2621

Guest

Ja, det är nog så, men det är likväl märkligt att bakdäcken med samma lufttryck slitits så mycket mindre och jämnt fördelat över hela däckens bredd.

Det är ju inte bara Ugglan som undrar vem man ska lita på här i världen. När Fiat avger sin rekommendation att använda lufttrycket 5,5 kilo, så borde det ju avse såväl transportfordon som i detta fall husbilar.

Tyvärr verkar det inte finnas någon test av däck av aktuellt slag för husbilar - eller??? De flesta kända test av däck avser väl personbilar - eller??? Vi har att hålla oss till subjektivt amatörmässiga tyckanden, och dom kanske är lika bra.

När en FIAT-verkstad rekommenderar ett visst däck så vet man ju som enskild konsument ingenting om skälen och grunderna för en sådan rekommendation. Kanske är det sakligt väl underbyggt eller så är det mest av skälet att med det märket har man gjort det bästa avtalet för att optimera vinstmarginalen. Verkligheten får anpassa sig till det helt enkelt - eller???

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025

Ja, det är nog så, men det är likväl märkligt att bakdäcken med samma lufttryck slitits så mycket mindre och jämnt fördelat över hela däckens bredd.

Det är ju inte bara Ugglan som undrar vem man ska lita på här i världen. När Fiat avger sin rekommendation att använda lufttrycket 5,5 kilo, så borde det ju avse såväl transportfordon som i detta fall husbilar.

Tyvärr verkar det inte finnas någon test av däck av aktuellt slag för husbilar - eller??? De flesta kända test av däck avser väl personbilar - eller??? Vi har att hålla oss till subjektivt amatörmässiga tyckanden, och dom kanske är lika bra.

När en FIAT-verkstad rekommenderar ett visst däck så vet man ju som enskild konsument ingenting om skälen och grunderna för en sådan rekommendation. Kanske är det sakligt väl underbyggt eller så är det mest av skälet att med det märket har man gjort det bästa avtalet för att optimera vinstmarginalen. Verkligheten får anpassa sig till det helt enkelt - eller???

Kör man framhjulsdrivet så har man ju drivkraften + 70% av bromkraften på framhjulen - såklart slits de lite mer.
Vår bil har max axeltryck 2000 kg bak och 1850 kg fram
Det är dessa belastningar som är kopplad till rekomenderat tryck
Har man lägre axeltryck justeras trycket ner utifrån detta
/ Thomas

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vid axellast 2000 Kg rekommenderas ca 4 bar för 225/75-16 av däcktillverkarna, fungerar perfekt, helt jämn slitagebild och bättre komfort. :)

F

F.d. 2621

Guest

Jag läser och häpnar, hur kan man förklara denna relativt stora skillnad i rekommenderade tryck (dvs 5,5 resp 4 bar / kg)????

Självklart vill man för egen bekvämlighet och komfort köra med så lågt tryck som möjligt utan att begå andra fel. Vilket är det vanliga bland övriga medlemmar?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Mitt intryck är att både Fiat och husbilstillverkarna garderar sig genom att ange trycket för maxlast genomgående, om jag inte minns fel 2400-2600 kg?

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025

Vi pratar lätt om varandra 15 eller 16 tums hjul är stor skillnad
Bifogar Continentals däcklista - kola på sidan 74 och framåt
215/70 15 CP repektive 225/65 16 CP är de vanligaste dimensionerna
/Thomas

Bilagor

• Continental Technical Databook.pdf
    2 MB · Visningar: 61
F

F.d. 2621

Guest

Hmmm . . . . läst men inte förstått!

På mina idag nymonterade KUMHO-däck fram och de gamla Continental-däcken bak har jag nu sänkt trycket till 4,35 bar och haft en ny skön upplevelse jämfört med tidigare, på olika typer av vägar och i olika fartområden. Så bekvämt och så stabilt i den hårda NV-vinden på E6:an, och så skönt och så mycket tystare på mindre och grusade vägar!

Jag har dessutom lyckats "kalibrera" olika instrument för mätning av trycket.
Nu . . . . . ger jag tills vidare blanka f-n i vad tabeller och andra säger om hur det ska vara - ända tills jag börjar fundera på nytt över detta svåra ämne! Må var och en bli salig på sin fason!

Toppen