• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränslepump till citroen c25

F

F.d. 25175

Guest
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: c25
Chassietyp: Standard
Motortyp: XN1T 79hk
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: R470
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Hej!

Den mekaniska bränslepumpen i min Citroen C25 (förgasarmotor) 1989 års modell börjar bli lite sliten och pumpar inte tillräckligt - tänkte köpa en universal elektrisk bränslepump för montering i motorrummet.

Min fråga är: vilket pumptryck bör pumpen ha?, så den inter flödar över eller det blir för lågt ??
- den jag tittat på (Biltema) pumpar max 120l/h
och har ett maxtryck på 0,1 bar, räcker det trycket ????

Tacksam för svar snarast
mvh pilot56
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025
Betr trycket vet jag inte om det räcker till din bil, men till en tidigare Taunus jag haft monterade jag in Biltemas pump. Alldeles utmärkt, men den visade ett problem jag inte uppmärksammat tidigare. Den slutade inte att pumpa när motorn stod stilla, normalt borde den stannat när flottörhuset var fullt. Felet var att nålventilen var sliten så en ny sådan med hus behövdes, så var det felet fixat och bilen gick snålare efter detta.

Per-Åke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.194
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej pilot56. Jag har uppgifterna du behöver och lite extra info. Bränsletrycket skall vara 0.25 bar, men det finns en liten hake med en elpump. Om ingen tidigare har plockat med bränsleförsörjningen så sitter det en T koppling på slangen en bit innan förgasaren. Den har till uppgift att jämna ut bränsletrycket lite, för den ena utgången går till förgasaren och den andra är strypt med ett litet hål för tillbakaflöde till tanken. Så det innebär att pumpen måste pumpa mycket mer än motorn behöver och en mekanisk pump jobbar lite med flöde genom strypningen även när flottörhuset är fullt.
Om din pump inte hinner med så har den nog tröttnat, jag har läst att man kan klämma åt returledningen som tillfällig nödåtgärd så förgasaren får hantera all bensin från pumpen. Du kan också kolla så stryphålet i T kopplingen inte har spruckit upp och blivit för stort.
En elektrisk pump går säkert bra, den du har hittat verkar ha för dåligt tryck men det kanske räcker, den svarta tryckpumpen som Biltema säljer har ju rätt tryck och bensintanken sitter ju inte så långt bak under bilen så den kanske skulle funka bättre om du flyttar den lite bakåt under bilen. Men med en elektrisk pump så måste du nog skippa returledningen helt och hållet för även om kappaciteten skulle räcka till för att försörja returen så får troligen pumpen jobba uppåt max. hela tiden, vilket brukar innebära en för tidig pension.
Jag har de flesta mått och inställningsuppgifter till bensinbilarna om det finns några mer uppgifter du behöver.

M.v.h JANKRO.
 
F

F.d. 25175

Guest
Per-Åke skrev:
Betr trycket vet jag inte om det räcker till din bil, men till en tidigare Taunus jag haft monterade jag in Biltemas pump. Alldeles utmärkt, men den visade ett problem jag inte uppmärksammat tidigare. Den slutade inte att pumpa när motorn stod stilla, normalt borde den stannat när flottörhuset var fullt. Felet var att nålventilen var sliten så en ny sådan med hus behövdes, så var det felet fixat och bilen gick snålare efter detta.

