• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränslesnåla däck

F

F.d. 28368

Guest
Vad finns det för bränslebesparande däck utöver Continental VancoEco?

Enligt Continental skall VancoEco däcket sänka bränsleförbrukningen med 4%. Är det någon som vet om detta stämmer? Jag undrar också hur slitstarkt däcket är, framförallt i Sydeuropas heta somrar.

Det sitter 205/65R15 C-däck på VW-bussen idag. I besiktningsinstrumentet vill jag minnas att det står 195/70R15 C-däck. VW-bussar av denna årsmodell har levererats med såväl 195/70 som 205/65 däck. Tänkte att lägga på 195/70 däck då dom är lite billigare och även kan bidra till marginelt lägre bränsleförbrukning.

Bilen går snålt när man inte kör fortare än 100 km/h. Bilen drar endast 0,65-0,67 l/mil mellan Sverige och Spanien. Om dom nya däcken (Continental VancoEco) drar 4% mindre skulle det innebära en bränsleförbrukning på 0,62-0,64 l/mil. Om däcken varar i 10.000 mil skulle däcken medföra en besparing av 2.800 kr (dieselpris 14 kr/l).

Hos Dackonline.se kostar Continental VancoEco däcket (195/70R15 C) 828,10 kr/st. Om däcket är lika slitstarkt som andra däck och om det verkligen bidrar till en 4% lägre bränsleförbrukning skulle däcket minska halvera däckkostnaden (4 x 828,10 kr = 3.312,40 kr, exlusive montering och ballansering).

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bränslesnåla däck

Finns kanske även andra genskaper som man bör ta med i bedömningen, såsom ljudnivå t.ex.
Har sommardäck på personbilen som väsnas betydligt mer än vinterdäcken.

På husbilen kör jag med lite lägre tryck (4,5) än de 5,5 kg som rekommenderas. Drar kanske lite mer men är betydligt mer komfortabelt att åka så. Har naturligtvis försökt att ha koll på däckslitaget men kan än så länge, c:a 1000 mil, inte se någon ojämn förslitning. Däcken är Continental Vanco four Season.

F

F.d. 29908

Guest

Varnar för Contis däck, otroligt dåliga däck. Det satt på vår Adratik och dessa däck klarade bara 2900 mil, och dom var inte ojämnt nötta, däcket var jämnt nött över hela däckets yta och var helt slut. Köpte Goodyear och det däcket går både tystare och bilen har fått ett helt annat uppträdande på vägen, mindre spårkänslig, känns mer riktingsstabila mm. Har även erfarenhet från Conti på personbil och dom är det märke som har tveklöst sämsta livslängden, i princip bara hälften av ex. Michelin.

F

F.d. 29925

Guest

Ja tänk så olika utfall det kan vara.
Var ute och mätte mönsterdjupet och hade 5 mm i ytterkanterna och 5,9 i mitten. Detta efter 2000mil med det lägre trycket.
För övrigt har däcket gått över 5000 mil. Kanske det finns andra parametrar än däcksfabrikat som avgör slitaget?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag kan nog tänka mej att framför all 3,0 motorerna med 400 Nm vridmoment kombinerat med lite agressiv körstil, lätt kan kosta lite gummi? :wink:

F

F.d. 28368

Guest

Det är naturligtvis viktigt att det går att plocka ut en hel del mil ur däcken. Jag köpte bilen i augusti 2006 och den hade bl.a. blivit påkostad 2 st ny Hankook däck i samband med service i juni 2006. Bilen hade då gått ca 17.000 mil. De andra två däcken (Bridgstone) var i bra skick, men hade suttit på lite längre.

Förra sommaren, efter ca 8.500 mil var det 6-6,5 mm kvar av de två Bridgstone däcken (205/65R15 C) och 4,5-6 mm kvar av de två Hankook däcken (195/70R15 C). Sedan jag köpte bilen har Bridgstone däcken suttit fram och Hankook däcken suttit bak. Fälgen till ett av Hankook däcken var lite skev varför dessa däck hamnade bak. Hankook däcket med den lite skeva fälgen var mer slitet (4,5 mm) än det andra Hankook däcket (6 mm).

Eftersom en fälg var lite skev och fälgarna hade fel offset, var till tidigare årsmodel, bytte jag till en begagnad uppsättning hjul som jag fick tag på förra sommaren. Det var mindre kvar av däcken (4 st Kleber 205/65R15 C) än av mina gamla däck, men dom hänger fortfarande med.

Jag upplever inte någon skillnad när det gäller däcksljud eller bränsleförbrukning mellan de olika däcken. Däcken har så här långt inte tagit någon synlig skada av att mestadels vara exponerade för solen i södera Spanien. Jag brukar dock spruta på lite "däcksskydd" efter jag har tvättat bilen.

