• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleproblem?

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Hej.
Första dagen, första timmen, på vår semester råkade jag ut för något som jag inte är riktig på det klara med vad som hände.
Halv tank i bilen, kör ca 5 mil och bränlselampan tänds, kvarts tank kvar!!? Inom 5 minuter lägger HB av. Bara att rulla in till kanten och ringa en bärgare, tänkte han skulle komma med lite bränsle. Provade att starta efter ca 10 minuter och bilen går som vanligt? Avbeställer bärgaren (falk´s Uppsala) som vill att jag hör av mig igen om det blir med problem.
Jag kör 1 mil och då svarar den plötsligt inte på gasen, men den går framåt i lugnt tempo (60 - 70 km/tim) Efter ytterligare någon kilometer är allt som vanligt igen. Jag kör till närmaste mack och tankar fullt, 55 liter gick det i.
Därefter har HB gått felfritt resten av semestern, ca 150 mil.

Jag tankade var 30:e mil bara för att problemet ej skulle upprepas.
Pumpen har fått en renovering för 2 år sedan till en kostnad av ca 22.000,-
(förra ägaren).
Vad kan det vara för fel, har jag skit i tanken men den rensades också för 2 år sedan likaså spridarna blev renoverade då.
Jag har inte bytt filter i år, ska man byta varje år eller. Hur fungerar upptagningen av bränsle i tanken, är det ett fast rör ner i tanken eller är det något som följer flottörens rörelser.

Någon som vet:confused:

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bränsleproblem?

Troligen har du fått "REM" bakterier i tanken.
De täpper till systemet delvis med sympton som du beskriver. Det finns tillsatser att hälla i tanken som skall ta ihjäl/upplösa bakteriena, finns många bud vilken är optimal.
Har råkat ut för detta med en tank som rengjort bara två veckor före, så det kan gå fort.
Mest tror jag att man får skiten, eller plumparna från macken när man tankar.
Jag har numera Biltemas tillsats med i bilen och använder vid behov, kanske är det bra trutta i lite i hösten?
Tankens rör anslutning går till botten (förhoppningsvis) men en del tillverkare lämnar röret ca 1 - 2 cm ovan botten, vilket lämnar utrymme för en bottensats som sedan kan ställa till det..

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Vi köpte en ny Iveco Daily på jobbet och strax efter så började den stanna av sig själv, helt oförklarligt tvärdog den och sen startade den igen efter en stund.

En omfattande felsökning gjordes av Iveco Service, man bytte bl.a ut dieselpumpen på garantin.
Felet kom och gick och så höll det på en tid.

Efter många servicebesök så upptäckte någon av en slump att original tanklocket var utbytt. Någon servicekille på vårt jobb hade satt dit ett annat tanklock som inte kunde ventilera som det skulle, det blev vakuum i bränsletanken och därför dog bilen.
( Det blev dyrt för oss.)

Ett tips, kolla tanklocket.

F

F.d. 3297

Guest

Ett tipps mot "egen svampodling" är att lämna bilen för vintern med full tank och
ge tanken en "helflaska" T-sprit.

Dessutom, ett filter är en billig försäkring mot slam.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Vad har du för bil?
Vilken motor har du?
Har du Common Rail (elektroniskt styrd) insprutning?
Har du förpump i tanken så kan det vara den som har slutat fungera. Då orkar inte bränslepumpen att pumpa upp bränslet när bränslenivån är låg.
//W

F

F.d. 53012

Guest

RME som miljötillsats är boven har kontakt med flera åkerier som upplever detta. Vanligare utmed kusten där vattenhalten och fukt är större. Vissa bensinbolag tillsätter dettta RME innan raffenadiering sker Bl a Statoil som har do flesta nerslag allt enligt ett större åkeri. Långa gröna algremsor i luftfiltret. Tänk på att fylla upp bilen totalt full vid avställning till och med fylla upp den sista litern från tankstället, så den är proppfull dår bör man klara sig, eftersom det är ett problem med våra bilar som står mer än dom körs. Det lägger sig i skikt vatten RME Diesel, enligt Statoil. Lastbilstekniker på Rejmes rekommenderar sprit tillsats som motmedel (karburatorsprit)

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026

Min husbil är av märket Dethleffs -91 1.9 TD. Bilen har stått med halv tank i ca 1,5 mån och jag tankar alltid på JET. Den har stått med full tank hela vintern, utan tillsatser. Det som jag funderar över är varför tänds bränslelampan när det enl. mätaren är kvarts tank kvar? Kan ju i och för sig vara fel på mätaren också, och det var det säkert inte mer än 10 l bränsle kvar, men den borde ju ha lyst hela tiden.
Efter att vi stått stilla i 10 - 15 min startar bilen och lampan släcks ? Är lampan kopplad via bränslepumpen på nått sätt och känner av den minskade tillförseln av bränsle:confused:

Måste byta tanklocket som är hemmagjort av föregående ägaren. Han gjorde det för att slippa bli slangad. Går inte att öppna utan ett verktyg. Kan ju vara så att han missade avluftningen. Men borde inte detta fenomen hända tidigare om det skulle vara fel på avluftningen via tanklocket, jag hade ju 1,5 mån innan kört 35 mil utan att något hände.
Får nog köpa lite tillsats till dieseln också, kommer du ihåg vad tllsatsen hade för namn.

sven-A

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Finns tydligen lite varierande orsaker till liknande problem. Fick köra många mil i Tyskland för några år sedan utan att kunna öka gaspådraget. Bilen ville bara gå på i stort sett tomgång. Skit i bränslefiltret som förmodligen orsakades av min första tankning av miljövänlig diesel.
:cool:

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026

Finns tydligen lite varierande orsaker till liknande problem. Fick köra många mil i Tyskland för några år sedan utan att kunna öka gaspådraget. Bilen ville bara gå på i stort sett tomgång. Skit i bränslefiltret som förmodligen orsakades av min första tankning av miljövänlig diesel.
:cool:
Så var det för mig med i ca 5 min. Därefter gick den som vanligt igen.
Jag får nog byta filter också

sven-A

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026

Upptäckte idag at det fanns en vatten avskiljare på bränsefiltrets undersida:msn_embarrassed:.
Säkert 1 dl. vatten som rann ut. Kan det ha varit det som kom upp och ställde till problem?
Jag har sugit upp bränsle från botten på tanken och den innehöll inget vatten, lite skräp bara. Kan ju hända att jag inte kom på rätt ställe heller. Gissar att det är djupast där röret till pumpen sitter. vet inte hur man kan komma åt den punkten annat än via bränsleledningen med en tunn slang. Någon som tror det går?

sven-A

F

F.d. 29954

Guest

Visst går det..
Men nu när du skrev om din speciella tanklock, tycker jag att du skall kolla att den "andas". Din tank skall du rengöra så här.
Skaffa en pump (12V) kanske Biltema. Koppla den på sug ledningen före filtret och töm tanken. häll sedan etanol i tanken, 2 - 3 liter är lagom, ( heter visst E95?) låt verka helst några timmar, eller över natten. Sedan ren diesel lika mycket, låt verka, sedan pumpar du ut skiten i en ren dunk och kollar innehållet, är det sista rent, kan du fylla på med diesel och köra vidare, annars upprepa...

Toppen