Per-Åke

Tack för ditt svar

hälsningar pilot56
 
F

F.d. 25175

Guest
JANKRO skrev:
Hej pilot56. Jag har uppgifterna du behöver och lite extra info. Bränsletrycket skall vara 0.25 bar, men det finns en liten hake med en elpump. Om ingen tidigare har plockat med bränsleförsörjningen så sitter det en T koppling på slangen en bit innan förgasaren. Den har till uppgift att jämna ut bränsletrycket lite, för den ena utgången går till förgasaren och den andra är strypt med ett litet hål för tillbakaflöde till tanken. Så det innebär att pumpen måste pumpa mycket mer än motorn behöver och en mekanisk pump jobbar lite med flöde genom strypningen även när flottörhuset är fullt.
Om din pump inte hinner med så har den nog tröttnat, jag har läst att man kan klämma åt returledningen som tillfällig nödåtgärd så förgasaren får hantera all bensin från pumpen. Du kan också kolla så stryphålet i T kopplingen inte har spruckit upp och blivit för stort.
En elektrisk pump går säkert bra, den du har hittat verkar ha för dåligt tryck men det kanske räcker, den svarta tryckpumpen som Biltema säljer har ju rätt tryck och bensintanken sitter ju inte så långt bak under bilen så den kanske skulle funka bättre om du flyttar den lite bakåt under bilen. Men med en elektrisk pump så måste du nog skippa returledningen helt och hållet för även om kappaciteten skulle räcka till för att försörja returen så får troligen pumpen jobba uppåt max. hela tiden, vilket brukar innebära en för tidig pension.
Jag har de flesta mått och inställningsuppgifter till bensinbilarna om det finns några mer uppgifter du behöver.

M.v.h JANKRO.


Tack så mycket för uppgifterna samt dina tips, har du mer uppgifter om t.e.x hur tändningen skall vara inställd mm samt andra inställningsupgifter till min motor
så vore jag mycket tacksam om du vill dela med dej om dom - har inget sådant själv att tillgå.

Tack än en gång
hälsningar
pilot 56
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.194
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, jag skriver en del uppgifter om motorn som du nog kan ha nytta av. Det är lite olika värden beroende på hästkrafter och var man tittar på uppgifterna men ungefär så här.

2.0 L (170 B).............................. 78 HP / 56.5kW
2.0 L (170 C).............................. 85 HP / 62.5kW

Oljetryck
800rpm...................................... 2.7 + 0.8 bar
4000rpm.................................... 3.8 + 0.7 bar

Ventilspel
Insug......................................... 0.10 m.m.
Avgas........................................ 0.25 m.m.

Tändföljd
1-3-4-2
Ettans cylinder vid svänghjulet

Tändinställning (lite olika uppgifter)
8° till 10° på tomgång utan vakuumslang/pluggad
Om din bil har extraktorgrenrör, uppborrade munstycken och ändrad luftrenare skall tändningen ställas ca. 14 till 16 grader.

Tomgång
B motor...................................... 800 + 50 rpm
C motor...................................... 900 + 50 rpm

CO halt tomgång
B motor...................................... 0.5 - 2.5 %
C motor...................................... 1.0 - 2.0 %
Justerskruvarna sitter på höger sida av förgasaren, den stora övre till tomgång den lilla nedre (kan vara plomberad-ta bort) blandarskruv for CO justering. Besiktningen skall inte kolla avgasvärden på din bil så en vanlig gammal justring efter hörseln duger.

Tändstift
Gap............................................ 0.65 m.m.

Termostat
.................................................. 82°

Kylarlock
................................................. 0.98 bar

Lycka till JANKRO.
 
F

F.d. 25175

Guest
JANKRO skrev:
Hej igen, jag skriver en del uppgifter om motorn som du nog kan ha nytta av. Det är lite olika värden beroende på hästkrafter och var man tittar på uppgifterna men ungefär så här.

2.0 L (170 B).............................. 78 HP / 56.5kW
2.0 L (170 C).............................. 85 HP / 62.5kW

Oljetryck
800rpm...................................... 2.7 + 0.8 bar
4000rpm.................................... 3.8 + 0.7 bar

Ventilspel
Insug......................................... 0.10 m.m.
Avgas........................................ 0.25 m.m.

Tändföljd
1-3-4-2
Ettans cylinder vid svänghjulet

Tändinställning (lite olika uppgifter)
8° till 10° på tomgång utan vakuumslang/pluggad
Om din bil har extraktorgrenrör, uppborrade munstycken och ändrad luftrenare skall tändningen ställas ca. 14 till 16 grader.