Frågan är om däck med lägre rullningsmotstånd kommer att kunna rulla 10.000-20.000 mil, likt mina gamla däck, och även bidra till lägre bränsleförbrukning, samt även klara solen och värmen i Sydspanien?

F

F.d. 28368

Guest

Min VW-buss är utrustad med en liten 102 hk TDI-motorn och den är mestadels körd med "silkesfot". Annars hade bränsleförbrukningen inte kunnat ligga på 0,65-0,67/mil.

F

F.d. 28368

Guest

Googlade och hittade att fr.o.m. november måste däck vara energimärkta.

"Från och med november måste alla nya däck till bilar, bussar och lastbilar energimärkas.
Precis som kylar, tvättmaskiner och frysar idag har en energimärkning måste också däcken ha en liknande etiketter.
Där ska anges hur bränsleeffektiva de är, vilket väggrepp de har på våt vägbana och vilken bullernivå som däcket har.
Enligt Anders Hallberg på Energimyndigheten kommer energideklarationerna att spara mycket bränsle.
-Ungefär 5 procent mindre bränsle drar de energisnålare däcken. Det betyder för en normalbilist 900 kronor mindre i utgift på ett år."
(Rapport 9 april 2012)

F

F.d. 28368

Guest

Har just sett att bränslesnåla däck kallas "lättrullande däck".

volvocars.com

Är det någon som vet om det finns fler tillverkare än Continental som har "lättrullande" C-däck?

F

F.d. 28368

Guest

Jag antar att det kan vara Michelin Energy Saver, men jag hittar inte om det finns som C-däck. Någon som vet?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Finns kanske även andra genskaper som man bör ta med i bedömningen, såsom ljudnivå t.ex.
Har sommardäck på personbilen som väsnas betydligt mer än vinterdäcken.

På husbilen kör jag med lite lägre tryck (4,5) än de 5,5 kg som rekommenderas. Drar kanske lite mer men är betydligt mer komfortabelt att åka så. Har naturligtvis försökt att ha koll på däckslitaget men kan än så länge, c:a 1000 mil, inte se någon ojämn förslitning. Däcken är Continental Vanco four Season.
Hej Decker, jag resonerar ungefär på samma sätt som du gör för likvärdig bil (3 axlar) betr körkomfort och ljud, mm.

Hade tidigare en 3-axlad Hobby 750-03/127hk/4,5 ton fram till 2010(=7år), använde hela tiden följande lufttryck; fram 4,8kg och för bakaxlarna 4,0kg (denna bils totalvikt översteg sällan 4,1 ton, dvs aldrig fullastad utan normalt ca 400kg tillgodo! Håller mig dessutom till av tillverkaren föreslagna däcksval som oftast är bäst för bilen (bortsett från däckstryck, pga dålig balans mellan luftryck/komfort).

Efter 5 år och ca 4.500 mil byttes framdäcken (drivaxel), ca 3mm kvar.
Bakdäckens slitage var endast 1-2 mm. Jag kör medvetet "mjukt", medelförbrukning under mina 7 år med bilen blev med god marginal under 1 lit/mil. Dvs det lägre lufttrycket gav bara försumbar påverkan eller ingen alls pga "för lågt luftryck", dvs min satsning på komfort (= billigt!)!

När bilen såldes efter 7 år och >6.000 mil, så var samtliga däck fortfarande i tillsynes mycket gott skick med ett däcksmedelslitage som uppgick till 2-3 mm på samtliga 6 hjulen.
Jag vill mot bla mot denna bakgrund tro att däckens ålder normalt påverkar däckskostnader mer än än vad ev slitage gör! Detta eftersom man Bör/kan ifrågasätta om man skall fortsätta att köra på däck som är äldre än 6-7 år även om de "tillsynes skulle vara i bra skick"?!

F

F.d. 28368

Guest

Låter lite tokigt att köra med för lite tryck i däcken för att få mjukare gång. Däck bör köras med tryck som gör att slitbanan slits jämnt för att få maximal anläggning mot vägbanan. Annars försämras köregenskaperna och trafiksäkerheten blr lidande. Vid för lågt lufttryck går däcken varmare och man får en ökad risk för däckexplosion, vilket kan få förödande konsekvenser. Heta sommar dagar med rejält varma vägbanor går däcken varmare och med för lågt tryck ökar olycksrisken rejält. Bränsleförbrukningen ökar även när man kör med förlågt tryck i däcken.

Min VW-buss upplevs som en personbil, trots att den har C-däck och går med däckstryck som ger jämn förslitning. Jag körde full-lastad mellan Malaga och Madrid för två år sedan när temperaturen låg mellan 39-42 C och vägbanan var stekhet. Däcken blev varma och jag skulle inte vilja köra med "komfort-däckstryck" och låta däcken gå ännu varmare. Även om man klarar sig undan en däckexplosion tar däcken stryk när dom går för varma.