Tomgång
B motor...................................... 800 + 50 rpm
C motor...................................... 900 + 50 rpm

CO halt tomgång
B motor...................................... 0.5 - 2.5 %
C motor...................................... 1.0 - 2.0 %
Justerskruvarna sitter på höger sida av förgasaren, den stora övre till tomgång den lilla nedre (kan vara plomberad-ta bort) blandarskruv for CO justering. Besiktningen skall inte kolla avgasvärden på din bil så en vanlig gammal justring efter hörseln duger.

Tändstift
Gap............................................ 0.65 m.m.

Termostat
.................................................. 82°

Kylarlock
................................................. 0.98 bar

Lycka till JANKRO.


Tack så mycket JANKRO för uppgifterna, mycket vänligt av dej

jag skulle vilja ställa en fråga till - vad är det för förgasare (märke, modell nr)

hälsningar/pilot56
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.194
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Inga problem, vi tar förgasaren också.

SOLEX 34 PBISA 16

170B.....................PEU A 315
170C.....................PSA 425

De två nedre tilläggen verkar bara ange lite olika munstycksbestyckning till de två motoralternativen.

JANKRO
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.194
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag kom att tänka på en sak till. Bensinmotorerna har lösa cylinderfoder och är känsliga för överhättning. När utetempen börjar gå över trettio grader och man står och stuffar i långa köer så måste kylsystemet hänga med. Ett problem brukar vara att det är stort spänningsfall fram till elfläkten i kylaren och det minskar effekten betydligt. Mät när fläkten är igång, det brukar fattas rätt många volt. Använd original kablarna till styrning av ett relä och dra en ny pluskabel via en säkring direkt från batteriet och genom relä't till fläkten, dra även en ny jordkabel direkt till fläkten så brukar det bli fart på den igen. Tänk på om du kopplar om, att det ligger 12V på orginalkabeln även när tändningen är avslagen för att fläkten skall kunna kyla ett tag även när motorn är avstängd och termokontakten i kylaren jordar ner fläkten (eller nya relä't) för start. Det kan också vara värt att köpa en ny termokontakt för tempområdet mellan till och frånslag brukar krympa betydligt på dem som hängt med sedan bilen var ny.

JANKRO.
 
F

F.d. 25175

Guest
JANKRO skrev:
Inga problem, vi tar förgasaren också.

SOLEX 34 PBISA 16

170B.....................PEU A 315
170C.....................PSA 425

De två nedre tilläggen verkar bara ange lite olika munstycksbestyckning till de två motoralternativen.

JANKRO

Tack JANKRO - jätthyggligt av dej

hälsningar/pilot56
 
F

F.d. 25175

Guest
JANKRO skrev:
Jag kom att tänka på en sak till. Bensinmotorerna har lösa cylinderfoder och är känsliga för överhättning. När utetempen börjar gå över trettio grader och man står och stuffar i långa köer så måste kylsystemet hänga med. Ett problem brukar vara att det är stort spänningsfall fram till elfläkten i kylaren och det minskar effekten betydligt. Mät när fläkten är igång, det brukar fattas rätt många volt. Använd original kablarna till styrning av ett relä och dra en ny pluskabel via en säkring direkt från batteriet och genom relä't till fläkten, dra även en ny jordkabel direkt till fläkten så brukar det bli fart på den igen. Tänk på om du kopplar om, att det ligger 12V på orginalkabeln även när tändningen är avslagen för att fläkten skall kunna kyla ett tag även när motorn är avstängd och termokontakten i kylaren jordar ner fläkten (eller nya relä't) för start. Det kan också vara värt att köpa en ny termokontakt för tempområdet mellan till och frånslag brukar krympa betydligt på dem som hängt med sedan bilen var ny.

JANKRO.

Tack för tipset
hälsn/pilot56
 
Toppen