Den som har köpt en stor tung lastbil gör nog klokast i att köra med rätt lyfttryck även om gången blir stötig, alternativt kan man investera i luftfjädring. Det verkar lite stolligt att försämra trafiksäkerheten av "komfortskäl".

Med denna lilla utvikning hoppas jag att vi skall kunna återföra tråden till dess ämne, d.v.s. bränslesnåla däck och däckekonomi.

Senast redigerad av en moderator:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Mina original conti Vanco camper gick 4000 fram och 7000 mil bak. Hur bra är C däck för husbil när camperdäck är ytterligare förstärkta för att husbilen står stilla längre perioder än t.ex en distributions bil.

F

F.d. 28368

Guest

Mina original conti Vanco camper gick 4000 fram och 7000 mil bak. Hur bra är C däck för husbil när camperdäck är ytterligare förstärkta för att husbilen står stilla längre perioder än t.ex en distributions bil.

Nu fick jag lära mig att det finns Camperdäck. Tittade på Continentals webbplats och det verkar som att Camperdäcket i huvudsak ger följande fördelar:

• Förstärkt stomme för bättre motståndskraft mot överbelastning och skador
  • Inerliner av bästa kvalitet reduserar naturlig lufttrycksfall och ger längre livslängd
  • Förstärkta sidväggar tar upp sidkrafterna från husbilens höga tyngdpunkt

Om Camperdäcket är ytterligare förstärkt gemfört med C-däck antar jag att det också kan bli lite stötigare. Camperdäckets fördel för bilar som är stillatående i längre perioder verkar i huvudsak vara att det skall reducera naturligt lufttrycksfall.

Det bör inte medföra några nämnvärda problem att att låta en bil stå så länge som däcken inte tappar luft. Det är inte någon garanti att Camperdäcket inte kommer att tappa luft. En skruv eller spik i däcket kan medföra en smygpunka även på dessa däck. Om man inte har möjlighet till tillsyn kan man alltid palla upp hjulen.

Jag kan inte se att Camperdäcket tillför något för min VW-buss. Det är bara när takboxarna sitter på som den får lite förhöjd tyngdpunkt. Den står inte heller still i långa perioder.

Personligen tycker jag att det låter lite lite att endast få ut 4.000-7.000 mil på Camperdäcket, jämfört med hur många mil som jag har plockat ut på mina halvslitna C-däck. Hur tung är din husbil?

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Varnar för Contis däck, otroligt dåliga däck. Det satt på vår Adratik och dessa däck klarade bara 2900 mil, och dom var inte ojämnt nötta, däcket var jämnt nött över hela däckets yta och var helt slut. Köpte Goodyear och det däcket går både tystare och bilen har fått ett helt annat uppträdande på vägen, mindre spårkänslig, känns mer riktingsstabila mm. Har även erfarenhet från Conti på personbil och dom är det märke som har tveklöst sämsta livslängden, i princip bara hälften av ex. Michelin.

Märkligt hur olika vi kan bedöma däck. Jag är mycket nöjd med Continentel-däcken på vår husbil. De har just nu gått 4 500 mil och har fortfarande mycket att ge, kan nog rulla ett par tusen mil till.

Köper också gärna Continentel till min personbil. Har provat många olika farikat, Michelin, Bridgestone, Hancock, Gooyear men tycker Conti har den bästa mixen.

F

F.d. 28368

Guest

Jag har just blivit varse att Continentals VancoEco däck inte tas in i Sverige, p.g.a. låg efterfrågan. Däcken finns dock att köpa i Tyskland.

Enligt registreringsbeviset skall det skall sitta 195/70R15C104/1 på min VW-buss. De enda lättrullande däck som jag hitintills har hittat som passar till min bil är Continental VancoEco. Jag antar att det inte går att plocka ut lika många mil ur dessa däck, men dom verkar ha intressanta egenskaper.

"The new Vanco™ Eco has around 30 percent less rolling resistance, which can save a calculated four percent in fuel and emissions. At the same time, the engineers have managed to keep the braking distance on dry and wet roads short and to make the tire perform like a car tire.

The great savings potential has been made possible by two design measures that together help reduce rolling resistance considerably. The new transporter tire has been given a silica tread compound like the ones already used for car tires. In addition, the tread design for the transporter tire has been changed so that deformation, which all tires are subjected to when the tread elements run into the ground contact area, could be reduced considerably. The two measures combined with a very shallow tire contour allow up to 30 percent less rolling resistance."
(conti-online.com - vancoeco)

Toppen